koppling slirar fast nybytta lameller!

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
Tjena!

Bytte lamellerna på min bandit 600 00års för inte så länge sedan.
Till en början kändes det kanon "tror jag".

Häromdagen när jag kört och den blivit ordentligt varm ca 5mil så tog kopplingen förvånanssvärt bra och jag märkte stor skillnad från att motorcykeln är kall.

Lamellerna kan väll inte redan vara utslitna.?
Jag provade lite olika inställningar på kopplingshandtaget precis efter att jag bytt.(hur ska igentligen kopplingshandtaget kännas?)

Jag bytte inte kopplingsfjädrarna.

Tacksam för svar.

Precis Castrol GPS skitolja. Slirade varenda gång för mig med mina thunderace. Prövade två gånger och båda gångerna likadant, räckte byta olja så var kopplingen super igen

Jag är knappast ensam om att ha haft problem med den oljan om det nu är den du använt

Castrol GPS eller?

Jag hade lamellena i oljebad nått dygn innan montering.
Och jag använder biltemas racing olja.

Saken är den att jag bytte lamellerna för någon månad sedan och har väll kört en 40 mil. Första gången jag provkörde kändes det verkligen skillnad från hur det var innan med slitna lameller.. Sen ibland har jag tyckt att hojen inte drar iväg som den ska ofta på höga farter. Sedan här omdagen när hojen är varm och jag kört någon timme känner jag återigen stor skillnad.

Saken är den att jag bytte lamellerna för någon månad sedan och har väll kört en 40 mil. Första gången jag provkörde kändes det verkligen skillnad från hur det var innan med slitna lameller.. Sen ibland har jag tyckt att hojen inte drar iväg som den ska ofta på höga farter. Sedan här omdagen när hojen är varm och jag kört någon timme känner jag återigen stor skillnad.

Låter skumt, har hört att det förekommer problem med GPS men aldrig med biltemas olja.

Nu när jag tänker efter så när jag köte hojen fick jag med en halvdunk Castrol GPS. Sedan när jag bytte olja så köpte jag biltemas Racing och blandade båda oljorna så ja fick rätt mängd..Då kanske felet ligger där då:)

Är det hydraulisk koppling eller sköts kopplingen via wire på en Bandit 600 från -00?

Bytte du stålskivorna när du bytte lamellerna?

Det är wire och jag bytte inte mellanskivorna. Såg inga konstigheter med dem.
Som några andra har nämnt kan problemen bero på en felaktig olja.

Mellanskivorna är det sällan man behöver byta. Däremot kan det vara bra att rugga upp greppytorna på de lite med ett sandpapper (kornstorlek kring 100 eller så). Kopplingen fungerar genom att lamellerna greppar mot mellanskivorna. Har kopplingen slirat ett tag innan man bytte lamellerna så har skivorna polerats lite av lamellerna. Därför kan det vara bra att få en lite strävare yta igen.

Du ska ha någon eller ett par mm spel i kopplingshandtaget innan wiren börjar sträckas. Det ska även vara lite spel nere där wiren tar i den lilla armen innan det går in i motorn. I instruktionsboken brukar det stå på ett ungefär hur mycket spel det ska vara.

Som några andra har nämnt kan problemen bero på en felaktig olja.

Mellanskivorna är det sällan man behöver byta. Däremot kan det vara bra att rugga upp greppytorna på de lite med ett sandpapper (kornstorlek kring 100 eller så). Kopplingen fungerar genom att lamellerna greppar mot mellanskivorna. Har kopplingen slirat ett tag innan man bytte lamellerna så har skivorna polerats lite av lamellerna. Därför kan det vara bra att få en lite strävare yta igen.

Du ska ha någon eller ett par mm spel i kopplingshandtaget innan wiren börjar sträckas. Det ska även vara lite spel nere där wiren tar i den lilla armen innan det går in i motorn. I instruktionsboken brukar det stå på ett ungefär hur mycket spel det ska vara.

härligt tack för svaren.. Ska börja kolla de där med oljan iaf..Och sedan gå viadare med mellanskivorna ifall det behövs. Men logiskt sätt så är det ju som du säger att dem poleras en anning.

Det är wire och jag bytte inte mellanskivorna. Såg inga konstigheter med dem.

Kom ihåg att efterljustera kopplingshandtaget eftersom lamellerna blivit varma då de sväller,du ska ha ett litet spel i handtaget annars bränner du kopplingen.Har själv kört på castrol gps i en turbomaskin och 300-320hk på hjulet utan som helst problem./wachen

Du bytte lameller men bytte du även fjädrar?
Även fjädrar mattas med ålder, rätt fjäderkraft är minst lika viktigt för att få kopplingen att fungera bra.

Vänta lite nu

Stålskivorna är väl Väldigt offta som dessa måste bytas

Minsta lilla dom blivit blånerade så blir dom skeva

Så länge man kör standard fjädrar så är det väldigt noga att både skivor och lameller bytes ihop

Även fjädrarna bör bytas

OM man därimot stoppar i HÅRDARE fjädrar så är det inte alls lika noga
Då klarar man sig med både blåa skivor och något slitna lameller

Marklunds Busafjädrar brukar göra susen Om man har 6 fjädrar så kan man välja att stoppa dit 2 - 3 - 4 eller 6 fjädrar beroende på hur hårt tryck man vill ha

Vänta lite nu

Stålskivorna är väl Väldigt offta som dessa måste bytas

Minsta lilla dom blivit blånerade så blir dom skeva

Så länge man kör standard fjädrar så är det väldigt noga att både skivor och lameller bytes ihop

Även fjädrarna bör bytas

OM man därimot stoppar i HÅRDARE fjädrar så är det inte alls lika noga
Då klarar man sig med både blåa skivor och något slitna lameller

Marklunds Busafjädrar brukar göra susen Om man har 6 fjädrar så kan man välja att stoppa dit 2 - 3 - 4 eller 6 fjädrar beroende på hur hårt tryck man vill ha

Okey. Men då jag bytte lamellerna såg jag inga tecken på att mellanskivorna var blånerade. Okey ska höra med verkstad för hårdare fjädrar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT