kopplings haveri 14e

SPooKY

To slow
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Ktm 660-04 , Honda crf250-04 samt en gul bögpulka
Var ute och brummade lite idag, tills bakhjulet låste sig.
Blev lite fundersam över vad som gått snett.
Öppnade iaf kopplingskåpan och hittade delar överallt.
ena kopplings armen hade gått av helt, och kilat fast sig..
såg ut som om den endast slirat på en back och sedan har materialet gett vika. Självklart så råkade jag bryta sönder kanten på blocket när jag tog bort kopplingen :huvet

Är det någon annan som haft samma problem. ? kan det varit för att jag hade kraftigare fjädrar som pajade armen ? . Och varför tog den bara på en av 3 backar.
Finns det något direkt dumt med att åka utan en bit av blocket,(bara kanten mot kopplings kåpan)?
 
SPooKY skrev:
2052017 Var ute och brummade lite idag, tills bakhjulet låste sig.
Blev lite fundersam över vad som gått snett.
Öppnade iaf kopplingskåpan och hittade delar överallt.
ena kopplings armen hade gått av helt, och kilat fast sig..
såg ut som om den endast slirat på en back och sedan har materialet gett vika. Självklart så råkade jag bryta sönder kanten på blocket när jag tog bort kopplingen :huvet

Är det någon annan som haft samma problem. ? kan det varit för att jag hade kraftigare fjädrar som pajade armen ? . Och varför tog den bara på en av 3 backar.
Finns det något direkt dumt med att åka utan en bit av blocket,(bara kanten mot kopplings kåpan)?

Har inte hänt mig, men antar att det bara är den trasiga armen som jobbat hela tiden.

Fjädrarna kan vara olika hårda, men bör kolla att alla tre kopplingsbackar greppar. Annars så få man slipa ner backarna så alla tar.

Men om du gasat fullt så bör alla 3 backar ha slitits ngt. Så kolla att armarna kan röra på sig, eller så får du byta ner dig i hårdhet.

Ang kopplings kåpan. Så länge den är tät vid kanten så att inte grus kan komma in så är det ingen fara. Annars så får du kanske föröska täta med ngn flytande packning.
 
Andreas_ace skrev:
2052335 Har inte hänt mig, men antar att det bara är den trasiga armen som jobbat hela tiden.

Fjädrarna kan vara olika hårda, men bör kolla att alla tre kopplingsbackar greppar. Annars så få man slipa ner backarna så alla tar.

Men om du gasat fullt så bör alla 3 backar ha slitits ngt. Så kolla att armarna kan röra på sig, eller så får du byta ner dig i hårdhet.

Ang kopplings kåpan. Så länge den är tät vid kanten så att inte grus kan komma in så är det ingen fara. Annars så får du kanske föröska täta med ngn flytande packning.




men hur vet man att alla backar tar?. har inte undersökt kopplingen så mycket efter "raset", den var så jä**a het. kanske ska skita i sportkopplingen då. blocket sprack baktill så grus kommer inte inn så lätt. kanske går att fixa med "plastic metall".
 
Last edited:
SPooKY skrev:
2052431 men hur vet man att alla backar tar?. har inte undersökt kopplingen så mycket efter "raset", den var så jä**a het. kanske ska skita i sportkopplingen då. blocket sprack baktill så grus kommer inte inn så lätt. kanske går att fixa med "plastic metall".

Varför det e varm är för att kopplingen slirat mycket.

vet du var du har för fjädrar till kopplingen? 1.5, 1,7?

Men annars så får du köpa en ny koppling, och sedan prova dig fram med olika fjädrar och se vilken som passar bäst.

Men när du köper en ny koppling så kolla hur belägget ser ut.
När du startat motorn så slira på kopplingen ngr sekunder, kanske typ 20.
Sedan ta bort kåpan. Då ser du vart det har slitits på backarna.
 
Andreas_ace skrev:
2053465
vet du var du har för fjädrar till kopplingen? 1.5, 1,7?


inte en susning,, köpte "trimfjädrar" hos superbilligt.se . 10 coils tror ja
 
SPooKY skrev:
2052017 Var ute och brummade lite idag, tills bakhjulet låste sig.
Blev lite fundersam över vad som gått snett.
Öppnade iaf kopplingskåpan och hittade delar överallt.
ena kopplings armen hade gått av helt, och kilat fast sig..
såg ut som om den endast slirat på en back och sedan har materialet gett vika. Självklart så råkade jag bryta sönder kanten på blocket när jag tog bort kopplingen :huvet

Är det någon annan som haft samma problem. ? kan det varit för att jag hade kraftigare fjädrar som pajade armen ? . Och varför tog den bara på en av 3 backar.
Finns det något direkt dumt med att åka utan en bit av blocket,(bara kanten mot kopplings kåpan)?

min gjorde exakt lika dant. köpte ny på gk-import för 250 ställbar också gjorde mycke skillndad på ax så jag är glad över att de ´gick åt helvete :banana
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top