Kostnad att gjuta garagegolv?

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Eftersom det på SH finns experter inom allt så hoppas jag någon kan svara på detta.

Har kikat på ett hus som har ett vidbyggt garage på ca 55kvm.
Det ska vara isolerat i väggar och tak men på golvet ligger enbart singel direkt på mark.

Hur mycket bör man gräva ut för att kunna gjuta ett vettigt golv? Vill ha även detta isolerat men inga planer på golvvärme.
Hur tjock golv bör man gjuta för att det ska hålla?
Något man ska passa på att fixa om man ändå ska gräva.

Någon som gjort något liknande som vet ungefär vad det skulle kunna kosta?

Varför inte värma garaget med golvvärme?

Är väl egentligen mest en kostnadsfråga. Fast har egentligen inte funderat så långt än.

Ville väl först mest ha lite koll på en ungefärlig kostnad för att kunna veta hur mycket man kan buda på huset om det skulle behövas.

Har du vattenburen värme i garagebyggnaden så lägg åtminstonde ner slang i plattan för eventuell framtida golvvärme.

Det är så jobbigt att komma på fem år efter att man skulle vilja ha golvvärme i en ganska nygjuten platta..

Har du vattenburen värme i garagebyggnaden så lägg åtminstonde ner slang i plattan för eventuell framtida golvvärme.

Det är så jobbigt att komma på fem år efter att man skulle vilja ha golvvärme i en ganska nygjuten platta..

Fast då ska man väl ha betydligt mer än 10cm isolering? 30 cm brukar man väl ha på nybyggen om man ska ha golvvärme...

Ca 1500:- / kvm är väl vad det kostar ...ca....& JA gjut ner slang, kostar så lite extra.

Fast då ska man väl ha betydligt mer än 10cm isolering? 30 cm brukar man väl ha på nybyggen om man ska ha golvvärme...

Finns ingen värme alls i dagsläget.
Är en IVT jordvärmepump till huset men undrar om den klarar att leverera även till garaget. skulle gissa att den inte är så pass överdimensionerad.
Sen är det väl som pjohan säger att ska man slänga ner golvvärme så krävs betydligt mer isolering.
Men att samtidigt gjuta in slang är antagligen inte fel.

Tanken är att hålla tempen över +5°C men visst hade det varit gott att hålla 18-19° i garaget.
Vad är att rek. som uppvärmning om det nu inte skulle gå att koppla den på värmepumpen?
Luft/luft eller ännu enklare elradiatorer för att hålla det frostfritt och stötta med gaskanon när man ska vara där?

En enkel luft/luft till garaget är en billig och vettig lösning och då behöver du inte isolera golvet vidare mycket. En tia som sagt, annars runt 30 om du ska ha golvvärme.
Om man slår ut det på hur mycket man använder det per år så är nog en Panasonic luftpump för 10k vettig investering, då har du underhållsvärme 8 grader och då drar det inte mycket.
Vår sommarstuga har gjort av med 300kWh sen början av november på underhållsvärme, ska du ha underhållsvärme med via vattenburet golv så är du där och sniffar snart också.
En annan fördel med luft/luft i garage är att du får upp värmen betydligt snabbare med den om du ska ut och meka jämfört med golvvärme.

bara jag som svettas som en gris när de är för varmt i garaget? runt 10 + så man kan ha lite kläder på sig. jag har kallgarage men där sträcker jag mig till -6 :)

Finns ingen värme alls i dagsläget.
Är en IVT jordvärmepump till huset men undrar om den klarar att leverera även till garaget. skulle gissa att den inte är så pass överdimensionerad.
Sen är det väl som pjohan säger att ska man slänga ner golvvärme så krävs betydligt mer isolering.
Men att samtidigt gjuta in slang är antagligen inte fel.

Tanken är att hålla tempen över +5°C men visst hade det varit gott att hålla 18-19° i garaget.
Vad är att rek. som uppvärmning om det nu inte skulle gå att koppla den på värmepumpen?
Luft/luft eller ännu enklare elradiatorer för att hålla det frostfritt och stötta med gaskanon när man ska vara där?

Okey. Exakt samma problem stod min far inför, han värmer upp huvudverkstaden med en jordvärmepump som lämnar ca 6 kW.

Men förlusterna skulle bli alltför stora för att värma upp en lite mindre verkstadsbyggnad med jordvärmepumpen, så han valde att installera en luft/luft pump från Panasonic, kostade ca 20´ med installation och 5 års garanti.
Fungerar utmärkt att hålla arbetstemp med.

En nackdel med just den pumpen är att det finns bara två alternativ som underhållsvärme 8/10 grader vilket är lite kallt om man ska meka. 16 hade varit mycket mer lämpligt.

Vet inte hur frusen du är, men att ha 19 grader i ett garage om du ska meka lite seriösare är alldeles för varmt, du lär svettas helvet! :gnissla

Jag tycker ca 15-16 är kanoners, men det är nog högst personligt.

Uppvärmningen får bli en senare fråga...om det nu blir aktuellt.

Men om man räknar 1500kr/kubik för betong och 10cm så runt 6kubik borde gå åt = 9000:-
Är det inkl transport ut eller den tillkommer?

Sen är det cellplast, makadam samt givetvis arbetet med att gräva ut ca 40cm :gnissla

Om man skippar slang och lägger runt 10-15 cm cellplast så borde man väl kunna klara det för 15-20000 eller?

Det borde vara inkl. transport men det beror ju helt på hur lång väg det är för dom att köra.
Tycker din uträkning ser ut att stämma ganska bra.

Det borde vara inkl. transport men det beror ju helt på hur lång väg det är för dom att köra.
Tycker din uträkning ser ut att stämma ganska bra.

Jag kan ingenting om sånt här, men armerar man inte också?
Kommer armeringen i betongen nuförtiden?

Jag har precis byggt ett ca 50kvm garage. Fullisolerat med vattenburen golvvärme.

Kostnaden för grunden blev i runda slängar 90.000kr för grävning (grävde 1 meter djupt) , dränering, singel/makadam, dragning provtryckning och inkoppling av värmeslangar, indragning/förberedelse för golvbrunn + betong utkörd i bil samt gjutningen.

35.000kr för L-stöd, armerade kantstöd (betongsyll), armeringsnät, krokar, plastdistanser, isoleringsblock, isoleringsspik, kantförstärkningsskena mm mm.

Sedan lade jag garageklinker från Biltema på golvet så det blev ca 7.000kr med plattor, fix & fog.

Jag hade väl inte behövt gräva ur så mycket egentligen, men då vi även dränerade och isolerade runt huset med källare samt bytte hela avloppsstammen så blev det djupet på köpet så att säga.

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back