Kopplingen på Minimoto... help bitte

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Fick i uppdrag på jobbet att meka dit en koppling på en av våra 2-takt Micro Racing Bike. Har kommit så långt att kopplingen är fri ifrån mittenskruven. Trodde glatt att kopplingen bara skulle vara att dra rakt ut, men icke.
Sitter den fast ifrån andra sidan också med någon lång skruv eller?

Detta är lite annorlunda än att meka stor hoj.. Hoppas någon kan tipsa, vill inte riva ner hela hojen i molekyler det första jag gör :-)
Bifogar en bild på hojen

Bifogat

• 74-20-90stor.jpg
    74-20-90stor.jpg
    33.7 KB · Visningar: 97
Bikerbitch skrev:
Letade bland trådarna först, men hittade inget. Men tack snälla! :tummenupp

Hej !

Banka till skiten lite lätt med en plastklubba typ kl 10, kl 2, kl 6.
Så släpper den direkt.

MVH Leif

Viglo skrev:
Hej !

Banka till skiten lite lätt med en plastklubba typ kl 10, kl 2, kl 6.
Så släpper den direkt.

MVH Leif

Vad jag tror kan vara problemet är att det ska sitta någon slags kil i något spår. Den kilen eller vad det nu är finns inte. Känns som att den gör så att kopplingen inte lossnar.
Men jag vet inte, har aldrig mekat minimoto förut :gnissla

Bikerbitch skrev:
Vad jag tror kan vara problemet är att det ska sitta någon slags kil i något spår. Den kilen eller vad det nu är finns inte. Känns som att den gör så att kopplingen inte lossnar.
Men jag vet inte, har aldrig mekat minimoto förut :gnissla

Jag har aldrig mekat kinagrejer, om det nu är det. Men på min GRC var det bara en skruv och dra rätt ut. Lär väl knappast vara annorlunda här. Banka och dra. :tummenupp

Är det en rak tapp på vevaxeln så brukar det behövas en kopplingsavdragare, för den kan sitta rätt så hårt fast.( på kopplingsplattan sitter det ett gängat hål på var sida om centrum)
Om det är en kona på veven så kan det fungera att knacka på kopplingen sida/sida så brukar den lossna.

Jörgen , Vobbla Racing

sätt bara en lagom-stor mejsel från sidan och bryt till. hade samma problem förut, man ska inte va för feg bara, ta i ett par gånger så kommer den.

Eller så skruvar du bort skruvarna som håller backarna på plats och drar in längre skruvar där..
Enkelt och skonsamt och inget våld behövs-
Lycka till.

Till å börja med så kan det vara bra å veta om det e en 39cc lr en 49cc.. För på 39cc e det ingen kil.. men det e det på 49cc.. jag har en 39cc.. åå det var lätt å få bort den det e bara till å sätta en träkloss bakom kopplingen å banka till med det plastkluppa.. åå det ska väl vara same shit på 49cc bara till å ta en träkloss å banka lite men man får någ ta å banka lite överallt eftersom att det sitter en kil som ligger å kärvar.. :P Men det ska nog gå bra!! Lycka till!! :tummenupp

Racer_man skrev:
Till å börja med så kan det vara bra å veta om det e en 39cc lr en 49cc.. För på 39cc e det ingen kil.. men det e det på 49cc.. jag har en 39cc.. åå det var lätt å få bort den det e bara till å sätta en träkloss bakom kopplingen å banka till med det plastkluppa.. åå det ska väl vara same shit på 49cc bara till å ta en träkloss å banka lite men man får någ ta å banka lite överallt eftersom att det sitter en kil som ligger å kärvar.. :P Men det ska nog gå bra!! Lycka till!! :tummenupp

Ingen kil på min....

49cc var det på hojen. Men dock ingen kil. Var tvungen att plocka ner en ifrån hyllan som aldrig är körd med för att kika. Det finns ett spår i axeln, men ingen kil. Hursom. Nya kopplingen blev ditsatt till slut, kedjan lossade jag lite på eftersom den var så spänd och enligt grabbarna som provkörde den så gick den skitbra.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back