Kränga däck själv... Är det värt det?

Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Funderar på att börja byta däck på egen hand, men undrar om det är värt det? Verkar vara så mycket prylar man behöver.... Ex antal däckjärn, ventiluppdragare, pump och kanske även hjulstativ och hjulbalanserare? Det blir väl en affär på ett par tusen, vilket motsvarar ungefär sju däckbyten hos den lokala meken.

Det som ändå starkt talar för är att jag också har en offroad, så det vore ju önskvärt att i lugn och ro få lära sig hur man gör. Mardrömmen är ju att få punka mitt inne i skogen och stå där som ett fån söndercurlad och hjälplös och klia sig i huvudet :va

Så vad säger ni, är det lika helvetiskt att kränga däck som jag inbillar mig att det är?
 
Probably not worth the effort, offroad and onroad tyres are so different.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
 
Kan man köra hoj så kan man också byta sina däck.
Om man sedan verkligen väljer att göra det till vardags är en annan sak.

Stöddigt? Kanske. ...eller kanske snarare omodernt?

Men jag står för det - i mina ögon kan en motorcyklist laga en punktering ute på vägen eller skifta däck hemmavid. Att behöva ringa något larvigt assistansnummer för att man kört punka är bara sååå bilmässigt.
 
Det är precis som att koka potatis, det tar ett tag innan man blir bra på det. Men det är ju inte rocket science precis. Och alla prylar du nämner behövs inte. Tänk på att förr fixade dom flesta att laga en punktering vid vägkanten med dom grejor man hade med sig. Har du ingen gruskompis som du kan kika på?
 
När man väl fått in snitsen är det värt att kränga själv bara för att slippa åka iväg till gummigubben. Kränger man bara någon enstaka gång per år kanske man dock aldrig får in snitsen och då är det mest jobbigt att hålla på själv.
 
Det är precis som att koka potatis, det tar ett tag innan man blir bra på det. Men det är ju inte rocket science precis. Och alla prylar du nämner behövs inte. Tänk på att förr fixade dom flesta att laga en punktering vid vägkanten med dom grejor man hade med sig. Har du ingen gruskompis som du kan kika på?
Man borde alltså klara sig med ett par däckjärn bara? Balansering då, kan man fixa det utan verktyg?
Nej, har tyvärr inga kompisar.
När du får punka mitt uti skogen kommer du inte ha någon glädje av alla garageverktygen.
Då har du glädje av
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Reparationssats-dack-2000022836/
Nja... Den där satsen har jag ingen glädje av alls ute i skogen, det är bara på landsvägen jag kör slanglöst och där har den räddat mig. Det är mest för skogsåkandets skull som jag vill lära mig kränga däck.
 
Gör man av med många uppsättningar per säsong är det absolut värt att lägga om dem själv, speciellt om man köper däck på nätet. Man spar lite pengar men framförallt besväret att lämna och hämta däck, på tider som passar däcksgubben... Men som andra säger kräver det lite teknik och även lite styrka om man inte har däcksmaskin. Det enda som behövs är däcksjärn och en fixtur för statisk balansering. Det kostar inte mer än en 5-hundring eller något sånt. Ventiler köper man i storpack så de är i princip gratis. Verktyget kostar nog inte med än en ask cigaretter.
 
Pojkarna hemma balanserar inte på endurohojarna. Men asfalthojar balanserar vi.
 
På banhojen byter man ju i tid och otid... gathojen nån gång om året.

Balanserat fälgarna endast, och lägger man på däcket med märkningen rätt blir det toppenbra...
 
Klart du ska kränga själv. Vad som är garanterat är att du kommer få punka förr eller senare. Då vill du inte stå där och tro att däckplugg för slangfria däck löser problemet på ditt slangdäck. Lika bra att öva innan. Landsvägsdäcken kan vara värt att lämna bort för den late, de är hårdare men går med rätt teknik. Offroad-däcken är desto mjukare, det grejar du själv med lite träning. Billigt, så kan du lägga pengar på däck istället.

Köp:
* Biltemas däckjärn. Smala och bra. 4-5 st, det ska vara lätt. Är man bekväm så har man ett större järn för sista biten, men jag kör ofast bara med Biltemas små. Biltema har även en kopia på MotionPros Bead Buddy, för att hålla ner däcket. Ett extra däckjärn fungerar lika bra på ekerfälg.
* Balanseringsställning från Biltema. Deras billiga duger bra, samt två ordentliga träreglar att ställa dem på. Jag brukar köra med köksstolarna.
* Biltemas fälgskydd. Eller Motion pros, ännu bättre. Eller klipp till egna av någon gammal plastlåda, så kan man undvika en del skav på fälgar.
* Balanseringsvikter från Team10, finns hos Motoaction eller Lelles mc. Smidigt då du skruvar fast på ekern och återanvänder dem i oändlighet.
* Däckpasta. Billigt skit, helst något som inte är stelnat och klumpar sig (likt Biltemas gör). Jag har använt samma Biltema-burk i flera år, tar aldrig slut.
* Talgpuder från babyhörnan på mataffären, för att minska skav på slangen. Eller skippa, inte så petigt.
* Skruva ihop några feta reglar i en lagom stor fyrkant, så kan du lägga fälgen på och belastar inte bromsskiva/drev. Man vill ändå helst använda knäna för att stötta. Eller bara två lösa reglar, duger det med.
* Kolla Youtube-filmer, hitta rätt teknik. Jag lägger alltid i slangen direkt, bara bök att pilla i efter. Aldrig behövt ventiluppdragare. Pumpar gör du på macken med lös fälg, om du inte har kompressor hemma. Knepigt första gången, lätt som en plätt andra gången. Snåla inte på däckpasta, ta små steg mot slutet, akta så du inte nyper slangen. En del svett och svordomar får du räkna med i början. En hjälpande hand är guld värt. Snåla inte, byt slang till de fetaste du kan hitta så minimerar du risken för punka på WRen. Motoaction har bra pris på Michelins UHD.
 
I stället för att "Skruva ihop några feta reglar i en lagom stor fyrkant, så kan du lägga fälgen på och belastar inte bromsskiva/drev." kan du lägga fälgen på ett gammalt däck, så gör snåla smålänningar.
 
Sååååå,...om jag får punka med min sporthoj på en väggren flera mil hemifrån. Hur hade du tänkt att jag ska lösa det. Lägga ner hojen på backen lr?

Kan man köra hoj så kan man också byta sina däck.
Om man sedan verkligen väljer att göra det till vardags är en annan sak.

Stöddigt? Kanske. ...eller kanske snarare omodernt?

Men jag står för det - i mina ögon kan en motorcyklist laga en punktering ute på vägen eller skifta däck hemmavid. Att behöva ringa något larvigt assistansnummer för att man kört punka är bara sååå bilmässigt.
 
Sååååå,...om jag får punka med min sporthoj på en väggren flera mil hemifrån. Hur hade du tänkt att jag ska lösa det. Lägga ner hojen på backen lr?

Med kittet som länkas till , tråd lim borr får lätt plats under kursen tillsammans med kolsyrepatron
 
Hemma i garaget kränger jag själv. Biltemas däckjärn har funkat bra. På bana om det finns att lämna bort jobbet till tex Bactor är det klart värt varje krona. Men köp på dig lite grejer o få in snittsen hemma, brukar finnas däckkrängar grejer till bra pris beg på blocket etc etc
 
Behövs inte mer än 3 st däck järn för en hundring... Går bra att byta på en matta på golvet... Balansering går ju göra på cykeln, palla bara upp så hjulet snurrar fritt..
Sköna tusenlappar man kunnat lägga på däck istället för att någon annan gör det för pengar...
 
Klart du ska kränga själv. Vad som är garanterat är att du kommer få punka förr eller senare.
Utmärkt svar k1322, utmärkt! :Bugar

Biltemas däckjärn är av acceptabel kvalitet alltså? Att köpa något fancy märke för det dubbla är bara onödigt?

Förresten, när man är ute och kör, var förvarar man däckjärnen då? Inte helt optimalt att ha dem i ryggsäcken när man vurpar tänker jag.
 
På banhojen byter man ju i tid och otid... gathojen nån gång om året.

Balanserat fälgarna endast, och lägger man på däcket med märkningen rätt blir det toppenbra...

Men om du har balanserat fälgarna borde det inte spela någon roll åt vilket håll du sätter ventil-markeringen. Däcket kommer väl då att "förstöra" balansen, oavsett hur du sätter det, eller? (jag har alltid antagit att däcket är som lättast där ventilmarkeringen är)
 
Utmärkt svar k1322, utmärkt! :Bugar

Biltemas däckjärn är av acceptabel kvalitet alltså? Att köpa något fancy märke för det dubbla är bara onödigt?

Förresten, när man är ute och kör, var förvarar man däckjärnen då? Inte helt optimalt att ha dem i ryggsäcken när man vurpar tänker jag.

Jag testade på att kränga däck första gången med Biltemas däckjärn och lyckades böja ett iaf. Säkerligen var en del dålig teknik inblandad men jag hade önskat det vore lite mer tåligt.
 
OM man bor i Sthlm, så kontaktar man Kjell hos "Wheeler Dealer"! Dvs. om man endast använder ett par däck per säsong. Och om man orkar bemöda sig med att bege sig till Kranglans väg i Nacka.

Offroad/crossdäck byter man på "ett par minuter" hemma, med rätt teknik. Kolla på "I huvudet på Gunde Svan", när han utmanar Anders Eriksson så ser du hur det går till :-)
Lär väl finnas x antal Jutub-filmer i ämnet kränga däck kan jag tro.
/H
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top