Krav på blinkers, bakljus regljus på gamla hojar

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
Vilka krav ställs på blinkers, bakljus, regljus på en hoj från -73? försökt hitta det här men..ja.. hade vatt bra me lite info om från vilken årsmodell förbud å krav dessa gäller. Kraven är då som besiktningen ställer..

Detta är vad jag tror:
Blinkers behöver du bara ha ifall de finns på orginalet men antagligen behöver du bak, framlampa och reflex.

62 § Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha synliga körriktningsvisare på vardera sidan som bakifrån och framifrån kan visa orangegult ljus bakåt respektive framåt.

81 § Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha stopplykta som visar rött ljus bakåt när färdbroms används.

Stopplykta på motorcykel av årsmodell 1975 till och med 1977, behöver inte tändas när motorcykels framhjulsbroms används.

Släpvagn som dras av motorcykel skall baktill ha en eller två stopplyktor som visar rött ljus bakåt när färdbroms används.

88 § Motorcykel skall ha skyltlykta som avger vitt ljus för sådan belysning av den bakre registreringsskylt att den lätt kan avläsas i mörker.

89 § Skyltlykta på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd

73 § Motorcykel utan sidvagn skall baktill ha en eller två positionslyktor som kan visa rött ljus bakåt.

Motorcykel med sidvagn skall baktill ha två eller tre positionslyktor som kan visa rött ljus bakåt. På sidvagnen får endast en positionslykta monteras.

Släpvagn som dras av motorcykel skall baktill ha en eller två positionslyktor som kan visa rött ljus bakåt.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949569

Du måste altså ha baklykta och nummerskyltsbel, blinkers och bromsljus kan du skippa

Last edited:
varför skulle man inte vilja ha bromljus?
Om man vill bli påkörd bakifrån så förstår jag men det vill man väl inte.

varför skulle man inte vilja ha bromljus?
Om man vill bli påkörd bakifrån så förstår jag men det vill man väl inte.

jo klart man ska ha bromsljus å blinkers är det inget fel på heller :näsblod men tänkte mest på hur noga det är typ storlek e-märkning o dylikt. Om man kanske kan tillverka bakljus själv t.ex. på bygget så att man har lite friare händer och inte hålls fast av regler osv:gnissla
ok av svaren att döma så är blinkersen ute ur leken och alltså kan jag eg. sätta dit vad som helst och även icke e-märkta?även bromsljus å regbelysning men annars.. hur är det med bakljus? får jag bygga något eget?

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!