Kopplingsproblem 620

Timpa

gröna linjen på rivieran! :)
Gick med
1 Jan 2004
Hoj
Kawasaki ZX6R -07
Känner du igen detta problemet?
Spelar ingen roll hur mycket jag än spänner kopplings vajern, tar fortfarande inte.
Ställer hojjen på centralstödet, lägger i 1an. kopplar och det går knappt att rubba hjulet.? Vad kan vara fel? :va lika dant i alla växlarna.. någon som vet vilken del i spare parts manualen som skulle kunna vara sabb..?

Tacksam för hjälp.. :Bugar

Bifogat

• manual.jpg
    manual.jpg
    119.3 KB · Visningar: 52
Det brukar vara rätt svårt att rubba hjulet med handkraft med växeln i å kopplingen indragen! Funkar hojen/kopplingen i övrigt? Slirar den eller går det inte att koppla ur alls med motorn igång?

Ebbe skrev:
Det brukar vara rätt svårt att rubba hjulet med handkraft med växeln i å kopplingen indragen! Funkar hojen/kopplingen i övrigt? Slirar den eller går det inte att koppla ur alls med motorn igång?

Jodå visst går den som den ska, och slirar gör den inte det heller.. men det svider i hjärtat men tanken på att man kanske "slår" i typ 1an - 2an när man växlar ner..
Så vad du säger är alltså att detta kanske ska vara så..?
Kolla på grannens hojj som är exakt lika dan och det var lika dant på den.

jorå det låter som det är som vanligt.
måste nog vara lite mer snurr på kopplingen för att den ska släppa.

Det är rätt många friktionsytor i en koppling som ligger mot varann med en oljefilm som "limmar" ihop dessa. Krävs rätt mycket för att få det att släppa trots att kopplingen är frikopplad. När motorn är igång så skötern den det galant.

Ebbe skrev:
Det är rätt många friktionsytor i en koppling som ligger mot varann med en oljefilm som "limmar" ihop dessa. Krävs rätt mycket för att få det att släppa trots att kopplingen är frikopplad. När motorn är igång så skötern den det galant.

Men även då jag har motorn igång då hojjen står på centralstödet och man lägger i 1an och frikopplar så snurrar hjulet, inte förrens man kommer upp i typ 4ans växel som det inte snurrar längre då man håller in kopplingen.. :va
Annars så tusen tack för dina förklararingar hittils. :Bugar
Tack till dig också rejser!

Du skapar ett problem som inte finns! Som jag skrev förut, det krävs lite motstånd för att lameller å stålskivorna ska släppa från varann. Är bakhjulet i luften så finns inte det motståndet. Slappna av å gasa vidare säger jag bara. Finns inget problem, alla hojar gör sådär.

Jag spammar lite här å, problemet verkar ju löst eftersom det inte varnåge probs, men på morsans yamma så snurrar bakhjulet lite "löst" när den står på tomgång...... Sug på den ni :va

Ebbe skrev:
Du skapar ett problem som inte finns! Som jag skrev förut, det krävs lite motstånd för att lameller å stålskivorna ska släppa från varann. Är bakhjulet i luften så finns inte det motståndet. Slappna av å gasa vidare säger jag bara. Finns inget problem, alla hojar gör sådär.

Tom Byron skrev:
Jag spammar lite här å, problemet verkar ju löst eftersom det inte varnåge probs, men på morsans yamma så snurrar bakhjulet lite "löst" när den står på tomgång...... Sug på den ni :va

Samma sak där! Det är friktionen i växellådsaxlarnas lager som gör att fast det frihjular i lådan så driver det utgående axeln liiitegrann eftersom det inte finns nått motstånd, dvs inget bakhjul i backen.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti