Kräver FB Kvitto på lås?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har några frågor om försäkringar.

Om jag skulle få min motorcykel stulen och inte har kvar kvittot på mitt lås hur gör man då? Är det ett krav från FB att man ska ha sparat kvitto?

Om det är krav får man ju nästan gå och köpa ett nytt.

Någon som utnytjat Maskin och elektronik försäkring?

Verkar ju löjligt att en papperslapp skulle vara viktigare än ett lås av stål.

Fota låset, eller fota allt du äger, och skicka in till ditt försäkringsbolag och ring sedan och få det konfirmerat skriftligen att de uppmärksammat ditt låsinnehav. Den förberedde vinner.

Finns flera anledningar att inte ha kvitton på saker, men ett foto med grejen i näven är ju bättre än inget.

Man måste väl antagligen visa upp alla nycklar som man har till låset också.

Tror att det kan skilja lite emellan olika handläggare och FB. En del säger säkert javisst, och du får ut pengarna. Ifall de fattar minsta misstanke så kan de nog jäklas med en ett bra tag.

Verkar ju löjligt att en papperslapp skulle vara viktigare än ett lås av stål.

Fota låset, eller fota allt du äger, och skicka in till ditt försäkringsbolag och ring sedan och få det konfirmerat skriftligen att de uppmärksammat ditt låsinnehav. Den förberedde vinner.

Finns flera anledningar att inte ha kvitton på saker, men ett foto med grejen i näven är ju bättre än inget.

Jo tycker ju nycklar borde räcka.

Tänkte bara kolla upp hur det låg till.

Ska ta kort på låsen som du säger:)

vad spelar det för roll?
man har ju nycklarna kvar även om man lämnat den olåst??

Jag har några följdfrågor: Om jag skickar in nycklar till tex ett Abus Granit bygellås till FB, kan de se vilken modell av Abus Granit det är till på bara nyckeln? För mina ögon såg de väldigt lika ut för tex två olika "längder" på Abus Granit som jag ägt (av samma modell och utseende i övrigt).

Bygellåset måste låsas runt "två motstående ramdelar", tex gaffelben, för att vara giltigt. Kan de veta vilka lås som räcker till på vilken hoj, osv?

När man uppger inköpspris på begagnad hoj, kan de kräva kvitto? Kan FB kontakta förra ägaren för att ta reda på vad denne sålt den för? (Borde ju spela ganska liten roll då de ändå värderar den efter eget huvud).

Hur anala är de? Speciellt om det handlar om en MC som inte är värd så mycket. Speciellt inte med självrisken avdraget.

när mina trampcyklar blitt snodda ville de ha alla nycklar till alla lås jag hade låst cykeln med.

Lås!

Det som gäller är väl detsamma som om du får din vanliga cykel stulen. Du ska skicka in samtliga nycklar till de lås du hävdar att du hade låst med. Du ska med andra ord skicka in nycklar till tändningslås, styrlås och exempelvis ett godkänt bromsskivelås. Dom ser på nycklarna vilken typ av lås dom kommer ifrån skulle jag tro. Det brukar ofta vara skillnad på nycklarna.

Kvitton på låsen spelar ingen roll. Kvitto på hojen tror jag inte heller spelar någon roll. Dom går väl efter listpriser på samma sätt som dom gör med bilar antar jag. Om du vill ha ut mer pengar för en stulen hoj på grund av att du har extrautrustat eller modifierat något så förväntar dom dig att du ska kunna visa upp kvitton på det för att styrka det.

Att den verkligen var låst på rätt sätt kan ju varken du eller dom bevisa såvida du inte fotograferar hojen varje gång du ställer ifrån dig den.
Du kan lugnt köra med ditt lås som du inte har kvitto på under förutsättning att det är ett godkänt lås. :yoparty

Tack! Jag undrar dock fortfarande om kvitto, eller "inköpshandlingar" för själva motorcykeln. Det är så i mitt fall att FB vill ha samtliga nycklar, underskrivet registreringsbevis och underskrivna inköpshandlingar, alltså kvitto. Jag har dock inget kvitto kvar. Köpte den begagnad för tre år sedan och kvittot har väl försvunnit i nån flytt. De kan väl inte kräva det? Jag antar att jag måste ringa på måndag och säga att jag helt enkelt inte har något.

Du kan lugnt köra med ditt lås som du inte har kvitto på under förutsättning att det är ett godkänt lås. :yoparty

Hur vet man vilka lås som är godkända då ??
Hur värderar försäkringsbolagen hojarna , går dom på marknadspris och drar av lite ?
Marknadspris kan ibland vara felvisande beroende på vilken period tex vår sommar.

Hur vet man vilka lås som är godkända då ??
Hur värderar försäkringsbolagen hojarna , går dom på marknadspris och drar av lite ?
Marknadspris kan ibland vara felvisande beroende på vilken period tex vår sommar.

Nu är jag inte totalt säker på exakt hur det är men det finns ju flera olika säkerhetsklasser på lås. Jag tror att dom flesta försäkringsbolag kräver att det skall vara ett lås som är godkänt av Svenska StöldskyddsFöreningen. Det ska med andra ord ha en SSF stämpel på sig. Sen finns det också olika klasser och försäkringsbolaget kan ju ställa krav på att du skall ha en viss klass men jag vet inte om det är något bolag som har något annat än SSF som krav.
Det enklaste sättet att få reda på om du har ett godkänt lås är att läsa på låset vad det är för modell och sen ringa och fråga Försäkringsbolaget om det är godkänt eller inte.
Vid värdering av en stulen hoj går dom väl rakt av efter listpriser. Dom ersätter dig med ett belopp som är någonstans mellan vad du skulle fått för hojen i inbyte och vad du skulle få betala vid köp av en likadan. Troligen närmare det förstnämnda eftersom det blir mindre pengar för dom.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti