"Koppla upp den bara..."

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Läser både här och där att ett relativt enkelt sätt att få upp sin hoj på bakhjulet är att koppla upp den. Dock har jag inte sett något om hur detta ska göras.

Kan ni som behärskar tekniken berätta hur ni gör?

Exempel:
1. Kör på 1:an
2. Håll in kopplingen helt
3. Varva upp till ca 4-5.000 varv
4. Släpp kopplingen snabbt
5. (krasch?)
 
sandstream71 skrev:
Läser både här och där att ett relativt enkelt sätt att få upp sin hoj på bakhjulet är att koppla upp den. Dock har jag inte sett något om hur detta ska göras.

Kan ni som behärskar tekniken berätta hur ni gör?

Exempel:
1. Kör på 1:an
2. Håll in kopplingen helt
3. Varva upp till ca 4-5.000 varv
4. Släpp kopplingen snabbt
5. (krasch?)

Vafrör koppla upp på ettan? :va
 
Kör på tvåan istället.

Lunka i 80 kanske, in med kopplingen, vräk upp till varvstoppet, flytta fingrarna från kopplingen och nej, ingen krasch men garanterat en hårt nedslag när du slår av gasen för att hojen reser sig.

Gör om sjutusen gånger.

:D
 
Dra inte in kopplingen sålänge att du börjar rulla. Utan gasa jämnt o fint på växeln du är i, sen ge gas och dra in kopplingen och släpp ut fort. Detta är en teknik, där målet är att varven ska upp till ett visst varvantal innan du släpper kopplingen. T.ex på din hoj om du är på 2an, så kan du runt 6k varv dra inkopplingen så att de åker upp till runt 11k varv, och sen släpper ut medans du bibehåller gasen. Du kommer bli rädd första gången du gör detta om du aldrig gjort det tidigare, vilket innebär du kommer släppa av på gasen. Gör om tills du börjar få hojen att lyfta. Samtidigt som du gör detta behöver du nog på din hoj (över 1a växeln) hjälpa hojen genom att samtidigt dra / rycka i styret.
 
Tack Swedie!

En fråga till: Räcker det att släppa gasen eller bör man ha högerfoten på bromsen också som en extra försäkring?
 
Extra säkerhet är ju alltid bra.... Frågan är bara om hjärnan hinner koppla att du ska trycka på bromsen. Generellt sett brukar det räcka med motorbromsen, men det beror förståss på hur högt du kommit. Tänk på att du är inte så högt som de känns, mao. släpp inte hojen bara för att det känns läskigt.
 
sandstream71 skrev:
Tack Swedie!

En fråga till: Räcker det att släppa gasen eller bör man ha högerfoten på bromsen också som en extra försäkring?
Du kommer inte lyckas broms om det går fel. Fokusera istället på att koppla upp hojen rätt och ta små steg i processen. Säkrare än att göra ett vilt försök i tron om att du kommer kunna bromsa dig tillbaka.

Det här med att täcka bromsen tillhör mest när du börjar bli säker på bakhjulsåka och vill sakta ner wheelin.
 
Men sen när du vill starta wheelien i en fart av 100 km/h då...

?

//jaG

Kevorkian skrev:
Är själv grön när det gäller att åka på slangen. Jag har provat att koppla upp den, men tycker att det känns lite osäkert.

Jag brukar(på 1:an) varva upp till 4-5 tusen släppa av gasen helt så gaffeln trycker ihop och när den är på väg upp ge gas igen. Började försiktigt för att sedan våga mer och mer.

Det går antagligen lika bra att köra samma stegvisa modell och koppla upp den, men tycker personligen att det känns säkrare att gasa upp den.

Nu måste jag bara lära mig att växla :brinnerup
 
Zeb_Macahan skrev:
Men sen när du vill starta wheelien i en fart av 100 km/h då...

?

//jaG


Kommer aldrig att vilja starta en wheelie i den farten :rolleyes:

Hmmmm, måste nog lära mig koppla upp den ändå.
 
Wheelie i 100 är det enklaste tycker en rookie som jag iaf!
I med 2:an och vrida av och på, kommer lugnt och fint då... :tuttar
 
Ja, sen är det kul att kunna dra upp den i 180 med... jätteroligt... trean åsså gunga..

:D

//jaG

Stavfelet skrev:
Wheelie i 100 är det enklaste tycker en rookie som jag iaf!
I med 2:an och vrida av och på, kommer lugnt och fint då... :tuttar
 
Stavfelet skrev:
Wheelie i 100 är det enklaste tycker en rookie som jag iaf!
I med 2:an och vrida av och på, kommer lugnt och fint då... :tuttar

Fördelen med att koppla upp den är att man slipper ta sig upp till 100 km/h innan framhjulet lyfter.
 
ni har det bra grabbar med wheelie hojjar :)

själv kör man en 230kg lätt 750, med seg effektkurva upp till 9000... så här är kopplingen ett mer/mindre måste...
 
MostWanted_NKPG skrev:
ni har det bra grabbar med wheelie hojjar :)

själv kör man en 230kg lätt 750, med seg effektkurva upp till 9000... så här är kopplingen ett mer/mindre måste...

Skulle man kunna koppla upp en Honda 900 F2? provkörde en i dag, men den ville inte riktigt kändes det som, vad tror ni?
Den skall ha ett par kusar i sig..
kolla in bilden--->
 

Bifogat

sandstream71 skrev:
Fördelen med att koppla upp den är att man slipper ta sig upp till 100 km/h innan framhjulet lyfter.

Ska du koppla upp din 750 på 2:an ska du ligga på ca: 6000rpm och då ligger du i 75-80Km/h.
 
Var ute i går kväll (fan vad kallt det var) och skulle prova det här med att koppla upp hojen enligt Swedies och andras förklaringar.

Det gick åt helvetet!

Hojen ryckte till som bara den och jag led av att höra kopplingen lida.
Provade flera gånger och det kändes bara helt fel (troligtvis pga talanglös förare)

Byte i stället taktik och tänkte att om den är svår att få upp med gasen på tvåan så kan man ju alltid testa att göra samma sak på ettan för att se vad som händer.

Sagt och gjort, i med ettan och lugn gas upp till ca 5-5.500 varv, av med gasen snabbt och sedan full gas igen. Voila! Framhjulet upp i luften och sedan ett förvånansvärt mjukt nedslag. WOW!

Gled sedan genom byn på diverse rakor och lyfte framhjulet, lycklig som en munk på ett nudist bad!

Nästa steg blir att få ut någon med en DV-kamera för att sedan kunna se hur högt upp man kommer (troligtvis pinsamt lågt) och därmed veta att man kan dra på mycket mer utan problem.

Återkommer när det är dags att lära sig växla!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top