JackDaniels
Medlem?
- Gick med
- 4 Jul 2006
- Hoj
- XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
tja alla kunniga motorgurus, lämnade in toppen till min crf450-04 till en lokal motorrenov. firma, med glappa avgasventiler och insugsventiler som var deformerade i toppen på ventilskaften (troligen pga. dåligt ventilspel)..
Kostnaden skulle bli ca:
500:- per ventil x 4 st kibblewhite (rostfria istället för titan på insugssidan pga hållbarhet)
3200:- för ventilfjäderkit (hårdare fjädrar till RF ventiler istället för org.) Motorrenov. trodde även att ventiltätningar + "underlagsbrickor för fjäder" + Retainers skulle ingå i kittet (kibblewhite) Nån som vet om det ingår?
200:- per ventilsäte x4 som "måste" fräsas (iom nya ventiler,eller bara inslipning)
Kan även bli dyrare om styrningarna måste bytas, men motorrenov. trodde inte det..
Hur som helst ser det ut att sluta på ca: 6000 för enbart dom kostnader som jag specat. + säkert en del jobb som tillkommer, är detta ett vettigt pris för denna renovering, eller kan någon annan göra samma grej billigare? Absolut inte så att jag tvivlar på firman jag lämnat det till, bara det att jag tyckte det verkade som mycket pengar för att renovera toppen på en crf450??
Någon som har en hum om vad det borde kosta???
MVH Robban
Kostnaden skulle bli ca:
500:- per ventil x 4 st kibblewhite (rostfria istället för titan på insugssidan pga hållbarhet)
3200:- för ventilfjäderkit (hårdare fjädrar till RF ventiler istället för org.) Motorrenov. trodde även att ventiltätningar + "underlagsbrickor för fjäder" + Retainers skulle ingå i kittet (kibblewhite) Nån som vet om det ingår?
200:- per ventilsäte x4 som "måste" fräsas (iom nya ventiler,eller bara inslipning)
Kan även bli dyrare om styrningarna måste bytas, men motorrenov. trodde inte det..
Hur som helst ser det ut att sluta på ca: 6000 för enbart dom kostnader som jag specat. + säkert en del jobb som tillkommer, är detta ett vettigt pris för denna renovering, eller kan någon annan göra samma grej billigare? Absolut inte så att jag tvivlar på firman jag lämnat det till, bara det att jag tyckte det verkade som mycket pengar för att renovera toppen på en crf450??
Någon som har en hum om vad det borde kosta???
MVH Robban
byt till allt annat än org styrningar!! men är det en värre kam i då du måste byta till värre fjädrar? Nog tror jag org fjädrar klarar dom något tyngre insugarna. Jag kör ju tokkam och turbo på helt orginala fjädrar/och ventiler som suttit i sedan år2000 då maskinen var ny!! No problemas ......(dr bike ska man först höra med!!)