Koppla ur ABS tillfälligt?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Skulle det gå att på något vis göra så att man kopplar ur ABS-funktionen tillfälligt på en hoj så att den får vanliga låsningsbara bromsar?

T.ex. sätta en strömbrytare som gör så att säkringen för ABS-bromsarna kopplas bort?

Hojen det gäller är en Suzuki GSF650A Bandit -08.

Går det inte bara att plocka ur säkringen då? Det gjordes på bilarna som användes till halkkörning förr. Men det kanske ser annorlunda ut på hojen?

Går det inte bara att plocka ur säkringen då? Det gjordes på bilarna som användes till halkkörning förr. Men det kanske ser annorlunda ut på hojen?

De funkar fint. Jag har monterat switch på +ledningen till säkringen på ett par er6

Pass på att du behöver en jävla kraftig switch eller relä bara.. Rätt saftigt med ström till abs´en

Då jag körde runt på en kurs på halkbanan (i en Golf) för en tid sedan fanns en knapp för att stänga av ABS. Den såg extremt hemmapulad ut...
Tryckte man på den så lös varningslampan för ABS, så jag antar att de helt enkelt satt någon givare ur spel tillfälligt.

Det är ju lätt att prova genom att t.ex tillfälligt pula in en bit folie framför givaren och rulla försiktigt några meter, dock över 10km/h - lyser ABS-lampan fortfarande (=inaktiverad ABS) så borde det räcka att bryta signalen från en av givarna.

Behöver du kopplingsschema för hojen i fråga så hojta till. :)

Finns det en bra anledning till att sätta ABS:n ur spel?
Trafikskolehoj. Det kan ju vara bra om eleverna får prova att bromsa utan ABS någon gång. :tummenupp

De funkar fint. Jag har monterat switch på +ledningen till säkringen på ett par er6

Pass på att du behöver en jävla kraftig switch eller relä bara.. Rätt saftigt med ström till abs´en
Det låter bra. :)

Jo, det ligger ju på en 15 eller 20A säkring om jag inte minns fel.

Behöver du kopplingsschema för hojen i fråga så hojta till. :)
Kopplingsschema skulle inte sitta fel. Det kan alltid behövas. :)

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...