Kreditupplysning, borde jag vara orolig?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hej.

Har helt plötsligt fått brev om att Volkswagen Finnans har gjort en kreditupplysning på mig. Jag har inte haft något med dom att göra, närmsta kopplingen är att jag kör en 16 år gammal Golf som jag inte ens servrar hos VW. Dagen den skulle ha gjorts var jag dessutom bortrest sedan en vecka (utan min bil).

Läst om bedrägerier där folks identiteter kapas och bilar beställs och försvinner ur landet vilket gör mig ganska nervös. Får VW Finnans ens lov att göra en kredituslagning på mig utan att jag har någon relation till dom? :gnissla

Visst, det är väl dom som åker på ev kostnadssmäll men det är inte kul att bli inblandad, speciellt om någon lyckats kapa identiteten...

("Men ring dom då" är det självklara svaret men deras telefontid är 10-15 och brevet såg jag först nu så det får göras imorgon)

Låter som om någon kanske försöker köpa en bil med lån i ditt namn....
Scary... :(

Edit.
Eller redan har gjort det kanske...
Kan man inte på typ transportstyrelsens hemsida se vilka fordon som är skrivna på en???

Ring till dom och fråga varför dom gjort en koll.

Då får du ju svart på vitt,och kan dessutom stoppa ev affärer.

Ta det säkra före det osäkra och gör en polisanmälan redan nu över telefon, det får ju bli Vw's problem senare.
Annars får du leka detektiv och försöka få tag på ett nummer till någon som svarar efter telefontid.
Det ska ej förekomma någon kreditupplysning utan din vetskap, jag ställer mig tveksam till att det får ske utan identifiering av dig personligen på något vis.

PMa personnummer, så kan jag kolla innehav via Transportstyrelsen.

Fast, det lär ju inte vara något reggat på dig om du inte fått regbevis och så ännu.

Det ska ej förekomma någon kreditupplysning utan din vetskap, jag ställer mig tveksam till att det får ske utan identifiering av dig personligen på något vis.

Via tjänster som ex. ratsit.se kan man ta kreditupplysningar på
vemfan man vill, utan tillåtelse.. Det är helt lagligt och är nog
även tillåtet för bolag...

Sen att man ska bli misstänksam är ju självklart =)

Så är det,dock så skiljer det på olika tjänster,på en del så går det lapp direkt ,men på andra så går det att "surfa runt" och kolla det mesta utan att någon ens vet om det.

Det är visst lite nya regler ,men en del leverantörer har dispens.

Skumt!
Tror att Hasse Aro snart efterlyser en skånepåg på en grön motorcykel för bedrägerier mot svenska VW..

Ta det säkra före det osäkra och dra till Polen illa kvickt..:gnissla

Går ju att kolla via bilprovningen också. Logga in och försök boka tid någonstans, då dyker alla fordon som du har reggade på dig upp.

Och då behöver du dina 4 sista siffror i personnumret, ifall man nu inte har e-leg.

Se på fan, kollade just nu och då informeras inte ens personen man söker på beroende på tjänst.
Har det alltid varit så verkligen :va Fick för mig att det förut inte gick så lättvindigt till förutom om man ringde skatteverket.

Se på fan, kollade just nu och då informeras inte ens personen man söker på beroende på tjänst.
Har det alltid varit så verkligen :va Fick för mig att det förut inte gick så lättvindigt till förutom om man ringde skatteverket.

Jag har ringt Skatteverket (åtminstone fem år sen) för att kolla upp en annan person och behövde inte uppge vem jag var så det är inget nytt.

Tackar för hjälp och förslag!

Låter som om någon kanske försöker köpa en bil med lån i ditt namn....
Scary... :(

Edit.
Eller redan har gjort det kanske...
Kan man inte på typ transportstyrelsens hemsida se vilka fordon som är skrivna på en???

Schysst, den hade jag inte sett tidigare och där kunde jag se att jag bara äger en bil och en motorcykel, åtminstone än så länge (vilket jag iof redan fått reda på via PM) :tummenupp

Ring till dom och fråga varför dom gjort en koll.

Då får du ju svart på vitt,och kan dessutom stoppa ev affärer.

Jo det var ju som jag skrev planen, var mest en trevare för att se hur mycket panik jag bör ha imorgon.

Du har inte ansökt om något WV-kort eller nåt då?

Inte verkliga jag... har jag inte "fått" en bil är väl största risken att någon har plockat ut ett sådant kort... :gnissla

PMa personnummer, så kan jag kolla innehav via Transportstyrelsen.

Fast, det lär ju inte vara något reggat på dig om du inte fått regbevis och så ännu.

Tackar för hjälpen! Ja, man tycker ju det, men dom kunde ju ha vittjat lådan...

Bra, i sådana fall så räcker det nog med ett samtal till dom imorgon.

Skumt!
Tror att Hasse Aro snart efterlyser en skånepåg på en grön motorcykel för bedrägerier mot svenska VW..

Ta det säkra före det osäkra och dra till Polen illa kvickt..:gnissla

Vem kallade du för Skånepåg? :mad:

/08a i tillfällig exil (sedan 1983 :D)

Last edited:

Hittade på annat håll (Flashback):

Fr.o.m 1 januari 2011 måste upplysningsbolagen skicka en kopia på alla upplysningar. Tidigare fanns det "kryphål" som gjorde att man kunde ta upplysningar utan att den omfrågade fick veta det, men numera är det inte tillåtet.

Ringde idag och fick lösningen.

Chefen hade beställt ny leasingbil vilket jag iof visste (att han köpt bil, inte att det var en leasingbil), men tydligen gör dom kreditkoll på hela styrelsen som jag råkade ingå i. Skulle dock inte synas om man gjorde utdrag på mig som privatperson...

Last edited:
Morsan fick också en kreditupplysning eller vad det nu heter. Någon hade alltså kollat inkomster och liknande.

Ringde idag och fick lösningen.

Chefen hade beställt ny leasingbil vilket jag iof visste (att han köpt bil, inte att det var en leasingbil), men tydligen gör dom kreditkoll på hela styrelsen som jag råkade ingå i. Skulle dock inte synas om man gjorde utdrag på mig som privatperson...

Var ju ett ganska skönt besked.
Jag skulle be chiiefen att informera alla om detta nästa gång. :tummenupp

*/ ?>
Back