Kopplingsfjäder ZX7R

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Hej,

Kopplingen har slirat någon gång under lite tortyr, och det har blivit lite värre så jag rev kopplingen och det såg väl okej ut men fjädrarna låg under limit på sin längd - så jag beställde EBC fjädrar och en packning.

Idag dök det efterlängtade paket upp och jag tyckte fjädrarna kändes korta redan när de låg i påsen. Och mycket riktigt är de klart under limit. Samtidigt är de gjorde med en tråd som mäter 2.8mm genom plastpåsen mot 2.4mm - å andra sidan hävdas det 15% högre styrka.

Det finns en kortare fjäder som är till RR modellen (enligt service manualen). Har kollat runt lite men det verkar som att det sägs att CSK088 ska vara till ZX7R och CSK088 är ganska lika i längd med den som ska vara till RR.

Är EBC ute och cyklar och jag gör klokast i att köpa annat fabrikat och lära mig av läxan att inte köpa EBC. Eller är det värt att ännu en gång i något desperat försök grilla kopplingen.

Bägge fjädrarna har ungefär samma antal varv 7st original och kanske ett kvarts varv färre på EBC.

Tack för kloka råd
 

Bifogat

  • ZX_koppling.jpg
    ZX_koppling.jpg
    56 KB · Visningar: 45
Last edited:
Hej,
Stoppa i dom och prova vetja. Det är ju inga dyra grejor. Jag har EBC i min sen säkert 7-8 år och har inga problem med dem.
Ha de ..................Per:squid
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top