Koppling paj, hjälp!

hemulenavpjatt

meecrob
Gick med
20 Aug 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Idag när jag var ute och åkte och skulle trycka in kopplingshandtaget så känndes det som att det bara tappade trycket. Jag vet inte vad som hände men kopplingen slutade iaf att fungera. Som tur var så hade jag inte så långt kvar hem. När jag stannade så märkte jag att det hade stänkt olja på min vänsterhand/arm. Sen när jag tittade så var det en slang som hade läckt. och när jag klämde på kopplingen så kom det upp lite olja ur slangen.
Vad kan ha hänt? Är det lätt att fixa? Jag vill gärna åka lite till för säsongen är slut.

Så ser det ut vid slangen.
http://img357.imageshack.us/my.php?image=dsc010308en.jpg
http://img357.imageshack.us/my.php?image=dsc010310qw.jpg

Last edited:
Det såg ut som att det satt en smal slang från kopplingshandtaget och en nerifrån, som satt ihop med en tjockare slang över sig. Är det den jag ska byta?
Hur luftar jag?

hemulenavpjatt skrev:
Det såg ut som att det satt en smal slang från kopplingshandtaget och en nerifrån, som satt ihop med en tjockare slang över sig. Är det den jag ska byta?
Hur luftar jag?

Ja. Den som det sprutar olja ur :3freak :död .

Skulle någon vänlig person vilja beskriva hur jag ska gå till väga för att få det fixat så snart som möjligt?

hemulenavpjatt skrev:
Skulle någon vänlig person vilja beskriva hur jag ska gå till väga för att få det fixat så snart som möjligt?
Kolla vilken slang som läcker, ta dig till en mc-handel, köp ny slang.
Hemma med den nya slangen så byter du den, pytsar i olja i behållaren och luftar sedan systemet.
Är du helt ovetande om hur du luftar så kanske det är en bra ide att låta en hojpolare eller ngn som är duktig på motorer kolla på det?
//Tobbe

Byt slangen, fyll på vätska.
Sätt en genomskinlig slang på luftningsnippeln till slavcylindern som sitter på motorn.
Sedan håller du in kopplingsgreppet, lossar luftnippeln lite, när trycket försvinner så stänger du nippeln.
Helst lite innan trycket försvinner, fortsätt så tills det endast kommer vätska i den genomskinliga slangen.
Glöm ej hålla koll på nivån i vätskebehållaren, tömmer du den när du luftar så får du börja om igen sas.
Lycka till.
//Tobbe

Last edited:
Byt slangen som läcker och lufta sen. Här är en beskrivning på hur man luftar bromsar, men det är samma princip. http://www.soe.se/ klicka på "Meksidan" och sedan på "Bromsslang och bromsolja". Det är alltid lättare om man är två första gången. Akta så att du inte får något spill på lackerade ytor.

Om du har tillgång till kompressor så finns det en speciell sug som man kan använda.

Såg att beskrivningen på soe.se var lite luddig så jag skriver en egen... Grejen är det att det inte får komma ner någon luft i slangen när du byter vätskan.
1. Se till så att det hela tiden finns vätska i behållaren vid styret.
2. Dra in kopplingshandtaget och öppna sedan nippeln nere vid motorn. Spänn sedan nippeln innan du släpper ut kopplingshandtaget. Upprepa en j.v..r massa gånger till dess att du ser det komma ut ny och fräsh vätska utan en massa luftbubblor. För att slippa kladd så kan det vara bra med en genomskinlig slang på nippeln.

Obs! har aldrig luftat en koppling, men antar att det funkar som på bromsar.

Last edited:
Okej, tack för hjälpen. Jag ska ge mig på det imorgon. Kan man köpa slangen på macken eller ska det vara speciella slangar?

ola_sandin skrev:
Byt slangen som läcker och lufta sen. Här är en beskrivning på hur man luftar bromsar, men det är samma princip. http://www.soe.se/ klicka på "Meksidan" och sedan på "Bromsslang och bromsolja". Det är alltid lättare om man är två första gången. Akta så att du inte får något spill på lackerade ytor.

Om du har tillgång till kompressor så finns det en speciell sug som man kan använda.

Såg att beskrivningen på soe.se var lite luddig så jag skriver en egen... Grejen är det att det inte får komma ner någon luft i slangen när du byter vätskan.
1. Se till så att det hela tiden finns vätska i behållaren vid styret.
2. Dra in kopplingshandtaget och öppna sedan nippeln nere vid motorn. Spänn sedan nippeln innan du släpper ut kopplingshandtaget. Upprepa en j.v..r massa gånger till dess att du ser det komma ut ny och fräsh vätska utan en massa luftbubblor. För att slippa kladd så kan det vara bra med en genomskinlig slang på nippeln.

Obs! har aldrig luftat en koppling, men antar att det funkar som på bromsar.

det suger att göra sådär.. har gjort det förut och man blir så trött på det

ordnade en spruta från sjukhuset

tog bort slangen från påfyllnings koppen öppnade luftnipeln på OKET och trycker igenom oljan... man får göra på samma sätt som dom gör på sjukan med sprutan att se till att det inte finns luft innan... efter man gör det så är det bara att köra har alldrig hittat luft efter jag gjort såhär och det är inte "en" gång det funkat:)

när man trycker igenom oljan så ska hantaget vara i viloläge så riner den så snält ut där nere sen:)

edit nu skrev jag för broms system.. hoppas de hjälper dig :tummenupp

Last edited:
hemulenavpjatt skrev:
Okej, tack för hjälpen. Jag ska ge mig på det imorgon. Kan man köpa slangen på macken eller ska det vara speciella slangar?

Grejen är att det ska sitta bajonettanslutningar (stavning) i ändarna. Men hittar du någon på macken så borde det ju funka. Du kan ju även kolla hos någon firma som sysslar med hydraulik, de borde kunna pressa dit nya bajonettanslutningar. Kanske har biltema eller mekonomen någont som passar...

RS "Alex" skrev:
det suger att göra sådär.. har gjort det förut och man blir så trött på det

ordnade en spruta från sjukhuset

tog bort slangen från påfyllnings koppen öppnade luftnipeln på OKET och trycker igenom oljan... man får göra på samma sätt som dom gör på sjukan med sprutan att se till att det inte finns luft innan... efter man gör det så är det bara att köra har alldrig hittat luft efter jag gjort såhär och det är inte "en" gång det funkat:)

när man trycker igenom oljan så ska hantaget vara i viloläge så riner den så snält ut där nere sen:)

edit nu skrev jag för broms system.. hoppas de hjälper dig :tummenupp

Alla sätt är bra utom dom dåliga.:wiggle

Jag får ta och åka till en hojbutik. Vad kan en sån slang kosta?
Där kan dom säkert förklara lite mer hur man ska göra också.

hemulenavpjatt skrev:
Nån som vet vad den kan kosta och vad jag ska fråga efter?

Fråga efter hydraulslangen till kopplingen. Vet inte vad de kan kosta, men stålomspunna bromsslangar kostar ca 500kr och ej stålomspunna är väl någon hundring billigare.

ola_sandin skrev:
Fråga efter hydraulslangen till kopplingen. Vet inte vad de kan kosta, men stålomspunna bromsslangar kostar ca 500kr och ej stålomspunna är väl någon hundring billigare.
Det är väl lika bra att köpa en stålomspunnen på en gång så håller den längre.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT