Kris-haveri framhjulslager Ford Transit

Status
Ej öppen för fler svar.

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Jag har råkat för ett lagerhaveri på höger framhjul på min Transit här nere i Tyskland och skall tillbaka upp till Sverige på fredag med två hojar.

Alternativen är att lämna in och få allt fixat eller att köpa lager och göra det själv.

Frågan är hur besvärligt det är att byta? Måste man pressa ut det eller sitter det någorlunda löst? Har bytt massor med bakhjulslager på Audi bland annat och det är ju inga problem men hur är det på denna?

Tänkte att det är massor av er rejsåkare som har Transiter och skjutsa hojarna i så nån har väl bytt ett lager på dom någon gång.

Det är en årsmodell -95, 2,5 Turbodiesel med bakhjulsdrift.

Tacksam för snabba svar!

// Göran

Jag har bytt på Ford Scorpio (vet inte om det här hjälper dig men..) och det krävde press eller en något special avdragare + värme i sjuka mängder

Köp annars ett beg nav och bulta på!
:)

Jag har bytt på Ford Scorpio (vet inte om det här hjälper dig men..) och det krävde press eller en något special avdragare + värme i sjuka mängder

Köp annars ett beg nav och bulta på!
:)

Jag misstänkte att det kan vara på det viset. Det brukar vara skit att byta fram.

Vad menar du med att köpa ett beg nav och bulta på? Hur är det monterat? Orkade inte ta lös hjulet ikväll utan konstaterade bara att lagret var kass.

på vissa bilar så e de ju först bara o ta av hjulet..
bort med koppen.
ta bort sprinten skruva ut skruven o ta bort lagret..
de borde du se någelunda om du tar bort fälgen o koppen i centrum..
kan va besvärligare oså men de vet du ju inte..
går ju alltid o kika..

obs. viktigt att du vet hur du gör när du sätter tillbaks det.

på vissa bilar så e de ju först bara o ta av hjulet..
bort med koppen.
ta bort sprinten skruva ut skruven o ta bort lagret..
de borde du se någelunda om du tar bort fälgen o koppen i centrum..
kan va besvärligare oså men de vet du ju inte..
går ju alltid o kika..

obs. viktigt att du vet hur du gör när du sätter tillbaks det.

Öppnade koppen och kollade. Det sitter saxpinne, låshylsa och mutter innan lagret. Det är inte en drivaxel så i princip är det en tapp som lagret sitter på och sedan bromsskivan.

Jag ville inte börja plocka sönder för mycket ikväll för då kan jag inte ta mig till verkstad imorgon om det inte går att montera ihop igen.

Tänkte att det är bättre att få information innan jag skruvar sönder helt. Sökte på google men hittade inget vettigt. Transiter är väl inte direkt det man skriver om när man skruvar i dom.

Frågan är väl mest om den inre lagerbanan är krympt på tappen eller sitter så man kan ta lös den med vanliga verktyg. Dvs om man behöver avdragare och press som tidigare nämnts. I så fall blir det att lämna in eftersom jag skulle ha gjort en parkeringsplatsmekning.

Öppnade koppen och kollade. Det sitter saxpinne, låshylsa och mutter innan lagret. Det är inte en drivaxel så i princip är det en tapp som lagret sitter på och sedan bromsskivan.

Jag ville inte börja plocka sönder för mycket ikväll för då kan jag inte ta mig till verkstad imorgon om det inte går att montera ihop igen.

Tänkte att det är bättre att få information innan jag skruvar sönder helt. Sökte på google men hittade inget vettigt. Transiter är väl inte direkt det man skriver om när man skruvar i dom.

Frågan är väl mest om den inre lagerbanan är krympt på tappen eller sitter så man kan ta lös den med vanliga verktyg. Dvs om man behöver avdragare och press som tidigare nämnts. I så fall blir det att lämna in eftersom jag skulle ha gjort en parkeringsplatsmekning.

mm de inre..
tja.. lär ju måsta ta bort bromsok o brosmskiva, sen kanske skiten sitter öppet där..

sista bilen (valianten) jag tog bort de på så trilla nästan lagret därifrån.
oså en kanske kanske inte :rolleyes:
i värsta fall en avdragare men kan inte tänka mig de sitter såååå hårt.. :va

hej
jag har en sån transit jag skulle inte lämna den till värksta du löser det enkelt skjälv
det gjorde jag tog max en timma

mm de inre..
tja.. lär ju måsta ta bort bromsok o brosmskiva, sen kanske skiten sitter öppet där..

sista bilen (valianten) jag tog bort de på så trilla nästan lagret därifrån.
oså en kanske kanske inte :rolleyes:
i värsta fall en avdragare men kan inte tänka mig de sitter såååå hårt.. :va

Nej jag misstänker att det inte sitter så hårt heller. Jag har ingen avdragare så därför ville jag vara säker på att det bara är att plocka bort. Har bara en verktygslåda med standardverktyg så du förstår ju problemet.

Det är bra att få lite input i alla fall. Det borde inte vara något problem men jag vill som vara säker.

hej
jag har en sån transit jag skulle inte lämna den till värksta du löser det enkelt skjälv
det gjorde jag tog max en timma

Låter bra det. :tummenupp Hur satt inre lagerbanan? Är den bara trädd på tappen? Yttre lagerbanan brukar man få knacka ut ur bromsskivan, är det så här också?

Last edited:
Hjälp palmas nu :) , Palmas vad har jag sakt om att köra på två hjul med Forden...den är ju inte gjord för det se nu hur det gick!

japp lagret siter på tapen fastspänd med kronmurern. bara va noga med:bort me allt gamalt fett ditt me nytt fett smörj lagret noga spän mutern tills det ej snurar ,sen låsa ett kvarts varv. måntera ihopp..
hoppas det fungar..

Hej
Vilket öde! Hjullagerhaveri är verkligen haveri, man kan ju inte ens bli bogserad.
Jag vet inte hur det ser ut på så nya transvestiter som din. Jag har bara bytt på en gammal 70-talare.

Men om konstruktionen alltjämt är traditionell så gör du så här.
1) Peta loss fettkapseln
2) Ta bort ev jordkontaktfjädern
3) Lossa och häng undan bromsoket
4) Ta bort saxprinten över hjulet (eller lossa klämmutterns skruv om det är som på Merca) och gänga av bort kron- eller klämmuttern.
5) Dra av navet med bromsskivan (om bromsskivan sitter innanför navet på MB-vis som du skrev, annars om den sitter på utsidan som på tex volo 240 kan du ta bort skivan redan efter punkt 3 )
6) lagren och tätningen kan nu tas loss. Lagerbanorna kan du knacka ur med ett mjukt dorn
7) Gör rent. Nya lagerbanor går lättare att knacka in i navet om du använder de gamla som verktyg att slå i dem med. Värm gärna navet så går det lättare .
8) Fetta in och justerna in spelet och montera alltihop baklänges.

Har säkert skrivit mycket du redan vet, men jag ville var övertydlig och inte chansa eftersom du är i knipa/tidspress.

Ovanstående gäller alltså om det är en vanlig traditionellt uppbyggd hjullagring på en icke drivaxel. Men Ford bygger rätt traditionellt, så jag tror inte det är några Citroenska lösningar.

Lycka till

Mvh
Jörgen
Jag har råkat för ett lagerhaveri på höger framhjul på min Transit här nere i Tyskland och skall tillbaka upp till Sverige på fredag med två hojar.

Alternativen är att lämna in och få allt fixat eller att köpa lager och göra det själv.

Frågan är hur besvärligt det är att byta? Måste man pressa ut det eller sitter det någorlunda löst? Har bytt massor med bakhjulslager på Audi bland annat och det är ju inga problem men hur är det på denna?

Tänkte att det är massor av er rejsåkare som har Transiter och skjutsa hojarna i så nån har väl bytt ett lager på dom någon gång.

Det är en årsmodell -95, 2,5 Turbodiesel med bakhjulsdrift.

Tacksam för snabba svar!

// Göran

Last edited:
Den yttre lagerbanan sitter nog kvar i bromsskivan och går att knacka ur, den inre som kommer att sitta kvar på axeltappen kan bli värre..
Om du har tillgång till vinkelslip (fast det har du väl inte..) så är det enklaste att skära ett litet spår i lagerbanan och sedan knäcka den med en mejsel och hammare ( det kanske du har iallafall.)

Engelskt transitforum: www.fordtransit.org

Kanske kan finnas nå't av värde där..

Lycka till :tummenupp

Hjälp palmas nu :) , Palmas vad har jag sakt om att köra på två hjul med Forden...den är ju inte gjord för det se nu hur det gick!

240 mil på två hjul, sen gick det inte längre. Jag är så kass på att köra på vänstersidans hjulpar så jag måste laga. :rolleyes: :D

Det är skit med bilar som står mer än dom går, då pajar sånt här...

Svarar utan att ha erfarenhet av byte på just en transit men har bytt många hjullager..

1. Lossa hjulet
2. Lossa bromsoket så du får loss bromsskivan
3. Lossa saxpinnen under "fettkåpan" och lossa sedan muttern så du får loss navet(här kan det vara ett separat nav med skiva vilket är det troligaste men Ford är ju duktiga på att spara så de kan ha monterat lagren direkt i skiva/nav "enhet")

4. Då du redan sett att det är en saxpinne som låser muttern i navet så lär det vara dubbla koniska rullager som utgör lagringen av framhjulet. Beroende på hur skadan ser ut så kan du ju komma undan med ett lättare jobb om det bara är det yttre lagret som är skadat.
Om det är den inre lagret som är skadat så blir det ofta lite svårare att få loss innerbanan då det ofta krävs någon avdragare, det är nu "bonn-mek" metoder kommer till användning:
5. Slipa ner innerbanan så den blir så tunn du bara vågar slipa den mot axeln.
6. Spräck lagerbanan med en hammare och en huggmejsel alt stadig mejsel.
7. Ytterbanorna knackar du bara ut som du själv skrev och om man slipar av dem på utsidan så kan de ofta användas som "dorn" när man helst pressar dit de nya lagerbanorna( i ditt fall så lär det ju bli att knacka försiktigt)

För monteringen så brukar jag kyla respektive värma de lagerdelar jag vill få dit så går det så mycket lättare att få dit dem.

Utan fastrostade bultar mm så brukar detta vara ett lätt och snabbt jobb:tummenupp Ta isär och kolla hur det ser ut och har du tur så är det ju bara det yttre lagret som är dåligt, då är det ju väldigt lätt att bara byta det och byta det inre senare då du har bättre tillgång till verktyg mm.

Hej
Vilket öde! Hjullagerhaveri är verkligen haveri, man kan ju inte ens bli bogserad.
Jag vet inte hur det ser ut på så nya transvestiter som din. Jag har bara bytt på en gammal 70-talare.

Men om konstruktionen alltjämt är traditionell så gör du så här.
1) Peta loss fettkapseln
2) Ta bort ev jordkontaktfjädern
3) Lossa och häng undan bromsoket
4) Ta bort saxprinten över hjulet (eller lossa klämmutterns skruv om det är som på Merca) och gänga av bort kron- eller klämmuttern.
5) Dra av navet med bromsskivan (om bromsskivan sitter innanför navet på MB-vis som du skrev, annars om den sitter på utsidan som på tex volo 240 kan du ta bort skivan redan efter punkt 3 )
6) lagren och tätningen kan nu tas loss. Lagerbanorna kan du knacka ur med ett mjukt dorn
7) Gör rent. Nya lagerbanor går lättare att knacka in i navet om du använder de gamla som verktyg att slå i dem med. Värm gärna navet så går det lättare .
8) Fetta in och justerna in spelet och montera alltihop baklänges.

Har säkert skrivit mycket du redan vet, men jag ville var övertydlig och inte chansa eftersom du är i knipa/tidspress.

Ovanstående gäller alltså om det är en vanlig traditionellt uppbyggd hjullagring på en icke drivaxel. Men Ford bygger rätt traditionellt, så jag tror inte det är några Citroenska lösningar.

Lycka till

Mvh
Jörgen

Jo jag har som sagt bytt en massa bakhjulslager på Audi och där är det precis som du beskriver. Det som kan ställa till det är om den inre delen av lagret sitter fast på tappen alldeles för hårt då kan det bli problem, sitter den löst fixar det sig på något sätt.

Bilen rullar fortfarande men vi skall hem på fredag och det är en nätt körning på 190 mil plus hämtning av en hoj på torsdag 60 mil och det klarar den inte.

Jag har inget garage här så det blir parkeringsmek men då vill jag inte stå där med allt nerplockat och inse att det inte går att få ihop. Då lämnar jag hellre in och betalar massor med pengar. Det är fel tillfälle för den här typen av problem, varken tid, full utrustning eller lokal.

Jag tackar för all förslag hittills. :tummenupp

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...