Kraftig 520-kedja utan o-ring. Vilka säljer det?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Måste (och jag menar verkligen MÅSTE) få tag på en kraftig 520-kedja till min 250-racer innan torsdag. Men var finns sådana att köpa över disk? Vanliga MC-butiker har bara vanliga o-ringskedjor och vet ingenting om riktiga racerprylar.

:(

Nyteknik skrev:
Måste (och jag menar verkligen MÅSTE) få tag på en kraftig 520-kedja till min 250-racer innan torsdag. Men var finns sådana att köpa över disk? Vanliga MC-butiker har bara vanliga o-ringskedjor och vet ingenting om riktiga racerprylar.

Gå till din lokala mc-butik och be dem ta hem en DID 520ERS-120. Det är en racingkedja utan o-ringar!

Nyteknik skrev:
Deras leveranstid är alltid minst en vecka - slöfockar! Och det mesta brukar vara "restnoterat hos leverantören".

Nu vet du ju iaf vad du ska ha. Ring runt och fråga! Jag fick min leverans bara ett par dagar efter att jag beställde!

MC-Proffsen i Axelsberg
Nyteknik skrev:

Här! kanske X-ring kejda,racing

Nyteknik skrev:

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=20172

Här har du en riktig X-ring racing kedja.

Nyteknik skrev:
Vanliga MC-butiker har bara vanliga o-ringskedjor och vet ingenting om riktiga racerprylar.

Ursäkta en oinitierad fråga - vill man ha en kedja helt utan ringar för minimerad friktion, eller en med andra ringar än konventionella O-ringar för ökad tätning...? :confused:

Bennybåge skrev:
Någon som vet hur mycket det skiljer mellan olika kedjor?
Ingen ring:
O-ring:
X-ring:
???

/Benny

Inte jag iaf men det skulle helt klart varit kul att veta. Med tanke på att man kan förlora 4-5 bakhjulshästar på en GSXR750 på att ha en sliten och felspänd kedja så är det nog inte försumbara skillnader iaf.

Ingen ring. Minst friktion, missar man smörja skär de ganska fort..
X-ring: nästan som O-ring fast O-ringen har ett "jack" i sig så smörjan kan ligga där o vänta på att få smörj.. Sett i skärning ser "O-ringen" ut som ett X... nästan ;) enkelt att se, svårt att beskriva?
O-ring: precis som det låter, en vanlig enkel O-ring

Bennybåge skrev:
Någon som vet hur mycket det skiljer mellan olika kedjor?
Ingen ring:
O-ring:
X-ring:
???

/Benny

håkan skrev:
Ingen ring. Minst friktion, missar man smörja skär de ganska fort..
X-ring: nästan som O-ring fast O-ringen har ett "jack" i sig så smörjan kan ligga där o vänta på att få smörj.. Sett i skärning ser "O-ringen" ut som ett X... nästan ;) enkelt att se, svårt att beskriva?
O-ring: precis som det låter, en vanlig enkel O-ring

Hahaha.... Han menade nog skillnaden i effektförlust! :)

oscar skrev:
Hahaha.... Han menade nog skillnaden i effektförlust! :)

I % har iallafall inte jag nån aning... men det är väl rätt lätt att räkna ut att

Ingen ring, minst förlust
X-ring, mer förlust,

O-ring, mest förlust...

//Håkan

Last edited:
*/ ?>
Back