Kortare kedja till drivpkt -1fram?

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Ska byta drivkalaset på knarren och tänker således göra den aningen wheelievänligare.
Jag har genom ren gissning och hörsägen kommit fram till att en kugg ner borde funka för att slippa slita allt vad man kan i styret för att få upp framhjulet.
Eller är det smartare att ta 3 upp i bak pga böjradien på kedjan?
Men som sagt ska man ta ngn hänsyn till kedjelängden?
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Ska byta drivkalaset på knarren och tänker således göra den aningen wheelievänligare.
Jag har genom ren gissning och hörsägen kommit fram till att en kugg ner borde funka för att slippa slita allt vad man kan i styret för att få upp framhjulet.
Eller är det smartare att ta 3 upp i bak pga böjradien på kedjan?
Men som sagt ska man ta ngn hänsyn till kedjelängden?
//Tobbe

Det är bättre med tre bak av just det skäl du själv säger. Och du kan säkert kompensera skillnaden med kedjejusteringen.

URRninja skrev:
Det är bättre med tre bak av just det skäl du själv säger. Och du kan säkert kompensera skillnaden med kedjejusteringen.

Tre kugg större bak, blir nog tight med originalkedjan. Med två kugg större brukar det funka... Ett kugg ner fram, kan du nog justera upp med originalkedjan, men då får du ju axlen rätt så långt bak. Vill du att den ska vara så wheelie vänlig som möjligt, så ska du ha så kort hjulbas som möjligt.
Så kapa alltså kedjan nån länk, så su får axeln långt fram.

Ålrajt, eftersom jag ska byta drivpaketet så blir det nog större bakdrev.....fast.
När man ändå är i farten, hur skulle det bli med tre upp bak och ett ner fram, tokvarv på femman i hundra eller?
Meeeen har ngn en länk till ngn bra nätshåp? ( Jaa jaaa jag ska kolla länkarna i stylingforumet, men ngn kanske sitter inne med värstaste bästa shopen juh :banana )
//Tobbe

Framdrev billigare! Framdrev enklare att byta om du skall iväg på semester eller längre körning! Själv så sänkte jag toppfarten med ca 40 Km/timme efter att bytt ner en tagg fram, så både ner fram och tre upp bak blir nog väldigt bångligt att köra med.

Kawwa skrev:
Framdrev billigare! Framdrev enklare att byta om du skall iväg på semester eller längre körning! Själv så sänkte jag toppfarten med ca 40 Km/timme efter att bytt ner en tagg fram, så både ner fram och tre upp bak blir nog väldigt bångligt att köra med.

He he bångligt var det ja :hihi
Men ok med den skillnaden nöjer jag mig med att ta "ett steg" på ngt av dreven.
Men med tanke på att semester och liknande långresor utgör den lilla delen av min körning, så kan man juh under förutsättning att det får plats stoppa i en kugg större än orginal i fram till långresan.
Om jag stoppar i ett större i bak vill säga och har det till "normalåkning".
Utväxlingen bör väl iaf hamna ngnstans i närheten av orginal på långfärden.
//Tobbe

Här kan du se vad olika drevningar gör...

http://f5.grp.yahoofs.com/v1/4AxpQH...H32Zp72eDl4X25EpsGsg2jJBtb45c/Gearing_V12.xls

tobbeviking skrev:
He he bångligt var det ja :hihi
Men ok med den skillnaden nöjer jag mig med att ta "ett steg" på ngt av dreven.
Men med tanke på att semester och liknande långresor utgör den lilla delen av min körning, så kan man juh under förutsättning att det får plats stoppa i en kugg större än orginal i fram till långresan.
Om jag stoppar i ett större i bak vill säga och har det till "normalåkning".
Utväxlingen bör väl iaf hamna ngnstans i närheten av orginal på långfärden.
//Tobbe

farmerlip skrev:

Tyvär så funkar inte länken, inte just nu iaf :(
Men jag tror att det får bli en kugg mindre i fram trots att kedjans böjradie blir mindre, kollade lite efter drev och kedja på nätet och större framdrev än orginal verkar inte finnas.
Så som ngn påpekade så är det trots allt lättare att byta framdrev om man vill ha den orginaldrevad igen.
//Tobbe

http://geocities.com/farmerlip/gearing.xls
Save as...
tobbeviking skrev:
Tyvär så funkar inte länken, inte just nu iaf :(
Men jag tror att det får bli en kugg mindre i fram trots att kedjans böjradie blir mindre, kollade lite efter drev och kedja på nätet och större framdrev än orginal verkar inte finnas.
Så som ngn påpekade så är det trots allt lättare att byta framdrev om man vill ha den orginaldrevad igen.
//Tobbe

Tror inte det är några problem mëd små drev förrän man går under t.ex. 14.
En kugg fram ger ca 7 % skillnad, ungefär som 3 kugg bak.
/u

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil