Kostnad för topp renov. crf 450-04

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
tja alla kunniga motorgurus, lämnade in toppen till min crf450-04 till en lokal motorrenov. firma, med glappa avgasventiler och insugsventiler som var deformerade i toppen på ventilskaften (troligen pga. dåligt ventilspel)..

Kostnaden skulle bli ca:

500:- per ventil x 4 st kibblewhite (rostfria istället för titan på insugssidan pga hållbarhet)

3200:- för ventilfjäderkit (hårdare fjädrar till RF ventiler istället för org.) Motorrenov. trodde även att ventiltätningar + "underlagsbrickor för fjäder" + Retainers skulle ingå i kittet (kibblewhite) Nån som vet om det ingår?

200:- per ventilsäte x4 som "måste" fräsas (iom nya ventiler,eller bara inslipning)

Kan även bli dyrare om styrningarna måste bytas, men motorrenov. trodde inte det..

Hur som helst ser det ut att sluta på ca: 6000 för enbart dom kostnader som jag specat. + säkert en del jobb som tillkommer, är detta ett vettigt pris för denna renovering, eller kan någon annan göra samma grej billigare? Absolut inte så att jag tvivlar på firman jag lämnat det till, bara det att jag tyckte det verkade som mycket pengar för att renovera toppen på en crf450??

Någon som har en hum om vad det borde kosta???

MVH Robban

Låter ganska dyrt faktiskt.
För det priset borde styrningarna vara bytta också, då är det fulldyrt ändå, tycker jag.

Mats

Det var dyrt.
Nästa gång kan du fråga mig, jag har tjackat en MIRA-fräs.

Huva vad dyrt fjäderkitt!! har för mig att samma kitt till xr650 kostar runt hälften? styrningarna är garanterat slut på utblås åtminstonde,, är en sjuka på dessa kännsliga moppar:gnissla byt till allt annat än org styrningar!! men är det en värre kam i då du måste byta till värre fjädrar? Nog tror jag org fjädrar klarar dom något tyngre insugarna. Jag kör ju tokkam och turbo på helt orginala fjädrar/och ventiler som suttit i sedan år2000 då maskinen var ny!! No problemas ......(dr bike ska man först höra med!!)

Huva vad dyrt fjäderkitt!! har för mig att samma kitt till xr650 kostar runt hälften? styrningarna är garanterat slut på utblås åtminstonde,, är en sjuka på dessa kännsliga moppar:gnissla byt till allt annat än org styrningar!! men är det en värre kam i då du måste byta till värre fjädrar? Nog tror jag org fjädrar klarar dom något tyngre insugarna. Jag kör ju tokkam och turbo på helt orginala fjädrar/och ventiler som suttit i sedan år2000 då maskinen var ny!! No problemas ......(dr bike ska man först höra med!!)

Ventiler som är nästan dubbelt så tunga och varva uppåt 12-13000, då ska man byta till rätt fjädrar.!
Men jag håller med om att +3000 för fjädrar är väldigt dyrt.

Mats

Annars hör man ju skräckhistorier om de topparna, finns ju en tråd där folk gissar på 20" när det havererat. Tyckte det lät billigt som fan.

Annars hör man ju skräckhistorier om de topparna, finns ju en tråd där folk gissar på 20" när det havererat. Tyckte det lät billigt som fan.

När det gått så långt att det blivit ett haveri, ja. Men nu är det "bara" en service!

Mats

Har en CRF 450 -03 HM som jag tänkt byta kolv och tändspolar i, är det att rekommendera o byta ventiler och fjäderkitt i den också? Om det är ett vanligt fel att dom rasar pga dåliga org. ventiler och ett ras ligger på närmare 20k....

prisriktlinjer ebay men räkna med att ni åker på tull, men ibland går det bra jag har inte betalat tull på ett tag!! 20-25% merkostnat iså fall frakten måste man kolla noga så dom inte trissar upp den för att kunna ha billiga priser!!
Klibberwiht ventilfjädersatt ligger ju en bit under 200 dollar!! och klibber ventilerna runt 30 doll styck!! Go figure:rolleyes:
http://stores.ebay.com/ATVUNLIMITED..._W0QQcolZ4QQdirZ1QQfsubZ10QQftidZ2QQpZ9QQtZkm

Låter ganska dyrt faktiskt.
För det priset borde styrningarna vara bytta också, då är det fulldyrt ändå, tycker jag.

Mats

Jaa det var lite så jag tyckte också.

Det var dyrt.
Nästa gång kan du fråga mig, jag har tjackat en MIRA-fräs.

Det skall jag absolut göra, hade tänkt fråga dig, men en bekant tipsade om en firma i V-ås, så jag åkte dit då det verkade enklast..

Nej vad jag har förstått så byter man fjädrar för att RF-ventilerna är tyngre än org. titanventilerna.. Kammen är orginal.

Ok motorrenoveraren skulle kolla på styrningarna sa han, och byta om det behövdes.. Bara hoppas att han verkligen gör det då, spec. om dom är kända för att vara "dåliga"..

Köp ferrea ventiler ist för Kw vetilerna, och styrningarna SKA bytas på en crf topp, du har en brytvinkel pga av roller rockern på avgasidan. Som gör att du sliter ut stålstyrningarna extra fort.
Köp amco45 eller jm7 styrningar!!!

www.ferrea.com
Eller ring Ron! (han har garanterat allt du behöver för att få en hållbar topp!)
www.ronhamp.com

Jag kör själv med Ron's ventiler & fjädrar (även kammar) i min Dr-z434, det funkar kalas!:tummenupp

Last edited:
*/ ?>
Back