Korkade misstag kvalificerade för skämskudden

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag behöver gråta ur min korkskallighet någonstans, så här är tråden för alla korkskallar.

Igår demonterade jag fast armatur i köket. Det får man utan att polisen kommer.
Så stod jag där med en strömförande ledare pekandes rakt ut från väggen rakt över diskhon, o kunde inte fortsätta med någon rivning pga chockrisk och/eller dödsrisk.

Varför då, undrar allmogen med all rätt - jo för att jag tänkte att jag skruvar ur propparna när jag är färdig.
Alltså först frilägga strömförande kablar o sen stänga av matningen från proppskåpet.

T.o.m. min icke-elektriker-sambo tycker att jag är en idiot nu.

Jag behöver gråta ur min korkskallighet någonstans, så här är tråden för alla korkskallar.

Så stod jag där med en strömförande ledare pekandes rakt ut från väggen rakt över diskhon, o kunde inte fortsätta med någon rivning pga chockrisk och/eller dödsrisk.

Varför då, undrar allmogen med all rätt - jo för att jag tänkte att jag skruvar ur propparna när jag är färdig.
Alltså först frilägga strömförande kablar o sen stänga av matningen från proppskåpet.

Var det en belysningsarmatur? :va

Det går ju att nypa ihop tåtarna med nypan, vips så är det strömlöst så får man sätta en ny propp sedan bara.

Skyddad VDE rekommenderas.

Går f-n inte att slå av strömmen när man skruvar i elskåpet - då ser man ju inget.....:lol

Till inköpslistan (den senare att knyta runt fingret):

Inte 100% säker spänningslös med dessa oavsett märke/tillverkare......
Står du i ett torrt utrymme med skor så kan du vara helt skild från jord, å andra sidan så känner du bara att dett kittlar lite när du råkar ta spänningsförande ledning, finns det grön/gul framdragen så kan man hålla i den med samma hand som proben. Det NoNo att leda genom kroppen....
1760693404135.png

Står du i ett torrt utrymme med skor så kan du vara helt skild från jord, å andra sidan så känner du bara att dett kittlar lite när du råkar ta spänningsförande ledning, finns det grön/gul framdragen så kan man hålla i den med samma hand som proben. Det NoNo att leda genom kroppen....
View attachment 522214

Det ska inte spela någon roll att du är helt frånskiljd från jord, dom ska pipa/lysa ändå.

Prova att lägga spänningsprovaren på bordet brevid en ledning och se

View attachment 522214
Min rutin är att först testa med proben, sen bryta automatsäkring och testa igen föra att se skillnaden (min erfarenhet är att sådana spänningsprovare snarare är en aning överkänsliga). Om ok skruvar jag loss eventuellt hölje, med försiktighet för att inte komma åt strömförande delar. Därefter testar jag med multimeter (L mot N, L mot jord och N mot jord) via kopplingsplinten för att säkerställa att det inte är någon spänning. Först därefter lossar jag kablarna från kopplingsplinten.

Det ska inte spela någon roll att du är helt frånskiljd från jord, dom ska pipa/lysa ändå.

Två gånger fel för mig räcker att det inte är 100% så jag brukar dubbelkolla med voltmetern när jag känner mig osäker.
En elfirma har "förbjudit" sina trikare att använda testmejsel efter felindikation.
De med batteri är mer tillförlitliga men batterier tar slut.
Det räcker med en stöt för att vara försiktig.

- Jag har en spänningsmätare som den du föreslog där.
Den kunde ändå göra så mycket mer än konstatera att den fas jag visste var strömförande faktiskt var strömförande.

- Den funkar prima, kan jag verifiera. Även elektrikern som kom i morse hade en precis likadan.

- Jag har en spänningsmätare som den du föreslog där.
Den kunde ändå göra så mycket mer än konstatera att den fas jag visste var strömförande faktiskt var strömförande.
Därav rubriken, förmodar jag :gnissla Skönt att du fortfarande verkar leva och ha hälsan.

Går f-n inte att slå av strömmen när man skruvar i elskåpet - då ser man ju inget.....:lol
Jag löste det där med en pannlampa. Helt plötsligt ser jag mycket bättre när elen är avstängd än när den är påslagen.

Nyheter
Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Back