Kotbrott

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Kotbrott fick jag bekanta mig med i depålivet somras, inte för att jag drabbades av det utan de drabbade berättade för mig att de var drabbade ( :confused: ) .
Men vad innebär det rent tekniskt (eller blir den rätta termen ortopediskt)?

Been there, done that... och jag kan skriva under på att det är inte så kul. Det hände dock inte på hoj utan på snowboard.
I mitt fall var det en kompression så en kota i ländryggen sprack i tusen bitar. Typ.

För en lekman låter det ju väldigt allvarligt och riskabelt, men det verkar mest som det handlar om smärta....eller?

flugan skrev:
2554259 För en lekman låter det ju väldigt allvarligt och riskabelt, men det verkar mest som det handlar om smärta....eller?
Ja lite smärta kan du räkna med om du har funderingar på att bryta ryggen :gnissla
Så länge man klarar ryggmärgen och nerverna så är det som vilket benbrott som helst. Om det ryker nerver och skit så börjar vi prata om förlamningar.

Edit: Kanske ska tillägga att jag inte fick sitta ner på 3 månader... hur det gick till på toan får du räkna ut själv :näsblod

Min rygg efter jag skrota in i ett armco räcke -05.. Det är bara ligga som ett paket å glo i taket ett halvår (jätte kul)... sen lite rehab på det så är man fit for fight igen:yoparty

bikepics-437107-full.jpg

RR_larsson skrev:
2554330 Min rygg efter jag skrota in i ett armco räcke -05.. Det är bara ligga som ett paket å glo i taket ett halvår (jätte kul)... sen lite rehab på det så är man fit for fight igen:yoparty
Ganska bastant ställning du hade i ryggen :( Har du kvar den fortfarande, eller tar man bort den när sprickrona har läkt ihop?

Hoztic skrev:
2554344 Ganska bastant ställning du hade i ryggen :( Har du kvar den fortfarande, eller tar man bort den när sprickrona har läkt ihop?

Enligt läkarn lär inte ryggen gå av på samma ställe igen iaf:tummenupp

Titanet sitter kvar tills man blitt kremerad å staten vill ha dem tillbaks:rolleyes:

RR_larsson skrev:
2554376 Enligt läkarn lär inte ryggen gå av på samma ställe igen iaf:tummenupp

Titanet sitter kvar tills man blitt kremerad å staten vill ha dem tillbaks:rolleyes:
Hehe, näe, inte med allt det där skrotet i :hihi
Men är dom inte ivägen så att du känner av dom? :va Blir det spännande varje gång du ska flyga? :va

Jag fick en kompression i andra ländkotan förra året och det är inget roligt. Först blev det till att ligga på plåsterhuset i två veckor för att sedan vara mer svamp än människa det kommande halvåret, innan man kunde komma igång med rehabiliteringen. Fick ha en gigantisk plastkorsett på mig som jag aldrig fick ta av och som skavde sönder varenda skinnbit på kroppen. Jag varken kunde eller fick göra så mycket mer än att ligga i sängen.

Jag hade även en del domningar i benen så jag var riktigt rädd där ett tag. Visst märker man fortfarande av det en hel del och visst är jag medveten om att det kan ge betydligt värre problem senare i livet. Jag är ändå förbaskat glad och tacksam över att inte vara förlamad. Är det något man bör vara rädd om så är det ryggen. Ta hand om den väl!

Hoztic skrev:
2554384 Hehe, näe, inte med allt det där skrotet i :hihi
Men är dom inte ivägen så att du känner av dom? :va Blir det spännande varje gång du ska flyga? :va

Jovars det är en "ganska" smärtsam historia under väldigt lång tid. Kan man låta bli bryta rygg/nacke så är det ju ett +
Man kan ju bli förlamad också om det vill sig illa!
Har fortfarande problem efter över ett år och lär så ha i viss mån för resten av livet men med många envisa timmar på gymmet blir det bättre och bättre:)

Har inte provat flyga ännu men tror inte just titan ger utslag i de där apparaterna? Kan ju bli ganska spännande annars:gnissla

Estremo skrev:
2554408 Jag fick en kompression i andra ländkotan förra året och det är inget roligt. Först blev det till att ligga på plåsterhuset i två veckor för att sedan vara mer svamp än människa det kommande halvåret, innan man kunde komma igång med rehabiliteringen. Fick ha en gigantisk plastkorsett på mig som jag aldrig fick ta av och som skavde sönder varenda skinnbit på kroppen. Jag varken kunde eller fick göra så mycket mer än att ligga i sängen.

Jag hade även en del domningar i benen så jag var riktigt rädd där ett tag. Visst märker man fortfarande av det en hel del och visst är jag medveten om att det kan ge betydligt värre problem senare i livet. Jag är ändå förbaskat glad och tacksam över att inte vara förlamad. Är det något man bör vara rädd om så är det ryggen. Ta hand om den väl!
Nu ska jag vara lite elak... du kommer förmodligen märka av en hel del om tio år oxå :näsblod

newstead skrev:
2554634 Nu ska jag vara lite elak... du kommer förmodligen märka av en hel del om tio år oxå :näsblod
Jodå, det är jag dessvärre medveten om. Det är ju tyvärr någonting som man får leva med så det är bara att göra det bästa av situationen. Jag tränar fem gånger i veckan och försöker alltid tänka på hur allt jag gör påverkar ryggen. Det kunde ha varit betydligt värre. :)

Jag vurpade i ca 90 knyck och flög över styret, landade rakt upponer.. Hade endast lite skrapmärken på axeln (jackan) annars bara rakt uppepå hjälmen..
Kompressionssprickor på 2 kotor mellan skuldrorna, men hade tur och dem var stabila.. Fick lämna sjukhuset dagen efter. Det enda jag fick göra nästföljande var att gå, men då endast försiktigt.. Fick inte springa eller cykla eller vara aktiv.. Det går att drabbas MYCKET värre än så, jag hade dyngflyt.

Estremo skrev:
2554678 Jodå, det är jag dessvärre medveten om. Det är ju tyvärr någonting som man får leva med så det är bara att göra det bästa av situationen. Jag tränar fem gånger i veckan och försöker alltid tänka på hur allt jag gör påverkar ryggen. Det kunde ha varit betydligt värre. :)
Jadå, man vänjer sig... det går iaf och leva med och det hindrar inte mig i nåt som jag vill göra. :)

newstead skrev:
Edit: Kanske ska tillägga att jag inte fick sitta ner på 3 månader... hur det gick till på toan får du räkna ut själv :näsblod
Nej, jag kan inte räkna ut hur du gjorde, la du dig i badkaret, stod i duschen eller vad :va
Trodde inte det gick att göra nummer 2 annat än sittandes.

sandstream skrev:
2554797 Nej, jag kan inte räkna ut hur du gjorde, la du dig i badkaret, stod i duschen eller vad :va
Man kanske får peta bort gallret på brunnen i duschen och köra den indiska stilen, sittandes på huk :arsele

sandstream skrev:
2554797 Nej, jag kan inte räkna ut hur du gjorde, la du dig i badkaret, stod i duschen eller vad :va
Jodå, det går ståendes oxå... fick en sån där handikappgrej med två handtag som man ställer över toan. Sen var det bara att hänga i dom ståendes och klämma. Man kan väl inte säga att jag gick i onödan direkt :gnissla

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti