kopplingsbekymmer?

prankster_76

Den som väntar....
Gick med
19 Jul 2006
Hoj
Såld...
Hej, har just bytt lameller på hojen då den inte ville frikoppla fullt ut vid växlingar. Den drar lite trots att kopplingen är max indragen och det går inte heller att justera för då börjar den att slira. Det blev alltså inte bättre vid lamellbytet, kan det vara så att jag också behöver byta stålringarna? Någon med erfarenhet av detta? :yoparty

Har du kontrollerat om stålskivorna är skeva tex genom att lägga dem på en glasskiva(plant underlag) och med hjälp av en stållinjal(väldigt rak) kontrollera? Ev missfärgning sk blåning skulle kunna ge en viss fingervisning.

Anders R skrev:
2415862 Har du kontrollerat om stålskivorna är skeva tex genom att lägga dem på en glasskiva(plant underlag) och med hjälp av en stållinjal(väldigt rak) kontrollera? Ev missfärgning sk blåning skulle kunna ge en viss fingervisning.

Mmm trodde det kunde va nåt sånt så jag beställde nya stålringar få se om det går till sig denna gång. Annars vette fasen...

Jag vet inte hur din koppling ser ut men en vanlig orsak är att "vingarna" i ytterkanten har slitit i spåren på kopplingskorgen så att kanterna på spåren har blivit vågiga. Om så är fallet kommer korgen att vilja trycka ihop lamellerna.

sTf_paPs skrev:
2416267 Jag vet inte hur din koppling ser ut men en vanlig orsak är att "vingarna" i ytterkanten har slitit i spåren på kopplingskorgen så att kanterna på spåren har blivit vågiga. Om så är fallet kommer korgen att vilja trycka ihop lamellerna.

Aj då låter som en kostsam affär hoppas att man klarar sig med byte av stålskivorna...

sTf_paPs skrev:
2416267 Jag vet inte hur din koppling ser ut men en vanlig orsak är att "vingarna" i ytterkanten har slitit i spåren på kopplingskorgen så att kanterna på spåren har blivit vågiga. Om så är fallet kommer korgen att vilja trycka ihop lamellerna.

bild
DSCN0135.JPG

Hmmm tack för bilden... nja så illa är det inte med min korg. Hojen ska ju bara ha rullat 1800 mil så jag tycker inte att det ska vara så illa ställt...(beror ju iofs på hur plågad den blivit...)

prankster_76 skrev:
2416337 Hmmm tack för bilden... nja så illa är det inte med min korg. Hojen ska ju bara ha rullat 1800 mil så jag tycker inte att det ska vara så illa ställt...(beror ju iofs på hur plågad den blivit...)

Min kopplingskorg va slut efter 1800 mil..

Dock krävs det en hel del vågor/jack för att få probs med kopplingen, inte riktit lika mkt som på bilden dock.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT