Krockade med en fasan!

allbjer

”Vad sägs om kåt, glad och tacksam?”
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
R1 -00
Köpte ny hoj (GSX -R) i fredags. Dåligt väder i lördas, fint väder i söndags så då blev det en rejäl tur.... tror fan man frontal krockade med en fasan i 110 km/h som flög rätt över vägen. Som tur va hann jag ducka lite så han träffade vid ovansidan på hjälmen. Hjälmen o nacken fick sig en rejäl törn men jag bibehöll cykeln på vägen iaf. Kändes inte i nacken direkt efteråt men nu efter någon dag börjar det göra lite ont, men det går väl över. Kunde gått riktigt åt helsike om den träffat direkt över visiret, då hade man haft en fasan rakt i ansiktet!
Nån som har upplevt något liknande?

/Martin

allbjer skrev:
Köpte ny hoj (GSX -R) i fredags. Dåligt väder i lördas, fint väder i söndags så då blev det en rejäl tur.... tror fan man frontal krockade med en fasan i 110 km/h som flög rätt över vägen. Som tur va hann jag ducka lite så han träffade vid ovansidan på hjälmen. Hjälmen o nacken fick sig en rejäl törn men jag bibehöll cykeln på vägen iaf. Kändes inte i nacken direkt efteråt men nu efter någon dag börjar det göra lite ont, men det går väl över. Kunde gått riktigt åt helsike om den träffat direkt över visiret, då hade man haft en fasan rakt i ansiktet!

/Martin

Om jag vore dig och du har ont skulle jag anmäla händelsen, antingen till polisen eller försäkringsbolaget och höra vad du ska göra. Det måste väl räknas som en olycka? Jag menar, får du problem senare. Ska du säga att du klippte en fågel med hjälmen för ett år sedan? Kan vara svårt att styrka då. Har du papper på det då om ett år, så lär det bli lättare. Är det något jag lärde mig från lumpen så är det att dokumentera alla skador man åstadkommer på sig själv. :tummenupp

Jag har upplevt en liknande sak, men det var inget allvarligt. Klippte en liten fågel med hjälmen på en resa till Norge. Kändes som någon slog en planka i skallen på mig. Det regnade blod, trasiga fågeldelar och fjädrar på kompisarna bakom iaf. :lol

En geting fick för sig att korsa min väg i halshöjd i ca 90km/h, vilket resulterade in en svullnad över halva halsen. :finger

Tur att det gick bra för dig. :tummenupp

Fasanerna är lite som älgar i mentalitet. När de fått upp farten och börjar lyfta så ändrar de inte kurs i första taget. Kanske de har "för mkt att stå i" för att kunna lägga uppmärksamhet på något annat i det läget.

Och i likhet med svanar så har de någon slags känsla för "vacker natur", dvs de återfinns ofta spankulerande på natursköna platser och försöker sig då och då på en flygtur med startsträcka som en Jumbojet.

jag fick en in i sidan på bilen en gång, den kom exakt i 90 graders vinkel kollisionskurs, som tur rafsade det bara till lite längs bilplåten av fjädrarna, den tycktes klara sig.

Kärring

Jag tror Allbjer krockade med fasanen för att han kör som en kärring. Jag har hört från en säker källa att han är ganska deprimerad för att fasanen antagligen skadade sig.

Läste fel och trodde du krockade med farsan i 110. Men när du sa att han träffades ovansidan av huvudet blev det för skumt. hehe.

Tur du inte förlora huvet.

Swedie skrev:
Läste fel och trodde du krockade med farsan i 110. Men när du sa att han träffades ovansidan av huvudet blev det för skumt. hehe.

Tur du inte förlora huvet.
Du är inte ensam om att läsa fel. Man läste väl det som lät fräckast. Hade varit kul om nån krockat med farsan, alltså inte krockat allvarligt bara kört in i farsans bil eller så. :hihi

HanneZ skrev:
Whiplash kommer oftast inte direkt, anmäl att det skett till försäkringsbolaget nu nu nu!

Jag tog ert råd o anmälde det igår. Fick lite papper från försäkringsbolaget idag så man får väl ägna eftermiddagen åt att fylla i skadeanmälan etc...

Hade man inte respekt för hjärndöda fåglar :kocko innan så har man det nu iaf! :)

Förvånad att inget sagt att du skulle stannat och tagit ambulans. *ironi* :arsele

allbjer skrev:

/Martin

Polaren höll på att drämma rakt in i en förbannad fiskmås i somras! Från ingenstans dök den rakt på honom på högersidan och lyckades gira undan 20-30 cm från högerkåpan, undrat hur det hade varit att få fiskmås in i bågen :)

håll er till småfåglar ifall ni ska krocka med dom :död

oops10.jpg

allbjer skrev:
1678114 Köpte ny hoj (GSX -R) i fredags. Dåligt väder i lördas, fint väder i söndags så då blev det en rejäl tur.... tror fan man frontal krockade med en fasan i 110 km/h som flög rätt över vägen. Som tur va hann jag ducka lite så han träffade vid ovansidan på hjälmen. Hjälmen o nacken fick sig en rejäl törn men jag bibehöll cykeln på vägen iaf. Kändes inte i nacken direkt efteråt men nu efter någon dag börjar det göra lite ont, men det går väl över. Kunde gått riktigt åt helsike om den träffat direkt över visiret, då hade man haft en fasan rakt i ansiktet!

/Martin

Man kan ju säga att det var tur att du han ducka det kan faktiskt gå riktigt illa..........

Hoppas nacken blir bättre....:pannkyss

/Bella

Back