Koppling, hydraulisk, bypass problem.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Hittar ingen tråd om liknande problem. Kopplingshandtaget för min hydraliska koppling (Suzuki, alla modeller från typ 83 och framåt) får noll slack efter att motorn värmt upp slavcylindern. Det beror på att bypass hålet i handtaget är täppt - på något sätt. I vätskebehållaren ser man det normala lilla hålet och bypass hålet lite längre fram - i riktning mot banjokopplingen. Det sitter en liten kula där - någon som tagit sig tid att klura ut exakt i detalj hur den fungerar?

Vet inte om kopplingshandtaget ser likadant ut på Suzuki och Honda,
men för några år sen hade jag en Honda CBR 1000F med samma problem som du beskriver.
Efter att ha bytt ut halva kopplingen fick jag rådet
att åka till Kenneths MC-service i Göteborg och be dem hjälpa mig, vilket de mer än gärna gjorde.
Jag blev ombedd att ta en nål och köra lite fram och tillbaka i returhålet.
Resultatet blev att vätskan grumlades och proppen i returhålet löstes upp.
Och sen fungerade kopplingen så länge mc:n var i min ägo.
Jag minns inte om det satt en kula i returhålet (jag förmodar att returhålet är samma sak som bypass hålet).
Lycka till.

Det var ingen "mässingskula", det var aluminiumoxid färgad av gammal bromsvätska. Lite dutt med vass pryl och den började skvätta från bypass/övertrycks-hålet. Oh well, det var nog läge ivfsh att bli renoverad.

<edit>Nackdelen med gamla hojar - GPz1100'an från -81 hade precis lika typ av fel på frambromsen!</edit>

Last edited:
"Senast redigerat av andersbrink den 2019-06-28 klockan 04:25."

Hmm, vid den tiden sover dom flesta av oss. (men du kanske var ute och fiskade på Hedesundafjärden :hihi )

Om man tar bort den lilla plåtbrickan som täcker hålen, samtidigt som man pumpar, ska man inte stå rakt ovanför pumpen. :lol Man blir kladdig i ansiktet :rofl Men man vet att det fungerar

Last edited:
Jag har en "fotboja" (29-åringen, som GD skrev) som granne och hans polare har varit inne i grannens garage så både polis (bonk, ljud av tappad haka) och jag har min del av byn under uppsikt under tidig timma. Har ju semester så vilken tid det meckas på i garaget spelar mindre roll.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman