Kopplingsproblem Kawasaki zxr 750 -94

HaunterSix

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2018
Hoj
Kawasaki zxr 750 l
Hej.

Jag har renoverat min slavcylinder för att oljan försvann helt när jag var ute och körde.
Sen stog hojen sen februari, och jag tänkte köra en runda idag.
När jag är ute och kör, slutar kopplingen plötsligt fungera, jag pumpar på handtaget, nivån går ner, och sen upp igen när jag släpper kopplingen men där är inget tryck i kopplingen förrän man pumpat så där typ 10 ggr. Trots det har den ingen effekt.
Jag luftade givetvis kopplingen vid renovering av slavcylindern, och fick göra det nu igen.
Då funkade kopplingen ett litet tag, och sen blev det samma visa som ovan beskrivning.

Min misstanke är att den drar in tjuvluft någonstans, men jag tar gärna emot tips på vad jag kan göra för att lösa detta problem då jag inte är världens bästa mc mekaniker-

Tack på förhand för alla svar.

Du skapar ju större tryck när du kopplar än ett eventuellt undertryck som kan suga in luft, om du inte har något som agerar backventil någonstans. Men du kan ju trots det ha luft i systemet, har du luftat på alla möjliga ställen? Ibland kan man behöva lossa banjobultarna i båda ändarna och få ut luften där också.

Blev det rätt och riktigt när du renoverade slavcylindern? Har du tillräckligt hög nivå i behållaren, så det inte sugs in luft där?

Och olja, ska det verkligen vara olja i kopplingshydrauliken? Normalt sett brukar det ju vara bromsvätska, DOT4/5.1, och det är inte alla prylar som gillar om man byter från det ena till det andra.

Jaha jag visste inte att man behövde lufta på andra ställen faktiskt.
Angående slavcylindern, monterade jag "reparations satsen" (som jag köpte på xlmoto) på samma sätt som dom gamla grejerna var, vilket var bara en fjäder och en o-ring/packning

Och ber om ursäkt att jag skrev olja, men det är DOT 4 bromsvätska som är i den.
Står på locket till behållare "Only DOT4 Fluid", så det var precis det jag införskaffade.
Jag fyllde på vätskan ändå upp och pumpade tryck i kopplingen, och lossade snabbt nippeln där nere på slavcylindern upprepade ggr till det bara rann ren vätska, samtidigt som min vän som hjälpte mig höll koll på nivån i behållaren och fyllde på efter behov.

Tycker bara det är konstigt att nivån sjunker i behållaren när man fri kopplar, sen när jag släpper går nivån upp igen.
och koppling funkar bara som sagt ett litet tag efter man luftat den sen tramsar den igen.

Tycker det låter som att det är luft kvar. Luft kan tryckas ihop väldigt mycket, förmodligen därför du ser nivån ändras.

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk

Men hur mycket luft kan det vara i den? Vi tömde en halv liter i den, får kanske fortsätta lufta med en halv liter till

Nej, men oljan försvinner ju inte, nivån går bara ner när man pumpar upp kopplingen, sen när man släpper den går nivån märkbart upp igen

Jo det vet jag, menade bara på att man får ju fylla på efter hand man luftar kopplingen så det inte blir tomt i behållaren annars får man ju göra om allt

Nej, men oljan försvinner ju inte, nivån går bara ner när man pumpar upp kopplingen, sen när man släpper den går nivån märkbart upp igen
Alltså har du luft i systemet. Hade du haft läckage så hade ju vätskan inte sugits in genom hålet igen ;) Det är inte bara luftningsnipplarna som det kan fastna luft i, det kan sitta på alla möjliga ställen, tex i banjobultarna, så lufta dom också, och se till så att du alltid har rejält över minnivån när du luftar så att du aldrig råkar suga in luft av misstag.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman