Kopplingsproblem (Ducati, torr)

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
Min koppling vill inte göra det den ska, koppla.

Ställde bort hojen i höstas med en koppling som inte frikopplade, köpte nya slavcylinder, slang och huvudcylinder och monterade allt.
Har luftat av ordentligt, tryckplattan åker ut men inte tillräckligt mycket för att frikoppla, saknas några mm ca 3-5 ser det ut som.

Frågan är vad jag ska kika på, allt är nytt så nu börjar jag fundera på om det är något i kopplingen som bråkar med mig
Satte i en helt ny koppling (inkl lameller) förra vintern, den gick bra ända fram till hösten då den började bete sig lite ryckigt och tillslut inte frikoppla alls.

Här i Malmö är säsongen igång och jag gråter varje solig dag som den står och samlar damm i garaget

Hur uppstod felet från början?
Läckage i slavcylindern är inte ovanligt, men nu har du ju bytt den. HELT säker på att ingen luft finns i systemet?

Hur det uppstod var en bra fråga
Var ute och körde en dag och drog in kopplingen vid ett rödljus och den fortsatte att studsa framåt, sen funkade det bra ett tag kom tillbaka och sen gick det inte alls tillslut.
Ställde hojen hos en polare i en vecka, då passade någon på att sno båda
huvudcylindrarna och klippa slangarna.

Jag vill också gärna ha det till luft men jag vet inte hur mycket mer jag kan lufta dom haha, ägnat 2 timmar idag åt enbart luftning känns det som.
Men om vi bortser från luft, vad kan man kika på annars?
Kan tilläggas att jag var ute på en tur häromdagen och den gick bra i 5 min sen efter en tankning så ville den inte alls längre och jag får inte till det. Bytt till original slav men lika ändå.

kolla efter läckage där slangen går in nere på vänster sida på motorn, tydligen ett vanligt fel...

I änden på tryckstången i tryckplattan sitter en plasthylsa, kolla om den har gett sig.

Bytte du modell av slavcylinder till den nyare?

Isf är tryckstången från den gamla för kort.

Bytte du modell av slavcylinder till den nyare?

Isf är tryckstången från den gamla för kort.

Köpte en slavcylinder från STM, fick med en distans som man trycker in i kolven, ska passa med båda långa och korta stången då
Har provat med original slaven också men den trycker ut lika mycket

Last edited:
Du har garanterat luft i skiten.
Hur har du luftat den?

Funkar inte att pumpa med kopplingshandtaget och lufta nere, blir nästan alltid luft kvar då.

Du har garanterat luft i skiten.
Hur har du luftat den?

Funkar inte att pumpa med kopplingshandtaget och lufta nere, blir nästan alltid luft kvar då.

Öppnat nippeln, tryckt in handtaget, stängt nippeln, släppt handtaget
Hade en slangstump på nippeln så luftbubblorna syndes
Stått och pumpat med handtaget
Dragit in handtaget och släppt sen tryckt in tryckplattan för hand

Alla synpunkter och förslag är välkomna, så har jag lite att prova när jag åker dit igen.
Finns någon slang att köpa med en backventil på som man sätter på nippeln så ska det bara vara att pumpa med handtaget, kan det vara något?

lufta nerifrån med hjälp av en spruta och en slangstump.
alternativt skruva av slaven och håll den högt. men kolla så kolven inte hoppar ut bara.

Har du fixat kopplingen?
Rör sig hela kopplingen eller bara tryckplattan?
Normalt räcker det att tryckplattan öppnar sig 0,5 mm för att kopplingen ska släppa iaf. om lammellerna inte är skeva.
Är muttern i centrumet spänd?
Är lagren i hubben hela?

Länge sen jag var in här nu men måste säga att vi hittade felet

Det var skruvarna i botten på korgen som hade gängat ur sig så den inte kunde expandera tillräckligt. Skruvarna tas ut och görs rent med break clean och loctitas ordentligt och dras med rätt nm. Ska inte vara några problem framöver!

Tjena, antar att Duccen frikopplar nu.
JAg har samma problem, så med vilket moment drog du "skruvarna i botten på korgen"?

Tacksam för svar!

Länge sen jag var in här nu men måste säga att vi hittade felet

Det var skruvarna i botten på korgen som hade gängat ur sig så den inte kunde expandera tillräckligt. Skruvarna tas ut och görs rent med break clean och loctitas ordentligt och dras med rätt nm. Ska inte vara några problem framöver!

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025