krachpuckar fram utan ihålig axel??

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
Har någon ett bra tips hur man sätter fast krachpuckar på framaxeln på en yamaha tt 600, hjulaxeln är inte ihålig, bakaxeln är det så det är inga problem

Är det inte ett gängat hål i axeln (bromsokssida) för att fästa fast gaffelbensskyddet?
Det var det iaf på en wr426a som vi fixade puckar till & då tog vi en gängstång (M8 har jag för mig) & fäste gaffelbensskydd & puckar med.

Annars kan du borra ett hål genom axeln, fungerar fint så gjorde jag på min KTM duke

Jag satte min framaxel i svarven och borrade två hål som jag sedan gängade.....funkar bra för mig, har iaf inte känt någon obalans.

Frågan är vad du ska med puckar till...?
Jag har då aldrig lyckats skrapa i nått där iaf.

rejser skrev:
Frågan är vad du ska med puckar till...?
Jag har då aldrig lyckats skrapa i nått där iaf.

ja säg det :va :va varför har alla andra det :va :va

man ska tydligen ha det på sm banan i örebro

supermuppo kanske kan förklara varför han vet o kan allt :hihi :hihi

TERMINATOR skrev:

Det ska man även ha på Lungre Östersund (SM banan). Är ganska hårda restriktioner från go-karten att asfalten inte förstörs i onödan vid fall.

Jockwell skrev:
Det ska man även ha på Lungre Östersund (SM banan). Är ganska hårda restriktioner från go-karten att asfalten inte förstörs i onödan vid fall.

Men det kan väl aldrig skrapa i fram? Möjligtvis om styret går av då...
Bak kan det ju skrapa lite och såklart fotpinnar/fäste.

rejser skrev:
Men det kan väl aldrig skrapa i fram? Möjligtvis om styret går av då...
Bak kan det ju skrapa lite och såklart fotpinnar/fäste.
Det är mer ifall om det händer... Ett villkor att vi får ens köra på banan.

Inget är omöjligt att det kan ta i fram... Fotpinnar och bak tar troligast i.

TERMINATOR skrev:

Det har aldrig nån sagt att du ska ha :mattias
Däremot puckar på fotpinnarna, men det är ju en annan sak.

Du kan få ett studiebesök och glo på de skrapade skatehjulen som ligger i garaget. Vi som vet hur man klotar på riktigt, till skillnad på rejser-Per, skrapar även framgaffeln :kryckor :3freak :hihi

Supermoto skrev:
Du kan få ett studiebesök och glo på de skrapade skatehjulen som ligger i garaget. Vi som vet hur man klotar på riktigt, till skillnad på rejser-Per, skrapar även framgaffeln :kryckor :3freak :hihi

Klart som fan det tar i med ett par stödhjul som sticker ut en halvmeter :7peta

Men allvarligt så har jag faktiskt aldrig sett några skrapmärken på mina framgafflar/hjulmuttrar.

Supermoto skrev:
Det har aldrig nån sagt att du ska ha :mattias
Däremot puckar på fotpinnarna, men det är ju en annan sak.

:hördu jo du gosse det snackade du om i höstas när jag frågade vad som behövdes för att min hoj skulle vara ok för banan, då sa du puckar på axlarna och fotpinnarna och uppsamlingskärl, najning mm.

Eller skojade du på mej som är nybörjare eller ville du bara att Åsa skulle få sälja mer hjul :va :va :banana :banana :hihi :hihi

Last edited:
rejser skrev:
Klart som fan det tar i med ett par stödhjul som sticker ut en halvmeter :7peta

Men allvarligt så har jag faktiskt aldrig sett några skrapmärken på mina framgafflar/hjulmuttrar.
Inte jag heller. Gissa varför ;)

Man kan väl säkert diskutera nyttan av dem där fram men jag har dem hellre där och känner mig nöjd när jag ser att de blir skrapade (vilket tyder på att det minst är jäkligt nära att ta i gaffeln) än att köra utan.

TERMINATOR skrev:
:hördu jo du gosse det snackade du om i höstas när jag frågade vad som behövdes för att min hoj skulle vara ok för banan, då sa du puckar på axlarna och fotpinnarna och uppsamlingskärl, najning mm.
Inte en chans :fakta
Det är nog nåt du blandat ihop. Jag har sagt typ att puckar på pinnarna vill vi ha och att många även har puckar på axlarna. Inte mer!

Har inte klotat en motard, peppar peppar....
Men när jag klotade en annan hoj så blev det banne mig skrapmärken på framgaffeln och bakre hjulbulten.

SVooSh skrev:
Har inte klotat en motard, peppar peppar....
Men när jag klotade en annan hoj så blev det banne mig skrapmärken på framgaffeln och bakre hjulbulten.
Fast då hade du nog mycket smalare styre, och din styrhalva kanske tom gick av eller vek in sig?
Jag har aldrig lyckats göra märken på framgaffeln men däremot på hjulbulten bak.

Om det är nån som är fundersam så är det väl bara att prova lägga hojen på sidan. :)

Last edited:
RookieSM skrev:
Fast då hade du nog mycket smalare styre, och din styrhalva kanske tom gick av eller vek in sig?

Jajjemen!! Men nu tar jag det säkra för det osäkra, puckar är inte så dyrt, speciellt med tanke på all posingfaktor dom inbringar :D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman