Kopplingsproblem Yamaha R6 -00

Dallaas

Medlem
Gick med
20 May 2019
Hoj
Suzuki GSX R600 -99
Tjena,

När säsongen avslutades förra året så var min koppling i sådär skick, otroligt slapp och kopplade nästan inte alls. Kunde inte frikoppla ordentligt så att den drev på trots fullt intryckt handtag.
Bytte nu vajer för någon vecka sedan, funka klockrent och tillbaka som vanligt, fram tills igår.

Nu är det "tillbaka", hojen frikopplar inte ordentligt och driver på när man står still. Vill ju nu hitta roten till varför den succesivt blir så mycket sämre på så kort tid.
Sen jag bytte vajer har väl hojen gått 30-40 mil på sin höjd. Gäller en R6 -00.

Väl mött!

En vajer sträcks ut och blir längre när den används, märks mest på en ny. Spänn tills det känns bra och glöm inte att låsa fast justeringen. Varm resp kall motor kan också påverka lite.

Är det originalkopplingsvajer?
Jag köpte två på tyska eBay och fick ett lurigt fel. Ändstyckena på vajerhöljet pajade så höljet pressades in i ställskruven. Där letar man inte först. Efter justeringar så kröp höljet in en mm till.
Att det funkade med ny vajer för dig ett tag tyder väl inte på räfflig kopplingskorg?

Kolla ändarna på vajerhöljet.

Last edited:
Köpte någon "dyrare" variant men ej orginal.
Men att jag får samma fel som jag hade med den tidigare vajern (gissningsvis orginal) tyder ju också på att felet ligger någon annanstans?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back