Kopplings krångel

Lundström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
TL 1000 R
Jag hade problem med kopplingen förra säsongen på min Xjr 1200, slirade när motorn var kall. När den blev varm kände jag att den inte ville dra ur riktigt utan slirade de sista 2k varven. Detta märktes på toppfarten, kunde inte få de sista 20km/h. Så nu idag rev jag ner den och tänkte byta lamellerna alt. fjädern. Men när jag mätte och kollade på allt så stämde måtten och inget var värmeskadat. Vad kan vara felet? Och finns det något sätt att förstärka kopplingen, med nån bricka, så man slipper problemet i framtiden? Har hört att det är klena kopplingar på Xjr.

2758760 Jag hade problem med kopplingen förra säsongen på min Xjr 1200, slirade när motorn var kall. När den blev varm kände jag att den inte ville dra ur riktigt utan slirade de sista 2k varven. Detta märktes på toppfarten, kunde inte få de sista 20km/h. Så nu idag rev jag ner den och tänkte byta lamellerna alt. fjädern. Men när jag mätte och kollade på allt så stämde måtten och inget var värmeskadat. Vad kan vara felet? Och finns det något sätt att förstärka kopplingen, med nån bricka, så man slipper problemet i framtiden? Har hört att det är klena kopplingar på Xjr.
På TL:arna så har det oxå varit det problemet att det slirar. Det löser man med bricka under fjädern, alt. köpa barnett fjädrar el. dyl.

Jag hade problem med kopplingen förra säsongen på min Xjr 1200, slirade när motorn var kall. När den blev varm kände jag att den inte ville dra ur riktigt utan slirade de sista 2k varven. Detta märktes på toppfarten, kunde inte få de sista 20km/h. Så nu idag rev jag ner den och tänkte byta lamellerna alt. fjädern. Men när jag mätte och kollade på allt så stämde måtten och inget var värmeskadat. Vad kan vara felet? Och finns det något sätt att förstärka kopplingen, med nån bricka, så man slipper problemet i framtiden? Har hört att det är klena kopplingar på Xjr.

Hallå lundström ! om det inte va nå fel på lamellerna så är ju ett billigt alternativ att sätta på lite hårdare kopplingsfjädrar. ett annat problem kan vara motoroljan har du bytt till någon annan kan sånt ställa till med problem
viktigt att köra på en mc olja så man inte tar olja till bilar den oljan är ej avsedd för våtkoppling.
Mvh// barrkis

Hallå lundström ! om det inte va nå fel på lamellerna så är ju ett billigt alternativ att sätta på lite hårdare kopplingsfjädrar. ett annat problem kan vara motoroljan har du bytt till någon annan kan sånt ställa till med problem
viktigt att köra på en mc olja så man inte tar olja till bilar den oljan är ej avsedd för våtkoppling.
Mvh// barrkis

Jo jag får försöka med att sätta dit en extra fjäderbricka och byta olja. Får hoppas att det hjälper. Ja har precis bytt olja på den så det kan ju vara det.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT