Kort batterifråga: mc-batteri som hjälpstart

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hade ett urladdat batteri på min mammas bil som stod dumt parkerad där man inte riktigt kom åt med startkablar utan att knuffa ut bilen halvvägs på gatan. Ställd inför det funderade jag på om det var möjligt att försöka använda ett mc-batteri (utplockat från hojen) som starthjälp. Nu är ett sådant kanske i klenaste lagret och vi är inne på vintermånaderna med lite kallare klimat. Jag kände mig tvungen att testa. Gick givetvis inte så bra. Fick helt enkelt knuffa ut bilen på gatan och dra igång den med startkablar från min egen bil.

Är det någon här som har använt ett mc-batteri med framgång för att starta en bil med urladdat batteri? Är det dödfött även på sommaren med ett nytt fräscht mc-batteri?

Sökte lite snabbt på min smartphone när jag stod där inför valet att putta ut bilen på gatan eller först testa att använda mc-batteriet. Det enda man hittade var trådar om att använda bilbatteri som starthjälp på mc. Inte tvärt om. Har kanske sina naturliga förklaringar.

Tänkte att frågan kanske dyker upp någon gång i framtiden. Då kan de ju se hur det gick för mig och kanske läsa något uttömmande svar från någon med mer kunskap om de tekniska aspekterna med batterier.

Det som bestämmer max uttagbar startström är ackens inre resistans. Kan ses som en "intern förlust".
Max uttagbar stöm (A) erhålls när lasten = inre resistansen.
Har du en ack med t ex Ri= 0.01Ohm och tar ut 100A så sjunker polspänningen på acken med 0.01 x 100 = 1volt.
Ri är starkt korrelerad till storleken på ytan av plattorna.
Därav följer att man kan ta ut mer ström ur en bil-ack än en mc-ack helt enkelt för att de är fysiskt större.....

Last edited:
Jag har startat bilar från hojar ett par ggr, det brukar gå direkt om bilmotorn är varm annars får hojen stå och ladda bilen några minuter på förhöjd tomgång.

På BMW-boxrarna kör jag Odyssey PC625 och ett löst sådant batteri har relativt enkelt startat min dieselbil i ca -5 grader. Batteriet var iofs rumstempererat.
Vansinnigt bra batterier hur som helst, jag köper inga andra märken till mina fordon.

Jag har startat en Vw-buss med åkgräsklipparbatteri , så det funkar alldeles utmärkt att använda ett mc batteri om det har lite amp

Det var originalbatteriet från Yuasa som levererades med hojen 2002 som jag använde. Det har fungerat klanderfritt alla år, men bör nog ha förlorat en del av sin kapacitet rimligtvis. Jag är själv förvånad över att det har hållit alla dessa år. Det har blivit lite av en sport att se hur länge det är pålitligt. Mc-batteriet har stått i varmgarage och var underhållsladdat tidigare under hösten efter att det monterades ur motorcykeln.

Endast om jag har nått överblivet MC-batteri.
Hojbatterierna och damen, är inte till för att hjälpa vän i nöd. :7peta
Jag hade erbjudit batteriladdare.

Jag har startat min bil med hojens batteri, men då satt detta i hojen som gick på tomgång.

Har gjort detta några gånger utan problem, så visst funkar det om du har ett fräscht batteri och det inte har allt för lite ampere :)

De där uppladdningsbara portabla starthjälpen som säljs här och där, som fungerar riktigt bra i de flesta normalfallen, har ju ett "mc-batteri" inuti, och det är sällan särskilt stort.

Konsensus är att mitt urkopplade Yuasa mc-batteri borde ha klarat av att starta bilen i fråga med ett batteri som i princip var stendött. Förutsatt att det hade god kapacitet kvar, vilket kan vara ett frågetecken om det verkligen hade det.

Konsensus är att mitt urkopplade Yuasa mc-batteri borde ha klarat av att starta bilen i fråga med ett batteri som i princip var stendött. Förutsatt att det hade god kapacitet kvar, vilket kan vara ett frågetecken om det verkligen hade det.

Nja, om bilbatteriet var urladdat men ok eller sulfaterat så det inte tar laddning så borde det gått men om det var kortslutet så kan det ha dragit så mycket ström att det inte funkar trots ett bra hojbatteri. Omöjligt att säga.

Nja, om bilbatteriet var urladdat men ok eller sulfaterat så det inte tar laddning så borde det gått men om det var kortslutet så kan det ha dragit så mycket ström att det inte funkar trots ett bra hojbatteri. Omöjligt att säga.

Det får visa sig till våren hur konditionen på mc-batteriet är när mc-säsongen kommer igång. Jag räknar med att få byta ut det förr eller senare. Det kanske börjar bli dags att fundera på att byta ut det för säkerhets skull så att man inte står där mitt ute i ingenstans långt från civilisationen en regnig dag.

Bilbatteriet svarade bra på uppladdningen med CTEK laddaren. Startade bilen med startkabel från min egen bil på tomgång och körde sedan en runda på 20- 30 minuter för att ladda upp batteriet något innan jag satte det på laddning i garaget. Fick bromsat bort lite ytrost från skivor och så vidare. Bilbatteriet fick så pass mycket ström att jag kunde starta bilen på nytt väl i garaget innan jag kopplade på laddaren över natten. Vi får se hur mycket stryk bilbatteriet tagit. Det har också hängt med rätt många år vid det här laget. Detta är första gången det blivit urladdat. Men bilen har som sagt inte använts särskilt mycket den här höst och vintern. Mest korta sträckor för att sedan stå ett antal veckor helt oanvänd.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT