Kopplingsfråga Honda CBR 125R

Crazyburnouts

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2017
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR125R 2007
Jag bytte mina kopplingslameller och motorolja, nu krånglar hela motorn. När jag sätter in ettan, rullar iväg på låga varv och gasar fullt så låter motorn med dessa dova slag som om den vill dö, men när varven gått upp lite till ungefär 1500 varv då börjar den accelerera. Problemet är, att den aldrig gjort så innan, när jag gasade fullt så drog han på för fullt. Ett till problem är att han varvar inte jämnt på varvstoppet, inga snabba rapapap, utan sega ojämna rap ra rap. Ett till problem är att när jag åker på så går varvstoppet vid runt 8 tusen varv, vanligtvis så brukar det gå vid 13 tusen varv. Någon som har någon aning om vad kan ha hänt? Jag har tänkt på att det kanske har något att göra med kolven som bytte läge när jag skulle skruva fast lamellerna, och nu kanske den tänder fel? Vilket jag misstänker att den gör.
 
Kan vara en fördel om du säger vad det är för mc du har
 
Hej Crazyburnouts och välkommen till forumet.
Det är bra om du i rubriken av din tråd anger vad du behöver hjälp med, och inte bara "Hjälp"
Det gör det lättare att söka efter just detta.

Gott Nytt.
 
Nej, kolven hamnar inte fel när du byter lamellpaket, det låter snarare som att du har lossat/skadat någon kabel du inte skulle ha rört, som gör att du antingen tappar laddning, eller jordning. Eller så har du skruvat sönder något du inte skulle ha rört...
 
På vilket sätt skulle det vara kabeln? Jag gjorde en grej med kablar, men det var mellan strålkastar lamporna fram? Spelar det någon roll? Jag kopplade så att jag har två strålkastare på samtidigt istället för en åt gången.
 
För att byta koppling behöver man inte röra någonting som kan påverka motorgången.
Jag tror att du av en slump kommit åt nåt.
 
Hade du hojen omkullagd vid kopplingsbytet?

tror du fått in olja på spolarna genom packboxen vid vevaxeln på andra sidan motorn (statorn)

lyser laddlampan?

mvh
 
Last edited:
Jag la inte omkull den, men dock så blåste jag med kompressor in in i motorn lite överallt när jag hade motorn öppen, jag gjorde de för att få ut all gammal olja. Och vilken laddlampa menar du?
 
Den har ingen laddlampa.
Är batteriet så pass laddat så att den startar med elstarten så kan vi avskruva spåret med låg spänning.
 
På vilket sätt skulle det vara kabeln? Jag gjorde en grej med kablar, men det var mellan strålkastar lamporna fram? Spelar det någon roll? Jag kopplade så att jag har två strålkastare på samtidigt istället för en åt gången.
Det låter som att du får för låg spänning till tändspolen så att den inte orkar ge gnista när du tar ut mer effekt, och det orsakas normalt av kass generator, kass laddregulator/likriktare, kass matarkabel, kass jordning eller kortis någonstans. Har du riktig bonnröta så har du flera av ovanstående fel samtidigt. Och ja, dom uppstår gärna när man river i grejerna och råkar komma åt något som har varit på gränsen ett tag.
 
Har hela Flashback hittat hit? Maken till tokiga förslag har jag aldrig hört här förut.

Vad det är för fel kan jag inte säga men problemet är inte olja innanför statorkåpan. Och om det skulle vara olja innanför statorkåpan är problemet inte att man lutat motorcykeln utan att packboxen är trasig.

Startmotorn och strålkastare drar väldigt mycket mer ström än tändsystemet och skulle sluta fungera innan tändningen, som för övrigt är helt fristående från övriga elsystemet på den här modellen.

Jag har dessutom förstahandsinformation om att när man puttat igång en CBR225R med trasig generator och tomt batteri så går motorn precis som vanligt.

Glöm generatorspåret.
 
Ska kanske lägga till att när den dör av någon anledning, låt oss säga till exempel av att jag släpper kopplingen för snabbt och han dör, att starta honom efter det är rätt så svårt, han vill starta men dör, märkte också att putta igång honom är väldigt svårt då jag inte lyckas med det alls.
 
Har du haft tanken borta? Har bränsletillförseln kommit i kläm vid återmontering? Vakuum i tanken ? Nån kabel i kläm som glappar?
 
Har hela Flashback hittat hit? Maken till tokiga förslag har jag aldrig hört här förut.

Har man 1,5 år på SH forum så är man nog varken så gammal eller nåt proffs....:va

Vad det är för fel kan jag inte säga men problemet är inte olja innanför statorkåpan. Och om det skulle vara olja innanför statorkåpan är problemet inte att man lutat motorcykeln utan att packboxen är trasig.

Men det menar du inte...:tummenupp du är ju fan ett geni!:dummer

Ja en fungerande packbox ska väl täta... kul att vi är överens om en sak!

Du vet inte men alla andra är idioter????:hihi


Startmotorn och strålkastare drar väldigt mycket mer ström än tändsystemet och skulle sluta fungera innan tändningen, som för övrigt är helt fristående från övriga elsystemet på den här modellen.

startmotorn drar mycket ström... en strålkastare kan lysa rätt länge på ett batteri.


Jag har dessutom förstahandsinformation om att när man puttat igång en CBR225R med trasig generator och tomt batteri så går motorn precis som vanligt.

Jobbar din mamma på Honda??? :tuttar

-07. kom insprutning. en elektronisk insprutning kräver en del ström bränslespridare = magnetventil.

Glöm generatorspåret.

Men inte pulsgivarspåret! :tummenupp

olja leder inte ström särskilt bra heller!

mvh
 
Last edited:
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top