Korta kolfiber Ljuddämpare

Addonic

Lindis #89 Rookie 1000
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
R1:or
Tjena, tänkte höra efter lite tipps och trix inför helgens project.

Mina planer är att korta min Akrapovic kolfiberdämpare med 100mm,
och tänkte höra vad man skall tänka på när man kapar i kolfiber.

Går det bra att såga med bågfil eller vad rekommenderar ni ?

/Mvh Addonic

...vad rekommenderar ni ?

Andningsskydd! Små kolfiberpartiklar vill du inte ha in i lungorna. Vira sedan
2-3 varv tejp runt dämparen där du tänker lägga snittet för att minimera
fransning av kolfibret.

Bågfil? Ja, om du är extremt stadig på handen, annars kan det bli lite lustiga
snitt. En geringsåg där du kan fixera/fästa dämparen är bättre. Såga på!

Andningsskydd! Små kolfiberpartiklar vill du inte ha in i lungorna. Vira sedan
2-3 varv tejp runt dämparen där du tänker lägga snittet för att minimera
fransning av kolfibret.

Bågfil? Ja, om du är extremt stadig på handen, annars kan det bli lite lustiga
snitt. En geringsåg där du kan fixera/fästa dämparen är bättre. Såga på!
Dremel med kapskiva är jäkligt effektivt på kolfiber. Det är som att skära i smör, och fransar sig ingenting. För att få ett rakt snitt, ta ett A4-papper (sätt ihop flera om det behövs) och linda det runt dämparen, och rita längs kanten med en spritpenna. Bort med pappret, och sedan är det bara att kapa noggrant. Håll rakt så det inte hugger. Med högvarvig kapskiva som en Dremel vill du INTE ha någon tejp att köra igenom, helt onödigt och gör det bara svårare.

Andningsskydd ska man definitivt ha, men även bra ventilation. Bränd epoxy blir med rätt go i kolan av efter en stund, och inte på ett bra sätt.

jag tejpade min där snittet skulle va och kapade med en vanlig järnsåg med nytt blad.gick hur bra som helst.vet inte hur din burk ser ut innuti men min va röret inne i burken fastsvetsat i gaveln som sitter mot motorn så att säga så det va lättast för mig att kapa i andra ändan...sen sätta ihop igen o borra håll o popnita igen...sen är det bara att gasa:)jag kapade min 150mm och det blev rätt så bra ljud sen:)

Tackar för tipsen. Blev geringsåg och båg fil. Geringsåg till kolfibern och bågfilen till det parforerade röret.. Nu är det bara att invänta att klockan blir lite mer så att man kan provlysna på resultatet... Lite tidigt att vacka grannarna i kvarteret..

På mitt lilla project är det nu kvar:

Öhlins styrdämapre, Öhlins bakdämpare, galfer skivor fram, lackering kåpor/tank, och något roligt till motorn som piggar upp han lite. Så har man en rolig hoj med en billig försäking, som planerna var med detta project.

Här kommer några bilder.

Bifogat

• DSC00211.JPG
    DSC00211.JPG
    63.2 KB · Visningar: 146
  • DSC00212.JPG
    DSC00212.JPG
    56.6 KB · Visningar: 167
  • DSC00213.JPG
    DSC00213.JPG
    49.9 KB · Visningar: 112
Last edited:
Dremel med kapskiva är jäkligt effektivt på kolfiber. Det är som att skära i smör, och fransar sig ingenting. För att få ett rakt snitt, ta ett A4-papper (sätt ihop flera om det behövs) och linda det runt dämparen, och rita längs kanten med en spritpenna. Bort med pappret, och sedan är det bara att kapa noggrant. Håll rakt så det inte hugger. Med högvarvig kapskiva som en Dremel vill du INTE ha någon tejp att köra igenom, helt onödigt och gör det bara svårare.

Andningsskydd ska man definitivt ha, men även bra ventilation. Bränd epoxy blir med rätt go i kolan av efter en stund, och inte på ett bra sätt.

:nicka :fakta

riktigt riktigt cool hoj, ut och njut!

Tackar så mycket...

Var just ute och startade den, och det var ett underbart ljud. Lagom högt så att man inte hör motor varvet. Låter som R1 04-07 med Akra helsystem. Så dom 190mm jag kapade av blev perfekt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti