Kort dragläge på hydraulisk koppling Hypermotard.

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Hoj
Ducati
Har ett mycket kort dragläge på min hydraliska koppling på duccen, vi pratar kanske max 1-2 cm vilket gör krypkörningen till ett kirurgiarbete (och jag är inte kirurg!).

Kopplingen är Brembo med justerskruv på handtaget för justering av avstånd till greppet och slavkopplingen är av normaltyp för Ducati. Har öppen koppling.

Upplever väl inte att kopplingen slirar vid fullt utsläpp.

Nån som har tips på hur man förlänger dragläget?

Ducati Hypermotard 1100S -09

De är ju så. Eller har det ändrats menar du? Jag minns att min uppkörningsinspektör tog ett varv med min torrkopplingsducce och sa -Du klarar aldrig garagevändningen med denna hojen!

Den har varit så sen den köptes begagnad av mig och vet således inte om de e normalt med så kort dragläge för den kopplingen.

Häll olja på lammellerna så får du längre dragläge:D

Skämtosido så va min Ducceförsedda cagiva elefant lika kort i dragläget men den högg inte så de va lätt att dosera dragläget ändå.

Testa att lufta systemet... stooor chans att det du upplever är pga luft i det. Börja med att hålla in koppling o lossa långsamt på luftningsnippeln på pumpen. Kommer säkert en liten fjutt m luft, stäng fort! (Innan trycket försvunnit, risk för att det drar in...). Upprepa en gång vid behov... Kan vara löst då!

Obs. Vätskan är frätande på ffa lack, så skydda mot stänk...

Men jag kan också ha fel...

Last edited:
Eventuell luft i systemet gör att slirläget blir längre, inte kortare. Av den anledningen/symptomen bytte jag inte till stålomspunnen slang på min dragracinghoj därför att jag vill ha ett så långt slirläge som möjligt (originalslangen flexade snällt) på min annars stenhårda koppling med lockup (som styrdes av hastigheten på ingående axel i växellådan).

Är det original huvudcylinder (den vid handtaget)?
Om den är bytt kanske kolvarean är för stor och då blir kopplingen okänslig.

Alternativt om det finns utväxlingsjustering på handtaget (inte lägesjustering) så du kan växla ner slaget lite..

Är det original huvudcylinder (den vid handtaget)?
Om den är bytt kanske kolvarean är för stor och då blir kopplingen okänslig.

Alternativt om det finns utväxlingsjustering på handtaget (inte lägesjustering) så du kan växla ner slaget lite..
Kan du utveckla hur du tänkte där?

Olika kolvdiameter (area) ger olika utväxling....
Eftersom TS poängterade att det är Brembopump uteslöt jag inte att det kanske är en eftermarknadspump....

RCS serien finns i diametrarna 14, 16, 17 och 19mm samtliga med ställbar utväxling.

Oavsett om kolvarea är samma som original så finns viss möjlighet att customisera efter eget önskemål..
Dock inom vissa gränser då även slavcylinderns slaglängd måste beaktas...

Mer om utväxlingar och kolvdiametrar hos Brembo :tummenupp

16mm: http://moto.brembo.com/en/detail/11...FjAMegQIBRAB&usg=AOvVaw3JtmBFaR8_yl3r19y_AiAG

19mm: http://moto.brembo.com/en/detail/11...FjAKegQIAxAB&usg=AOvVaw3qRilL1neI6HNVOwU25exJ

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...