Korta kedja?

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
R1
Är det svårt att ta bort några länkar på kedjan, eller är det lika bra att köpa en ny???

Skall dreva ner hojen, men jag tycker kedjan och dreven ser fina ut, tänkte inte köpa ny kedja.

mvh
rayback

Om du köper nya drev så kan du köpa typ 1 kugg mindre i fram & 1/2 kugg mer i bak & då behöver du inte kapa kedjan .

Hur mkt hade du tänkt att ändra ?.

Aah, se där ja. Satt o funderade på hur bra ett drev med en halv kugg skulle fungera. :D

:tungan

Kapa min kjeda för dock med moppen. Slippa lite med vinkelslip på själva grejen som sticker ut lite (vet inte vad det heter) sen så tog jag en spetsig metal grej (sån man slår in spikar i lister) och en hammar och slog ut de.

Om hållbarheten sjunker jämfört med orginalet så vet jag inte om det blir sämre, någon kunnig person kan väll svara på de.

Är det svårt att ta bort några länkar på kedjan, eller är det lika bra att köpa en ny???

Skall dreva ner hojen, men jag tycker kedjan och dreven ser fina ut, tänkte inte köpa ny kedja.

mvh
rayback

Så gjorde jag:

Verktyg: Vinkleslip, dorn, hammare och ett mothåll.

1. slipa av två axlar på kedja
2. sätt dit nya dreven.
3. justera hjulet framåt.
4. lägg på kedjan och kolla hur många länkar du behöver ta bort.
5. montera kedjelås och säkra med rostfri tråd eller finns det länkar som man nitar, allt efter tycke och smak.

Lycka till:tummenupp

mvh
rayback

Med en kedjebrytare så är det inte så svårt. En sådan kostar någon hundring.
Fast jag måste erkänna att jag misslyckades när jag provade. En länk blev lite skev och rörde sig trögt, så det slutade med att jag köpte en ny kedja...

Om du köper nya drev så kan du köpa typ 1 kugg mindre i fram & 1/2 kugg mer i bak & då behöver du inte kapa kedjan .

Hur mkt hade du tänkt att ändra ?.

Hade bara tänkt mig att dreva ner fram, men bakhjulet är så långt bak det går att dra, så det ser lite konstigt ut där bak, fattar inte vad förra ägaren pysslat med.

mvh
rayback

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey