Krävs fungerande bakbroms?

Halvdan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Krävs det att man har en fungerande bakbroms på SMC's bankurser?
(Nu snackar vi självklart sporthoj....)

Har kollat belägg och vätskenivån i behållaren...allt är ok, men pedalen går i botten utan motstånd...
Nu antar jag att nån kommer säga: "lufta bromsarna"....men om man inte har nåt motstånd i pedalen så lär det väl inte heller gå att få nåt tryck i systemet så att vätskan kan tryckas ut heller??

Vet att det är två separata frågor, men om svaret är Nej på första så kan jag lösa problemet senare...Är svaret Ja, så måste jag lösa problemet omgående...

Hej
Ja, och mycket riktigt måste du lufta bromen. Går den ned helt utan nåt morstånd så har du luft i den .
Per

Hej
Ja, och mycket riktigt måste du lufta bromen. Går den ned helt utan nåt morstånd så har du luft i den .
Per

Köp en sköljspruta på apoteket(125:-) och en slangstump på den så kan du fylla nedifrån, brukar vara lättare att det fungerar då, alternativet är att du fyller upp koppen med vätska och med hjälp av sprutans vaccum drar ner vätskan, att dra ner vätskan funkade klockrent för mig.:tummenupp

Som Per7 skrev, så måste du ha fungerande bakbroms. Sedan att man inte använder den är en helt annan pilsner.
Men, SMC har inga bankurser.
Det är en trafiksäkerhetsutbildning.
Man vinner inga priser för snabbaste varv, men däremot, så får man jättemycket feedback, träffar roliga människor samt förhoppningsvis lär sig något ovärdeligt, nämligen kunskap.

Så, det är bara att sätta sig att lufta bromsarna.
Går det inte uppifrån, så tryck vätskan bakifrån (det är oftast det bästa sättet).

Lycka till på utbildningen med SMC, kanske syns vi där...

//Lasse

Som Per7 skrev, så måste du ha fungerande bakbroms. Sedan att man inte använder den är en helt annan pilsner.
Men, SMC har inga bankurser.
Det är en trafiksäkerhetsutbildning.
Man vinner inga priser för snabbaste varv, men däremot, så får man jättemycket feedback, träffar roliga människor samt förhoppningsvis lär sig något ovärdeligt, nämligen kunskap.

Så, det är bara att sätta sig att lufta bromsarna.
Går det inte uppifrån, så tryck vätskan bakifrån (det är oftast det bästa sättet).

Lycka till på utbildningen med SMC, kanske syns vi där...

//Lasse

Kanske helt OT men ok...
SMC själva kallar det BÅDE kurs och utbildning...Och en kurs som är förlagd på en bana skulle man väl kunna kalla bankurs...eller ?
Jag sa inte bandag...det är nåt helt annat! Nog om det grammatiska!

Tack för tipset! Får väl försöka lufta iallafall då...fast jag fattar fortfarande inte hur man ska kunna trycka ut luft/vätska om man inte har nåt mottryck i systemet...

...fast jag fattar fortfarande inte hur man ska kunna trycka ut luft/vätska om man inte har nåt mottryck i systemet...

Tryck ned bromspedalen och håll den nere så har du i alla fall lufttryck i systemet, inte tillräckligt för att trycka ut bromscylindern men tillräckligt för att pysa ur lite luft.

Alltså, tryck ned pedal och håll nere, öppna luftningsnippel och låt luften pysa ut, repetera tills det kommer bromsvätska utan bubblor i.
Använd en slang på nippeln så ser du enkelt om det är luft i vätskan.
Om du fortfarande inte får verkan så gör samma sak men lätta på banjobulten(arna)m linda in dem med våta trasor så du inte får bromsvätska på lacken.

En budget variant. Ta en gammal vattenflaska. sätt på en gummislang på "pipen". Fyll i bromsvätska. Skruva på korken och sätt dit slangen på avluftningsnippeln. vänd flaskan uppåner. Öppna nippel och tryck försiktigt på flaskan. Givetvis så ska du öppna locket på vätskebehållaren. När du måste ta omtag på flaskan stänger du nippeln.
Lycka till.

//Lasse

Last edited:
Tack för alla bra tips!! :tummenupp

En del saker ska man tydligen inte fundera så mycket över...utan bara acceptera att det ÄR så...:va

Satt och pumpade som en galning i en halvtimme och i början var det mycket riktigt mest luft som kom ut...efterhand kom det mer och mer vätska och till slut var det bara vätska.

Hade säkert varit enklare att trycka in det bakvägen men jag testade den vanliga vägen först och det funkade ju till slut!

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back