Kort tripp söderut för att titta på bilar

Motop3r

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jul 2023
Hoj
GTR1400
Planen: Ville gå på Porsche museet, Mercedes museet samt ta en fika på caféet som jag besökte när jag var ung.
Färdmedel: Kawasaki GTR1400. Bara väskorna som sitter på hojen. Bra däck, nyservad i våras.

Fulltankad och klar.
Duggade lite lätt hemma, men inget som hindrar en.
1.jpg

Söderut mot Bron över sundet. Bor ju i närheten så det tar mindre än en timme innan man är i Danmark.
390 SEK för överfart med hoj på plats och utan BroBizz medlemskap.
2.jpg
2.5.jpg

Nästa bro är Stora Bält och den kostar 120 DKK (≈184 SEK)
Blev en bensträckare vid slutet ev Stora Bält bron
3.jpg

Hotel Schnehagen blev sovplats för natten. Ligger mellan Hamburg och Hannover ganska nära Autobahn. Inte så att du hör motorvägen, men någon km ifrån. Kunde parkera undanskymt uppe vid hotellet utan problem.
4.jpg
5.jpg
6.jpg

Har ju haft lite extra koll på lufttrycket i bakdäcket mitt, då ventilen läcker lite luft. Den går ned typ 0,4 bar ifall den står mera än 1 vecka. Brukar kolla en gång om dagen när jag reser.
Men i Tyskland tar de ju betalt för luft. Du kan kolla lufttrycket, men om du behöver justera det så kostar det. Det stör mig 😆 Hoppas det aldrig kommer till Sverige.
Har ju i princip aldrig med mig kontanter. Kör allt på kort. Så att kolla lufttrycket blir jobbigt på vissa mackar.
7.jpg

Stannade vid ett slott och skulle ta en kaffe. Konstiga namn de har på parkerna...

8.jpg

Aldrig förstått varför mackarna skall sälja starköl. Ok för att det finns i livsmedelsaffärerna.
9.jpg

Nästa stopp var Stuttgart och besöka lite museum.
Hotellet för de närmaste dagarna var Mercure Hotel Stuttgart Zuffenhausen.
Hotellen är bokade under resan via Booking.com och urvalet har skett via pris och recensioner. Alltså jag vill ha en säng och lite fräscht typ.
Mercur låg nära huvudmålet med resan, Porsche museet.
Området är egentligen ett industriområde med Porsche fabriken som den största. Sen ligger där även ett migrantcenter typ 500 m från hotellet. Så området kändes lite nedgånget.
Parkering bokades nere i hotellgaraget. Hotellet passade på att ta ut en ganska saftig extra avgift för det. Som de inte nämnde vid bokningen. Nåväl, hojen stod ju tryggt där.
10.jpg

Sen var det museum dags
11.jpg

Nu kommer en massa bilbilder :mattias
Porsches första nav-elmotor från år 1900
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg
17.jpg

Sen var det dags för Mercedes museet. Det märks att Mercedes har pumpat in pengar i det här bygget. 8 våningar och mycket elegant.
Letade parkering och bestämde mig för att parkera där alla andra hojar stod. Sen när jag kom ut från museet så var det bara min hoj kvar där. Så jag vet inte om jag stod så bra egentligen :unsure:
25.jpg
26.jpg

Världens första motorcykel, Daimler Reitwagen
27.jpg
28.jpg

Mercedes hade vunnit en massa pokaler också
29.jpg
30.jpg
31.jpg
32.jpg

33.jpg
34.jpg
35.jpg
36.jpg

Mercedes T80. Denna var tänkt att kallas Schwarzer Vogel / Black bird och skulle målas svart med tillhörande örn samt hakkors. Man siktade på 750 km/h med den på en nybyggd Autobahn sträckan utanför Berlin. Den har 3500 hästar 😯
37.jpg

Sen var det iväg till ringen då och kolla in lite mera bilar.
Caféet var kvar, dock i nya färger. Det var ju ett tag sen jag var där senast.
Mycket att se på där. De hade en bandag när jag kom dit och sen Touristenfahrten på kvällen. Väl sevärt även om det inte var hojar på banan. Finns många ställen längs banan man kan stanna till och bara titta på.
Tog in på ett AirBnB över natten.
38.jpg

Sen iväg hemåt. Tog en hotellnatt till innan jag var hemma.
Var tokmycket köer från typ Bremen till Sverige.

När man skulle tanka var det lätt ett 50 bilar före en innan man skulle kommit till pumpen.
Det röda är stillastående kön med bilar.
39.jpg

Google vägrade visa andra mackar än de som låg bredvid Autobahn. Antar att den räknar ut de närmaste.
Lyckades till slut hitta en mack på orten någon km från Autobahn genom att söka på Shell. Där var det inte en enda bil.

Öresundsbron
40.jpg

En reflektion jag gjorde att det var väldigt lite hojar i Tyskland. Såg knappt några på vägen ned och kanske ett par fler på vägen upp. De flesta var turister.
Kör de inte hoj därnere längre?

Mötte förresten en sånt där livsfarlig motorcykelburen demonstration 😉 på svensk mark sen. Det är fler hojar på bild här, än jag mötte under hela min resa i Tyskland.
41.jpg

Sammanfattning av hojen.
Kawasakin är helt underbar när det kommer till långfärd med lite tempo.
Som en äkta GrandTurismo skall vara.
Du kan hålla bra tempo utan att bli trött eller kämpa.
Bra marschfart 150-190 km/h.
Över det så börjar du jobba upp värme i däcken. Inget att oroa sig för för en timme här eller där, men skall du ligga på +200 km/h konstant så kommer det märkas på däckkontot. Den är tung och det kommer man inte ifrån.
Men vill du haka på bilar som bränner förbi, går det utmärkt.
Väskorna är dock inte klassade för toppfarten, men de satt kvar hela vägen hem 😅

Däckslitaget efter 270 mil resa samt ca. 100 mil hemma.
Vissa kanske kommer ihåg min tråd med konstigt däckslitage för 2 år sen. Inget sånt nu.
Chicken stripes är dock breda :näsblod:rofl
Däck.jpg

Just det...En sak suger hojen på 😅
Det är långsam kökörning eller stadskörning som går sakta.
Den bygger upp värme snabbt alltså.
Jag kan starta kall och om jag står i kö i mera än någon enstaka minut så går fläktarna för fullt.
Den har rätt mängd kylvätska, termostaten fungerar och allt funkar som det ska. Det är bara det att modellen är känd för att gå varm.
Hamnar du i en tysk motorvägskö går det inte att stå still i kön.
1 min efter att du stannat så går fläkten igång och man blir stressad över att den kämpar för att få ned värmen. Sen skjuter den ut varmluft på sidorna som träffar dina ben.
Bekvämt ifall du fryser, men det gör man sällan i en kö.
Enda rätta är att börja kryssa mellan bilarna för att komma förbi.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti