Krav på mc för uppkörning?

Bruce Hawkings

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Hoj
ingen, ännu
Då jag har planer på att köra upp inom en snar framtid så skulle jag gärna vilja ha lite svar på en fråga som dykt upp angående krav på cykeln.

Stämmer det att man måste ha en hoj på minst 750 cc för att köra upp för A obegränsad? Jag är 23 år så jag vill ju ha det riktiga kortet.

Sen undrar jag vad för specifik utrustning man måste ha för att köra upp.

Tacksam för relevanta svar.

Nja, 700 cc har jag för mej, men eftersom de flesta hojar som heter nåt med 700 har en cylindervolym strax under 700cc så kan det vara bra att va på den säkra sidan med 750. Du måste ha med reg beviset, det är vad som står där som räknas. Vad gäller utrustning så är det lagstadgad skyddsutrustning som gäller, dvs hjälm. I övrigt kan du ha shorts å t-shirt om du vill, men om du kommer dit klädd så kommer nog inspektören hinna skaffa en bild av dej redan innan du ens sätter på hojen. Säger inte att dom dömer olika mellan privatister och körskoleelever, men första intrycket är första intrycket...

Ja just det där sa du något. Skulle ju antagligen inte köpa en sån stor hoj annars, men jag får göra det för uppkörningens skull och sen byta.

Man måste väl ha ryggskydd med? Behövde iaf jag ha för 2år sedan

Du har missat att effekten ska vara minst på 35kw.

Tja skyddsutrustningen: stövlar, handskar, jacka, brallor, hjälm, ryggskydd :tungan Kom inte dit i jeans och jumpadojor, då blir inte inspektören glad :gnissla

över 700cc och 35 kw gäller för tung UTAN begränsning. Samt att du BÖR ha riktiga och tillräckliga skydd på kroppen.

Nja, 700 cc har jag för mej, men eftersom de flesta hojar som heter nåt med 700 har en cylindervolym strax under 700cc så kan det vara bra att va på den säkra sidan med 750. Du måste ha med reg beviset, det är vad som står där som räknas. Vad gäller utrustning så är det lagstadgad skyddsutrustning som gäller, dvs hjälm. I övrigt kan du ha shorts å t-shirt om du vill, men om du kommer dit klädd så kommer nog inspektören hinna skaffa en bild av dej redan innan du ens sätter på hojen. Säger inte att dom dömer olika mellan privatister och körskoleelever, men första intrycket är första intrycket...

Öhh, att trådstartaren kollar här av ngn anledning, ist för med VV må vara hänt, men varför svara honom med en massa felaktiga gissningar:confused:

Jo men jag har kollat på körkortsportalen också, tänkte bara att jag ville dubbelkolla med folk som är mer insatta så jag inte missar något.

dom kräver ryggskydd vid uppkörning, iaf gjorde dom det 2007 när jag tog min lapp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT