Koppla strömbrytare till kylfläkt

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Tja skulle behöva tips hur man bäst kopplar in en knapp för att styra kylfläkten.. Testade söka men hittade inget vettigt.

Vill kunna slå på & av fläkten manuellt istället för automatiskt som det är nu. T.ex. vid stadskörning osv, så kan man bara knäppa igång fläkten och låta den gå innan hojen blir riktigt varm.

Hojen är en R1:a års -00, kan nån säga vilken typ av strömbrytare man ska ha, om man behöver nåt relä el. säkring samt hur man ska koppla det?

Tack på förhand..

Robban

JackDaniels skrev:
2674078 Tja skulle behöva tips hur man bäst kopplar in en knapp för att styra kylfläkten.. Testade söka men hittade inget vettigt.

Vill kunna slå på & av fläkten manuellt istället för automatiskt som det är nu. T.ex. vid stadskörning osv, så kan man bara knäppa igång fläkten och låta den gå innan hojen blir riktigt varm.

Hojen är en R1:a års -00, kan nån säga vilken typ av strömbrytare man ska ha, om man behöver nåt relä el. säkring samt hur man ska koppla det?

Tack på förhand..

Robban

Tycker inte att det låter som något vettigt alternativ att styra fläkten
manuellt om du tycker att den slår igång för "sent" dvs. att temperaturen
hinner bli för hög så kan du byta thermostaten.Vet inte med 100% säkerhet om Yamaha säljer thermostater med olika gradtal men börja där om dom
inte har så kan du alltid bli tipsad om någon som säljer sånt.:tummenupp

Det beror ju lite på ska du ha kvar termostatfunktionen ?

Annars är det väll bara att ta bort termostaten och sätta strömbrytare där i stället. Glöm bara inte att stänga av när du lämnar hojen !

Fast å andra sidan så går väll fläkten om den är för varm även när hojen står stilla så det kanske är dummt.!

Vill du ha kvar termostaten och ha en extra funktion för att kunna sätta på i "förebyggande" syfte blir det lite svårare så skulle det bästa kanske vara att ha en termostat som drog i gång vid lägre temp..

Inte för att jag fattar riktigt varför det skulle vara bra.

Men Men hoppas du fick något svar i alla fall.-
GODJUL :)

Koppla en vanlig strömbrytare parallelt med termostaten, då kan du slå på den när du vill och om du glömmer att slå på den så går termostaten in och slår på automatiskt. :tummenupp

(Jag antar att man inte behöver ha ett relä eller liknande för så mycket ström drar väll inte fläkten?)

JackDaniels skrev:
2674078 Tja skulle behöva tips hur man bäst kopplar in en knapp för att styra kylfläkten.. Testade söka men hittade inget vettigt.

Tack på förhand..

Robban

När temperaturen kommer upp till termostatens "värde" så sluter den strömmen över polerna, så om du
kopplar in brytaren parallelt med termostaten så har du samma funktion.
Samma säkring som termostaten använder sig av används då också till brytaren.
Du kan använda vilken 12v brytare som helst...kolla Biltema tex. dom har flera
olika.

KentW

eV1Te skrev:
2674133 Koppla en vanlig strömbrytare parallelt med termostaten, då kan du slå på den när du vill och om du glömmer att slå på den så går termostaten in och slår på automatiskt. :tummenupp

(Jag antar att man inte behöver ha ett relä eller liknande för så mycket ström drar väll inte fläkten?)

Just så gjorde jag på min blade...fungerade utmärkt! Vipp strömbrytare från biltema...15 kr tror jag..

Men frågan är väl varför?
För att du tycker att den går på för sent eller för att den går på för sent?

Borde inte dom som konstruerade hojen monterat en fläkttemostat som slår till vid rätt temperatur? Min gissning är att den slår till precis rätt... om den skulle va trasig så byt ut den mot en hel istället för att trixa med en specialare...!

Tack för svaren alla..

Kan vara som några säger att min termostat börjar bli kass, därför jag tycker hojen blir onödigt varm.. Ska börja med att byta den..

Blir jag inte nöjd med det :tungan så får jag paralellkoppla en brytare med termostaten som ni sa.. Nån som kan beskriva lite mer detaljerat hur man gör det? Gissar att man Splittar sladdarna före termostaten och drar till brytaren och sen kopplar in sladdarna igen efter termostaten, helt fel :) ??

Thx alla, God fortsättnig osv...

Robban

JackDaniels skrev:
2678345 Tack för svaren alla..

Kan vara som några säger att min termostat börjar bli kass, därför jag tycker hojen blir onödigt varm.. Ska börja med att byta den..

Blir jag inte nöjd med det :tungan så får jag paralellkoppla en brytare med termostaten som ni sa.. Nån som kan beskriva lite mer detaljerat hur man gör det? Gissar att man Splittar sladdarna före termostaten och drar till brytaren och sen kopplar in sladdarna igen efter termostaten, helt fel :) ??

Robban

vid vilken temperatur startar fläkten? och vid vilken temperatur ska den starta? Borde va lätt att ta reda på om den är trasig...

På dom hojar jag har haft har fläkten startat strax över 100 grader...

JackDaniels skrev:
2678345 Tack för svaren alla..

Robban

Kokar vattnet över när du kör?
Gör det inte det så gör ingenting åt saken. Det fungerer. Troligtvis har Yamaha konstruerat det där på rätt sätt från början.

Mats757 skrev:
2678939 Kokar vattnet över när du kör?
Gör det inte det så gör ingenting åt saken. Det fungerer. Troligtvis har Yamaha konstruerat det där på rätt sätt från början.

grejen är den att hojen drar lite vatten för J,D...det är dock inte mycket...

men hojen verkar gå upp i värme fortare än normalt ex. mot min R1:A...

oljan är sjysst och den verkar inte ryka nåt så vi tror inte det är nån packning som gått...

så tanken är att kunna slå på fläkten inne i stan bara...

under landsvägskörning så är typ tempen stabil 80 gr.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti