Krånglande upplösning till LCD skärm.

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Köpte mig en Philips 37" LCD idag med en upplösning på 1366x768.

Skulle nu prova att koppla in den till datorn men får inte skiten att funka korrekt. Jag hittar inte denna upplösning när jag letar på mitt grafikkort ("dölj lägen som den här bildskärmen inte kan visa" är såklart urkryssad).

Grafikkortet är ett Geforce 7600GT och jag tycker då att det borde klara av denna uppgift. Uppdaterade drivrutinerna från Nvidias hemsida men det hjälpte inte.

Har en polare som har ett sämre (eller iaf billigare grafikkort) kort och den klarar minsann av att visa 1366x768 på hans 32" LCD.

Jag får bild men den blir ju inge vidare med tanke på att skärmen min vill ha 1366x768.

Vad är problemet tror ni? Är det bara att bita i det sura äpplet och inse att mitt grafikkort suger eller vadå :(?

Hilfe bitte!

EDIT: Anslutningen mellan datorn och LCD:n är en HDMI-DVI om det är till nån hjälp för någon.

Last edited:
DrSwizz skrev:
2616705 Du kan ju testa Omega eller DNA drivrutinspaket om de ger dig bättre inställningsmöjligheter.
http://www.omegadrivers.net/
http://www.dna-drivers.com/

Jag kikade litegrann och Omega har inte haft nån update på nåt år så dom kan vi skippa eller?

dna-drivers verkar ha hur mycket som helst men på nåt sätt så lyckades jag iaf inte få fram det jag letade efter :huvet. Har du tid och lust så får du gärna fixa fram en direktlänk, alternativt förklara lite för mig hur jag går tillväga :gnissla.

Tack på förhand.

Kan tyvär inte hjälp dig mer än så (är inte någon expert på området; på min dator har jag inte ens windows installerat (använder GNU/Linux)).

Datorer brukar inte kunna horisontellt 1366 utan bara 1360 (pga jämnt delbart med 8 antar jag), gör ingen praktiskt skillnad på skärmen men se till att du kör 1:1 pixelmappning native.

Richard skrev:
2617296 Datorer brukar inte kunna horisontellt 1366 utan bara 1360 (pga jämnt delbart med 8 antar jag), gör ingen praktiskt skillnad på skärmen men se till att du kör 1:1 pixelmappning native.

1360x768 hade jag vart mer än nöjd med men för tillfället så är det närmaste jag kommer 1280x768 (760). Nästa steg blir 1600x nånting.

Tack för svaret iaf, det ska tydligen finnas en hel del program för sånt här, ska ta mig en titt på det när jag kommer hem från jobbet senare ikväll.

Pinky skrev:
2617315 1360x768 hade jag vart mer än nöjd med men för tillfället så är det närmaste jag kommer 1280x768 (760). Nästa steg blir 1600x nånting.

Tack för svaret iaf, det ska tydligen finnas en hel del program för sånt här, ska ta mig en titt på det när jag kommer hem från jobbet senare ikväll.

Jag hade exact samma problem på min samsung 40" LCD tv och mitt 7800gt.
Du kan gå in under avancerat för bildslärmsinställningarna, där går det att lägga till en "egen" upplösning. 1366x768 blir fel på min tv, så jag kör just nu 1360x768. Om det inte går att lägga till den upplösningen (gick inte för mig) utan den sa att det var fel så kan du testa och köra "powerstrip"

Direktlänk till download av pstrip: http://www.5star-shareware.com/Windows/Utilities/Diagnostics/powerstrip-download.html

Genom det programet ska det gå att lägga till olika upplösningar.
Förresten, kör du dvi -> hdmi eller vga kabel?

Stavningen är säkert åt helvete, men jag är bakfull så jag skyller allt på det!

Xyron skrev:
2617435 Jag hade exact samma problem på min samsung 40" LCD tv och mitt 7800gt.
Du kan gå in under avancerat för bildslärmsinställningarna, där går det att lägga till en "egen" upplösning. 1366x768 blir fel på min tv, så jag kör just nu 1360x768. Om det inte går att lägga till den upplösningen (gick inte för mig) utan den sa att det var fel så kan du testa och köra "powerstrip"

Direktlänk till download av pstrip: http://www.5star-shareware.com/Windows/Utilities/Diagnostics/powerstrip-download.html

Genom det programet ska det gå att lägga till olika upplösningar.
Förresten, kör du dvi -> hdmi eller vga kabel?

Stavningen är säkert åt helvete, men jag är bakfull så jag skyller allt på det!

Fifan va bra, precis det här jag väntade på, tack :). Jag ska kolla direkt när jag kommer hem om 10 timmar :huvet.

För övrigt kör jag dvi -> hdmi. Det står ju i mitt första inlägg ;).

Pinky skrev:
2617457 Fifan va bra, precis det här jag väntade på, tack :). Jag ska kolla direkt när jag kommer hem om 10 timmar :huvet.

För övrigt kör jag dvi -> hdmi. Det står ju i mitt första inlägg ;).

Oj missade det, jag hade problem med dvi -> hdmi men det kan nog vara för att kabeln var kass. Kör iaf vga nu och det funkar klockrent. Får mkt skarpare bild nu.

vad har du för samsungtv?

satt å provade lite idag å ville ha lite vatare upplösning..
men när ja ställde in i catalyst controlcenter att ja ville ha med 720p upplösning så blev bilden helskum, dvs, att de va som om bilden zoomades å sen fick ja scrolla runt på skärmen mha muspekaren :va

enda lösningen för att få bort de va å slänga i vanliga skärmen å klona den bilden till tvn..

de hjälpte nämligen inte å byta upplösning eller nått

har en samsung r72 40"
å ett radeon x1800xl

heimdal skrev:
2617597 vad har du för samsungtv?

satt å provade lite idag å ville ha lite vatare upplösning..
men när ja ställde in i catalyst controlcenter att ja ville ha med 720p upplösning så blev bilden helskum, dvs, att de va som om bilden zoomades å sen fick ja scrolla runt på skärmen mha muspekaren :va

enda lösningen för att få bort de va å slänga i vanliga skärmen å klona den bilden till tvn..

de hjälpte nämligen inte å byta upplösning eller nått

har en samsung r72 40"
å ett radeon x1800xl

Jag hade samma problem med samma tv ;)
Samsung le40r72 (beställd från komplett) och ett gainward 7800gt

Min Sony tv väljer själv 1360 x 768 som upplösning när man kopplar in datorn.

Är den upplösningen bra? :va

Loy skrev:
2618675 Min Sony tv väljer själv 1360 x 768 som upplösning när man kopplar in datorn.

Är den upplösningen bra? :va

Beror på vad det är för Sony. Är det en lcdskärm under 40" så gissar jag på att det optimala hade varit 1366x768 så din upplösning blir säkert bra.

Jag är då ingen expert men om du säger vad skärmen heter så kan vi ju kolla upp vad det är för upplösning på den :).

Pinky skrev:
2618725 Beror på vad det är för Sony. Är det en lcdskärm under 40" så gissar jag på att det optimala hade varit 1366x768 så din upplösning blir säkert bra.

Jag är då ingen expert men om du säger vad skärmen heter så kan vi ju kolla upp vad det är för upplösning på den :).
Det är en 32" lcd. Den heter Bravia sen är beteckningen KLV-S32A10E.

Sen tror jag att jag kör bilden pixelmappad, det kommer iaf upp en liten ruta som säger det.

Hade varit skoj att veta om man kunde få ännu bättre bild/upplösning :)

Edit : Hittade nu att upplösningen är 1366 x 768.

Last edited:
Xyron skrev:
2618669 Jag hade samma problem med samma tv ;)
Samsung le40r72 (beställd från komplett) och ett gainward 7800gt
löste du de på nått sätt?

för de känns lite sugigt å sitta med 1024 x 768 när ja kan ha större, dessutom så blir ju inte bilden symmetrisk

heimdal skrev:
2619341 löste du de på nått sätt?

för de känns lite sugigt å sitta med 1024 x 768 när ja kan ha större, dessutom så blir ju inte bilden symmetrisk

Jo, läs mitt första inlägg. Prova lägga till upplösningen under avancerat för skärminställningarna.(Vet inte hur det ser ut på ett x1900).

Om inte det fungerar, kör PowerStrip. Kolla länken som jag postade högre upp. Det gör att du kan lägga till "egna" upplösningar. Då är det bara att lägga till 1360x768 och sedan välja den upplösningen.

har inte nått ställe i CCC där ja kan lägga till egna upplösningar
så de blir te å prova PS ist..

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka