Krashpuckar, är det lönt?

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Funderar på att skaffa krashpuckar till min traja. Jag vill inte ha de "vanliga svarta skateboard hjulen" utan något snyggare, typ GB eller R&G.
Men priserna är ju galna, tex ett skydd för generatorkåpa kostar 800-1000:- tex http://cgi.ebay.co.uk/GB-Racing-Tri...cycle_Parts&hash=item230e471dc4#ht_1748wt_840
När en ny generatorkåpa kostar 700:- hos min lokale triumph handlare så är de ju inte lönt.

Har jag missat något?
 
de e väl det om kåpan går sönder så du får in massa skit i motorn. och med kevlarskydden så håller ju dom bättre
 
de e väl det om kåpan går sönder så du får in massa skit i motorn. och med kevlarskydden så håller ju dom bättre

Är krashen så tuff så är de nog mer än kåpan som behöver bytas och då är ändå självrisken 6000:-
 
Har man vurpat ett par ggr så ser man hur mycket stryk krashpuckarna tar upp.
Då är dom guld värda!
 
Det är ju inte kåpan i sig dem skyddar egentligen. Det är ju motorn. Men har du vagnskada på den så löser du ju det med självrisken om du nu vill det. Men det är väl mer för folk som kör halvförsäkrat som föredrar kraschpuckar på de ömtåliga och dyra ställena.

Men jag kör med kraschpuckar hur som helst. Kan aldrig vara för säker. Så tänk inte på dom som en direkt utgift. Se det som en besparing om du skulle köra vält.
 
Är krashen så tuff så är de nog mer än kåpan som behöver bytas och då är ändå självrisken 6000:-

de flesta krasher är inte så "tuffa". krashpucken kan rädda dig från att punga ut några fina slantar och förhoppningsvis från självrisken på 6 papp.

Har man vurpat ett par ggr så ser man hur mycket stryk krashpuckarna tar upp.
Då är dom guld värda!

O har man en lite starkare tjej-gen i sig så är dom ännu mer värda om/när man tappar hojen. ;)
 
Last edited:
Många misstar sig gällande dessa så kallade "krashpuckar". Det dom skyddar mot är glidskador dvs att din hoj inte slår runt, voltar, slår i något i fallet.

Den gången du går en lowsider så kommer du att se att dom är guld värda! Klarar nog en highsider också om du har tur att inget annat slår i.

Gjorde själv en vurpa där det blev en lowsider med min nuvarande och fick endast lite skrap på min fotpinne samt styrvikt. Resten tog puckarna (som då skrapades ner runt 2cm av skydd).

Så istället för att hitta "snygga", om man nu inte har råd med det, kör på det du beskriver som skateboardhjul.
 
Krashpuckar hjälper nog de med kåphojar som kör halvförsäkring mest. Kör man helförsäkring samt hoj utan kåpor så kanske man kan köra hem med hojen utan läckor iaf?
 
Som att fråga ifall ryggskydd eller andra skydd är lönt att bära när man kör hoj. Allt beror på situation till situation. Men hellre har man de än chansa.
 
r33z:
Funderar på att skaffa krashpuckar till min traja. Jag vill inte ha de "vanliga svarta skateboard hjulen" utan något snyggare, typ GB eller R&G.
Men priserna är ju galna, tex ett skydd för generatorkåpa kostar 800-1000:- tex http://cgi.ebay.co.uk/GB-Racing-Triu...#ht_1748wt_840
När en ny generatorkåpa kostar 700:- hos min lokale triumph handlare så är de ju inte lönt.

Har jag missat något?

Produkten du länkar till kostar under 700 kr.
 
Jag kan varmt rekommendera alla, nästan oavsett hoj, att montera kraschpuckar.

Som folk redan skrivit.. har man helförsäkring så KAN man ju skita i det.. och den dagen man kraschar så hårt så att kåporna flyger åt h*lvete så kanske man inte heller känner att de gjorde så mkt..

Men de där gångerna när man gör en lowsider, hojen välter från stödet eller annat dumt.. så kan puckarna vara skillnaden mot att ha helt sönderrepade kåpor/motor eller en oskadd hoj.

Jag har sett åtminstone en vurpa i låg fart där oljekåpan sprack och all olja rann ut.. den hojen rullade inte igen på ett bra tag.

Har även lyckats göra samma vurpa på en tidigare hoj som var utrustad med puckar och det hände verkligen ingenting med hojen. pucken var dock nedfilad nån cm.

Det man ska tänka på är att även om man har helförsäkring så kan hojen bli stående nån/några månader på verkstad. Är det värt det?
 
En vurpa utan puckar = säsongen slut.:gråta

två vurpor med puckar = borsta av sig och svära lite och sen köra vidare.:yoparty
 
Nån SMC instruktör sade nåt i stil med "Det bra med puckarna är ju att oftast kan man lyfta upp hojen och fortsätta köra direkt och behöver inte sluta för dagen och fixa bärgning."
Ligger kanske något i det.

Själv tycker jag det ser rejsing ut så varför inte? ;)
 
Instämmer med vad 99% säger. Du förlorar inget på att skaffa dem. Dem har en skyddande funktion så det är lönt. Du förlorar cash på vad dem kostar att köpa men i långa loppet har du troligen sparat in dem, -så köp!
 
köpte R1a för 3 veckor sen
har ännu inte hunnit kört nåt med hojen men har redan testat puckarna :)
nu var det bara en vanlig klant vältning men dom gjorde jobbet!

spände fast hojen ordentligt trodde jag men golvet på lastbilen måste ha varit såphalt.
första kurvan ut och på väg hem från stället jag köpte hojen på så brakade det till.
öppnade och kollade och där låg 1st R1a och vilade på puckarna.
lät den ligga där och körde hem.

inte en enda repa på hojen!

nu sitter det 2st på varje sida och det är nog att föredra framför enbart två st högst upp.

ska dock beställa nya då det vart lite repor.

kör med dom här
http://www.intobikes.co.uk/products...itable_for_Yamaha_YZF-R1_2005?mn=0067&pt=0154
 
Kan förstå att man på en banhoj har puckar. Men för mig är en repa på en puck de samma som en repa på en kåpa, dvs den måste bytas ut snarast. Kostar dom då desamma så är de lättare att få tag på en ny kåpa. Sen är de viktigt att den ser bra ut där av vill jag inte ha dessa fula skateboardhjul.

Jag har inget emot att betala för dom bara så länge jag kan se nån nytta med dom.

Behöver man hela kittet?
640.jpg


Eller räcker de med ram/framhjul/bakhjul?
Jag tycket ju inte att de ser snyggare ut med dom monterade än utan.
 
Last edited:
Funktion före form....
 
Jag kommer aldrig sätta på kraschpuckar på en hoj igen. En tidigare hoj rullade av stödet och nudda lätt marken innan jag han lyfta upp den igen. Dvs jag höll i hojen hela tiden men var inte beredd och orkade därmed inte hålla uppe hojen. Pucken nuddade precis marken innan jag lyfte upp hojen. Resultatet av denna till synes extremt lätta marksyning blev oljeläckage ut motorfästet.

Har även hört en hel del som berättar att deras kraschpuckar räddade hela hojen i en vurpa och slog av motorfästet i den andra. Själv kör jag med skydd på motorkåporna och offrar hellre kraschkåporna vid krasch än motorfästet. Men så har jag ingen gathoj heller.
 
Tror du missar lite av poängen som alla försöker säga. Om du är ute på någon ödslig kringel krok och går omkull är det djävligt skönt att kunna resa hojen upp och köra hem. Istället för att ringa bärjare. Köper du svarta kommer det knappt synas det är ju inte så ofta man står stilla. Du ska ju inte bara hänga vid korvmojjen.
 
Man får fundera vad man värderar. Risk vs Fördel

Fördel.En kraschpuck kan avgöra om du kör igen med hojen ifrån en vurpa.
Den kan skydda ram/kåpor väldigt bra från stora skador.

RiskEtt motorfäste kan spricka/ gå av.
Samt det kan bli gängpaj där pucken sitter.
Motorblocket kan spricka.




Min gsxr 01 har jag användt pucken några gånger på båda sidor och allt har klarat sig i stort sett.
Enda grejen är gängorna börjar bli slitna men det går att fixa.

En del hojar tål mer än andra. På en annan hoj (honda 929) sprack motorblocket på en liten läggning i rondellen.

Hur mycket en del hojar tål kan man spekulera i. Men hur pucken och fäste är konstruerat samt hur hojen är konstruerad spelar in.
 
Last edited:
Back
Top