Kortare insugstrattar på R1 ?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Gör det nån märkbar skillnad o montera på kortare insugstrattar på en R1.a?.
Idag har jag redan Akra racingline helsystem,KN filter o dynojet kit o har funderingar kring om det skulle ytterliggare ge nåt positivt utslag med att montera kortare insugstrattar.
Åker jag då oxå på en eventuellt ny bänkkörning eller krävs det då att jag gör nya justeringar i förgasarna vid montering av sådana trattar?.
Hur blir egenskaperna,blir den piggare i från acc,mellan register eller topp?.
Det är en årsmod 00.a jag har.
Mvh R1 racer

R1 racer skrev:
Idag har jag redan Akra racingline helsystem,KN filter o dynojet kit o har funderingar kring om det skulle ytterliggare ge nåt positivt utslag med att montera kortare insugstrattar.
Åker jag då oxå på en eventuellt ny bänkkörning eller krävs det då att jag gör nya justeringar i förgasarna vid montering av sådana trattar?.
Mvh R1 racer

Är det inte så att kortare insugstrattar kan ge högre effekt men att man samtidigt (riskerar att?) tappar i vrid? :va

R1 racer skrev:
Mvh R1 racer

Varje tratt fungerar som en "trombon" där en "ton" skapas beroende på trattens längd och form. Dvs den luftpelare som finns där vibrerar och kommer att vid vissa varvtal hjälpa motorn att knuffa in luft i cylindern, och vid vissa varvtal motverkar fyllningen av cylindern. Man kan "stämma" trattarna för att hjälpa motorn vid ett speciellt litet varvtalsregister som man vill förstärka. På vissa (flercylindriga) hojar har man med med avsikt satt på trattar av olika längd för att det INTE skall finnas någon sådan "sweet spot" i varvregistret. Med olika längd sprider man nyttan/skadan över ett bredare register, för att skapa körbarhet. Att bara korta trattarna på chans utan att stämma in längden går troligtvis inte hem.

/Joppe

trattar

Jag har köpt kortare trattar till min 01:a, Ska även byta till 520 drivpaket och sen har jag fixat till luftburken lite snyggare (jämnare).
Jag har bänk papper innan alla dessa saker att jämföra med, Så till våren ska jag bänka igen. Då kan ni få svar på vad trattar och konvertering till 520 gav. :D :tummenupp

Ska verkligen kolla Luft/bränsle oxså för det finns risk att den går lite för fett p.g.a 165 i huvud munstycke.
Just nu 147.5 DIN på hjulet.

Last edited:
B a r a trattarna ?

Jag har ju mest läst mig till det jag vet, och inte faktiskt prövat så mycket i bänk, bara några enstaka test på just MIN hoj(som visade att det ÄR känsligt, och KAN vara värt att fundera på), men jag har svårt att tro att det skulle vara meningsfullt att börja labba med trattar om man inte även har gjort nåt annat. För varje given setup av andningen, luftburk, avgassyst osv så finns det väl en trattlängd som ger bäst effekt eller körbarhet, och att man själv skulle klara att skaffa bättre trattlängd till Yamahas standard-setup än vad Yamaha själva klarade efter fem tusen bänktimmar med tvåhundra ingenjörer tycker jag verkar långsökt.

Så fort man GJORT nåt däremot, dvs bytt gasare, moddat luftburk, bytt insugsfilter eller kanske alla tre grejerna, DÅ tror jag säkert at trattarna kan spela in, har hört flera historier, och läst om folk som hittat rätt mycket, både vrid och toppeffekt, med rätt trattar.

Bara mina sömniga funderingar, lycka till iaf !

/XJR

KRK skrev:
Är det inte så att kortare insugstrattar kan ge högre effekt men att man samtidigt (riskerar att?) tappar i vrid? :va
Med kortare trattar tappar man normalt vrid/effekt längre ner i varv men kan vinna vrid/effekt högre upp i varv.
(Man kan inte tappa vrid o vinna effekt samtidigt på samma ställe.
Där man tappar/vinner vrid tappar/vinner man oxå effekt; )
/u

Silwer skrev:
då har alltså litershojarna kortare trattar orginal än 600orna?

Hur lång Tratten / totala induktionslängden bör vara är väl en funktion av massa saker men motorns volym och insugets dia lär väl vara viktiga parametrar i vilket fall ? Alltså varvtalsområde för effekt, volym och insugsdiameter det som avgör ? Så har jag fattat det...

Alltså min XJR med fett vrid vid 4-5 krpm (och massa volym) har nog snarare längre trattar/induktionslängd än en 600cc sporthoj, trots volymen ?

har nåt å läsa om ikväll iaf...

/XJR

Silwer skrev:
då har alltså litershojarna kortare trattar orginal än 600orna?

Ja, fast tvärtom då...

Om man generaliserar hårt så stämmer det att korta trattar ger mer på höga varv, och långa ger mer på lägre varv. MEN det är MYCKET som spelar roll här kammarna är t.ex. extremt viktiga avgassystem flöde i toppen och lite här och var.
Det är MYCKET svårt att säga vad som händer. Det enda sättet att veta något är att göra det! Så vänta på MrR1 och bänkningen av hans hoj, så vet du!
Vi messersmittar kan bråka hur länge som helst om vad som borde hända, det är ändå verkligheten som är sanningen :tummenupp

Glömde kanske skriva att jag har ett Acra evolution helsystem oxså, Med moddifierad luftburk menade jag större hål :tummenupp

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP