Koppla Om För Full Laddning

Gick med
19 Oct 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
räser
Hur var det man skulle koppla likriktaren för att den skall ladda fullt hela tiden?
Har läst någonstans att det skall gå att koppla om den röda och den bruna kabeln från likriktaren så att den "tror " att lyset är på och därmed laddar mer.
Det sitter 6st kablar tre gula från statorn samt jord och batteri kabeln samt en till lyset.
 
fighter 600 skrev:
2102889 Hur var det man skulle koppla likriktaren för att den skall ladda fullt hela tiden?
Har läst någonstans att det skall gå att koppla om den röda och den bruna kabeln från likriktaren så att den "tror " att lyset är på och därmed laddar mer.
Det sitter 6st kablar tre gula från statorn samt jord och batteri kabeln samt en till lyset.


Ska du driva din 18 volts Makitaborrmaskin med hojen?
 
För det första är det laddningsregulatorn som reglerar laddningsspänningen och för det andra laddar den aldrig mer än ca14volt oavsett om lyset är på eller inte.
 
andersbrink skrev:
2103013 Har du Norton Dominator 600cc anno 1957 eller modernare hoj, typ för att veta vad trådarnas färg betyder?

Öhh sorry glömde skriva .. zzr 600 -91 med lite eftermarknadsprylar som drar lite ström.
Tacksam för svar

GixxerJensa skrev:
2103063 För det första är det laddningsregulatorn som reglerar laddningsspänningen och för det andra laddar den aldrig mer än ca14volt oavsett om lyset är på eller inte.

Jag är lite osäker men jag har hört någonstans att den laddar i två lägen.
Läge ett = 2 faser
Läge två = 3 faser
Men det är möjligt att jag har helt fel.
 
fighter 600 skrev:
2105824 Öhh sorry glömde skriva .. zzr 600 -91 med lite eftermarknadsprylar som drar lite ström.
Tacksam för svar



Jag är lite osäker men jag har hört någonstans att den laddar i två lägen.
Läge ett = 2 faser
Läge två = 3 faser
Men det är möjligt att jag har helt fel.
Ja du har fel. Trefas existerar bara i hemmet med betydligt kraftigare kablar än på hojen. Din generator laddar 13,8 volt växelström som likriktas till likström på ca 13,5 volt. När batteriet börjar bli fullt minskar amperestyrkan genom att laddningsregulatorn begränsar strömmen. Öser du på mer än batteriet kan ta emot kokar batteriet. Har du så mycket förbrukning att du går över vad elsystemet kan klara att leverera är det bara att inse att du inte kan ha så många extraprylar inkopplade.
 
Nr:18 skrev:
2105920 Ja du har fel. Trefas existerar bara i hemmet med betydligt kraftigare kablar än på hojen.
No offense.... men du har ännu mer fel....
De flesta mc-generatorer (mig veterligen) är 3-fas generatorer. Jag har 3-fas-växelströmsgeneratorer på bägge mina cyklar i alla fall. Har du 3 gula kablar från generatorn så har den 3-faser.

fighter 600 skrev:
Jag är lite osäker men jag har hört någonstans att den laddar i två lägen.
Läge ett = 2 faser
Läge två = 3 faser
Men det är möjligt att jag har helt fel

Det skulle vara intressant att se ett kretsschema över den bruna kabelns funktion. Det är inte helt uteslutet att det är konstruerat så. Generatorn har en viss maxeffekt som den kan avge per fas. Är strömförbrukningen för hög så klarar inte generatorn av att leverera den ström för att hålla upp den spänning som krävs för att inte batteriet ska laddas ur. Alternativet skulle då kunna vara att lägga till fler faser.

Är det samma problem som härrör från detta?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2099590#post2099590
Hur mycket laddar den när lyset inte är på i så fall?
 
Eldstorm skrev:
2106394 No offense.... men du har ännu mer fel....
De flesta mc-generatorer (mig veterligen) är 3-fas generatorer. Jag har 3-fas-växelströmsgeneratorer på bägge mina cyklar i alla fall. Har du 3 gula kablar från generatorn så har den 3-faser.



Det skulle vara intressant att se ett kretsschema över den bruna kabelns funktion. Det är inte helt uteslutet att det är konstruerat så. Generatorn har en viss maxeffekt som den kan avge per fas. Är strömförbrukningen för hög så klarar inte generatorn av att leverera den ström för att hålla upp den spänning som krävs för att inte batteriet ska laddas ur. Alternativet skulle då kunna vara att lägga till fler faser.

Är det samma problem som härrör från detta?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2099590#post2099590
Hur mycket laddar den när lyset inte är på i så fall?

Jo det är samma problem . Ev byter man bara likriktaren och sedan är allt ok eller så måste det moddas .
Likriktare är best och kommer nu i veckan men man måste ändå få fundera om det är så att det går att kräma ur lite till.

Det blir ju en del extra när man trimmar typ lambda ,bränslepump, mätare och så.

Du undrade vilken kabel som brunnit det är en av faserna "gul".
Den laddar 12.6 utan bränslepump och 11.5 med spänningen från faserna är lika på alla tre typ 70 Vac vid 5000rpm
 
Byt likriktaren så fungerar det nog.
Generatorn verkar OK - 70 VAC vid 5000rpm är rimligt.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top