kopplings fråga

korpe

Medlem
Gick med
1 Dec 2003
Hoj
Hogtech
Hej!!!

Min koppling har börgat slira så jag ska till och byta kopplingen på min gsxr1100w ifrån -93. Har suttit och tittat i en sprängskiss men kan inte hitta kopplingsfjädrarna. Är det någon som bytt koppling på en lika dan hoj som kan förklara vart dom sitter. Jag tänkte byta lamellerna mellanskivorna och fjädrarna det är väl lika bra när man ändå har den öppen eller? packningen till kopplingskåpan brukar den gå sönder? hörde tidigare att det inte är en packning som sitter där utan det är packning på tub som gäller. Stämmer det? Vore väldigt tacksam för svar och tipps. Är det några speciella verktyg som kan behövas? Såg på någon bild något som dom höll fast kopplingskorgen med när dom drog av muttern som håller korgen för jag misstänker att fjädrarna sitter bakom korgen.

koppling

Jag har en likadan 94:a. Troligtvis så sitter det en eller två stycken tallriksfjädrar istället för dom vanliga "skruvfjädrarna" som annars e vanligast. Tallriksfjädrar e som en stor bricka som man skruvar in med den stora centrum-muttern. För att få lite extra bra friktion så kan du låta blästra av stål-lamellerna på båda sidor. Dom där fjädrarna på "baksidan" är endast till som ryckutjämnare mellan kopplingskorgen och dess kugghjul som är primärdrivningen mellan vevaxel och kopplingen.
:tummenupp

Det brukar sitta en papperspackning, dom kan ersättas med packning på tub om den används rätt. Papperspackningar kan hålla eller paja då man demonterar. E man fattig så drar man på lite packnings-gucka där den gått av typ.

Det kan behövas verktyg för att hålla emot när man drar centrum-muttern. Och är du inte helt på det klara med vad som behövs är det bättre att lämna in till dom som kan. Det är inte alltid värt att se en koppling svarva sig ut genom kopplingskåpan och små delar som hoppar in i växellådan å tuggar kuggar. D kan bli dyrt... Fastän sitter inte centrum-muttern fast så klämmer den heller inte ihop lamell-paketet, så man får inge driv på bakhjulet.

Last edited:
på dessa hojar sitter det inte vanliga fjädrar, har för mig att dom kallas solfjädrar.. du ser när du plockar isär...

Dom här solfjädrarna/tallriksfjädrarna brukar man få byta dom eller är dom mer hållbara än vanliga fjädrar?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph