Koppla relä till larm för att driva tutan

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Har köpt ett Scorpiolarm som jag tänkte koppla in i dagarna. Det har 2 signalkablar för inkoppling till blinkersarna (vänster/höger) men jag tänkte lägga på en av dessa till signalhornet istället. För att orka driva detta lägger jag in ett relä och min fundering är om jag måste lägga upp dioder för ev. spikar som kan komma tillbaka från reläet? Dessutom funderar jag på att använda den andra signalkabeln för just blinkersarna (både höger/vänster) och funderar då på om jag bör lägga upp 1 diod för varje par (vänster/höger) då jag driver detta från samma styrkabel?

Bifogat

• relä2.JPG
    relä2.JPG
    28.5 KB · Visningar: 752
En fråga först, du har väl utgång för att driva en siren eller liknande?
Använd den, ska du dra mer än sirenen som skickades med larmet kan det vara ide o koppla via relä för o inte orsaka spänningsfall i larmet om du ska köra siren + hojens tuta.

För o svara på din egentliga fråga, nej jag kan inte tänka mig att du får problem med om du drar ett relä med signalen till blinkersen. Skulle tro att det e ide med 2 dioder för blinkers.

// JN

En fråga först, du har väl utgång för att driva en siren eller liknande?
Använd den, ska du dra mer än sirenen som skickades med larmet kan det vara ide o koppla via relä för o inte orsaka spänningsfall i larmet om du ska köra siren + hojens tuta.

För o svara på din egentliga fråga, nej jag kan inte tänka mig att du får problem med om du drar ett relä med signalen till blinkersen. Skulle tro att det e ide med 2 dioder för blinkers.

// JN

Larmet har en inbyggd siren men jag vill även köra med hojens tuta. Ok, då lägger jag 2 dioder för blinkersarna oxå (efter reläet som jag lägger på signalkabeln från larmet).

om du inte har dioder kan man kortsluta blinkers för att stänga av larmet.
om du har relä så får diu även koppla en diod över 85 och 86 på reläet annars brukar strömchocken som blir knäcka kortet bakvägen

Last edited:
om du inte har dioder kan man kortsluta blinkers för att stänga av larmet.
om du har relä så får diu även koppla en diod över 85 och 86 på reläet annars brukar strömchocken som blir knäcka kortet bakvägen

Så som jag gjort på bilden stämmer alltså? D.v.s. lägga en diod på +? Då behöver jag inte lägga en på 87 antar jag. Jag flyttar alltså 87's diod till jorden (85) om jag förstått dig rätt.

*/ ?>
Back