kopplingsmeck

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Håller som bäst på med satt pula ihop TL:en, men har stött på patrull när jag skall montera kopplingen. Inte på lamellsidan, utan på andra sidan, anordningen som pressar isär lamellerna.

Prylen med röd ring runt är ju den som vrider sig när man påverka vajern, och spåren skall ju göra så att den flyttar sig lite inåt och pressar isär lamellerna.
Den prylen sitter i nästa pryl, där pilen visar, som sitter fastskruvad i motorn.
Mecket är att i den prylen finns det en liten trumma (med hål i) som roterar fritt där i. Och pryl 1 roterar även denm fritt i trumman, så lamellerna påverkas inte ett skit när man drar i vajern, eftersom spåren inte har nått som styr dem.
Är ganska prydd, eftersom det är bara dom här prylarna vad jag kan se, och enligt repboken fattas det ingenting heller. Det funkade alldelles utmärkt tidigare, så varför i helvete vill det inte fungera nu.
Nån som har nån bra ide eller aning om nått jag kan ha glömt?

Bifogat

• koppling.JPG
    koppling.JPG
    65 KB · Visningar: 140
Har för mig att det skall ligga kulor i de spåren.... (om jag har förstått din beskrivning rätt..)

Vad har du för rep bok ? åk till din suzuki handlare och be dem kopiera en sprängskiss på grejorna.. samt ev. ta hem kulor... gör rent allt och fetta in...med nytt fett

Last edited:
Oj oj! Kommer ihåg när jag satt å petade me kopplingsgrejen där på en gammal väns TL1000R i Cali. Han svor o hade sig rätt mycket.

Jag kommer tyvärr inte ihåg exakt hur vi fick ihop det, för det var en granne som fick hjälpa. Vad jag kan se så har den där ljusaluminium spår efter kulor i smörjan som finns i den. Borde vara nått med det? ... lite chansning, vet inte ifall du tänkt på det eller ej.

Det där låter ju faktiskt riktigt troligt. Funderade på om det skulle sitta nån pinne igenom, men dels finns det inget hål för det, och det skulle inte funka i vilket fall, men med lite små kulor kommer det att funka utmärkt, skall fixa det snarast.

Tack så mycket för hjälpen :banana

/Pajje

Last edited:
jo, jag har ju en gixxer 600 98, och man känner sig rätt hemma på den med, det är mycket som är samma mellan dom modellerna, himla smidigt när man har en av varje.
:)

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...