kraftiga vibrationer i styret i högre hastigheter

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
bytte däck idag.. satte på ett par bättre beggade racetec, so far so good.. en snubbe nere på euromaster bytte dem, satte dit, ger mig ut på en tur på eftermiddagen å vid en omkörning :rolleyes: då jag temporärt kom upp i 140+ så börjar de vibrera i styret.. å i 180 så vågade ja inte gasa mer, för de va fruktansvära vibrationer i styret.
märks svaaaga vibrationer i lägre hastigheter med, men de e knappt märkbart

vad kan de bero på.. hjulen verkar ju vara balanserade å allt för de e nya vikter..
kan papphjärnan ha böjt en bromsskiva eller vad kan det vara? hur känsliga e skivor egentligen? räcket de med minsta lilla föratt kröka dem( typ luta mot en annan fälg elelr liknande??

Felbalanserat eller kass lager, säker på att du har spänt hjulet eller? :hihi

Om dom har satt fast skivan i däckmaskin för bildäck så är det nog mkt möjligt att den blir skev annars så tål dom en hel del.

hade han böjt en skiva hade du naturligtvis känt de när du bromsar :rolleyes:

däcket, balanseringen lager eller inte åtdraget om de inte vibbar när du bromsar då. :)

Förmodligen obalans i framhjulet, av me hjulet (kolla på samma gång så att skivorna är raka också) och åk och balansera.

heimdal skrev:
bytte däck idag.. satte på ett par bättre beggade racetec, so far so good.. en snubbe nere på euromaster bytte dem, satte dit, ger mig ut på en tur på eftermiddagen å vid en omkörning :rolleyes: då jag temporärt kom upp i 140+ så börjar de vibrera i styret.. å i 180 så vågade ja inte gasa mer, för de va fruktansvära vibrationer i styret.
märks svaaaga vibrationer i lägre hastigheter med, men de e knappt märkbart

vad kan de bero på.. hjulen verkar ju vara balanserade å allt för de e nya vikter..
kan papphjärnan ha böjt en bromsskiva eller vad kan det vara? hur känsliga e skivor egentligen? räcket de med minsta lilla föratt kröka dem( typ luta mot en annan fälg elelr liknande??

det är bara att hålla hårt i styret och gasa mer, du kommer ng inte få något jättevobbel, däremot biffiga armar efter ett tag :tummenupp

jag kör endast beggat och obalanserat - jättebilligt!

jobbigt.. de vibrerar inte när ja bromsar, så då kanske de inte e skivorna ändå.. får se om ja kan få av hjulet i veckan å kolla så de e som de ska

Däcktryck, hjullager, felbalanserat, distanserna, annars kanske däcket är skevt slitet och ger obalans.

FUBAR skrev:
Däcktryck, hjullager, felbalanserat, distanserna, annars kanske däcket är skevt slitet och ger obalans.

däcktryck har jag rätt.. har provat med 2½ å 2,1kg
distanserna? e de de som sitter mellan gaffelben å nav? isf sitter de som de gjorde innan,

heimdal skrev:
däcktryck har jag rätt.. har provat med 2½ å 2,1kg
distanserna? e de de som sitter mellan gaffelben å nav? isf sitter de som de gjorde innan,
Kolla hjullagrerna då, annars tycker jag du ska ta av däcket igen och åka ner till däckgubben så får han kolla om det är rätt balanserat.

Skakar i 140? Rejält skeva grejjer isåfall. Varken mitt fram eller bakhjul är balanserat o de börjar inte studsa förens 260. Är osäker på om det är hjulen eller hjälmen eller hela jag som studsar efter de dessutom.

FUBAR skrev:
Kolla hjullagrerna då, annars tycker jag du ska ta av däcket igen och åka ner till däckgubben så får han kolla om det är rätt balanserat.

vaäre som kan va fel på lagrena, å hur ser man de? tänkte få väck hjulet på fredag eventuellt å åka ner te snubben på e-master

HanneZ skrev:
Skakar i 140? Rejält skeva grejjer isåfall. Varken mitt fram eller bakhjul är balanserat o de börjar inte studsa förens 260. Är osäker på om det är hjulen eller hjälmen eller hela jag som studsar efter de dessutom.

jep.. de e de som e så jobbigt :(

Om skivorna fått sig en törn märker du det mest när du bromsar. Hur lagret skulle gå sönder vid däcksbyte förstår jag inte. Är det ett nytt däck? Jag har en simpel däcksbalanserare som funkar fint till ditt framhjul. PM:a eller så så fixar vi det om det är brådis.

/ Hannes

HanneZ skrev:
Om skivorna fått sig en törn märker du det mest när du bromsar. Hur lagret skulle gå sönder vid däcksbyte förstår jag inte. Är det ett nytt däck? Jag har en simpel däcksbalanserare som funkar fint till ditt framhjul. PM:a eller så så fixar vi det om det är brådis.

/ Hannes

de e ett beggat racedäck
ska ut å seva hojen nu.. ska se om de kan kolla lite på vad de e samtidigt..

edit.. färdigservad.. blev lite mindre vibrationer i framänden nu.. vågade ligga i 200kmh mätarfart... vid en omkörning... de satt ganska mkt gummirester mitt i slitbanan när ja fick däcket.. stora som platta ärtor ungefär.. fast svarta :hihi

Last edited:
Hade samma problem med ett rennsport. Firman som bytte åt mig hade visserligen balanserat men det var kasst gjort!
Den röda pricken på däcket ska sitta mitt för ventilen på fälgen. Då blir det ganska OK med en gång och inte så mycket vikter ska behövas(om några alls), annars får man på med mycket vikter för att få bort vibrationerna!

Akesson skrev:
Hade samma problem med ett rennsport. Firman som bytte åt mig hade visserligen balanserat men det var kasst gjort!
Den röda pricken på däcket ska sitta mitt för ventilen på fälgen. Då blir det ganska OK med en gång och inte så mycket vikter ska behövas(om några alls), annars får man på med mycket vikter för att få bort vibrationerna!

inga röda prickar eller prickar öht...
kan de va så att de blitt för varmt tro,, å därigenom mist formen

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back