Koppla in blinkers?

Om du inte väljer LED-relä som baggen1970 och jag valt
https://www.sporthoj.com/forum/show...relä-för-LED&p=6303775&highlight=#post6303775
så ska motstånden vara på
för 10W lampor
12Vx12V/10W = 14,4 Ohm, välj 12 Ohm för varje lampa som bytts till LED
https://www.elfa.se/sv/tradlindat-m...tans~~Ohm=12&page=2&origPageSize=50&simi=97.5
eller ett för ena sidan om båda byts till LED 6,8 Ohm

för 21W lampor
12Vx12V/21W = 6,8 Ohm, välj 5,6 Ohm för varje lampa som bytts till LED
https://www.elfa.se/sv/tradlindat-m...ans~~Ohm=5.6&page=2&origPageSize=50&simi=97.5
eller ett för ena sidan om båda byts till LED 2,7 Ohm
https://www.elfa.se/sv/tradlindat-m...ans~~Ohm=5.6&page=1&origPageSize=50&simi=97.5
Tänk på att motstånden måste tåla som minst halva effekten lampan haft. De blir varma
Men Biltema har motstånd. Blinkar det för fort koppla in ett Biltemamotstånd till.
En annan lösning är små 10W eller 20W halogenlampor som "ersätter" de lampor som tagits bort.
Satta på nått lämpligt ställe på hojen. För de blir varma.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Halogen/G4-2-st-2000034268/
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ogen/halogenlampor-g4-2-pack-32-lm-5-w-p63475

Last edited:
Har beställt det relä som baggen1970 föreslog, kostade hisnande 12;- MED frakt :tummenupp
Blinkersen från wish är också beställda, dom var också dyra ; 114 ;- för 4 st,,,
Är lite min grej ; ska vara "lowbudget" för denna fattiga pensionär :banana

Kikade på min hoj idag ; blinkrelät har 3 ingångar/kablar. Det nya jag beställt har bara 2 , kan jag använda det ? hur kopplar jag in det? Klantigt att inte kolla först,, :huvet

Vågar inte svara på det men om det inte funkar så borde ju varenda bildelskedja ha nått som passar tycker jag men inte till 20 kr tyvärr

Utan att veta säkert så skulle jag tippa på att det är ett stift in för spänningsmatningen från tändlåset, ett som går ut till blinkersarna och ett stift till jord för blinkrelä som sitter där nu. Det är nog bara att koppa in spänningsmatningen och kabeln som går ut mot blinkersen på det nya reläet och sen strunta i att koppa in kabeln som gick till jorden på det gamla reläet.

På min gamla Honda var det tvärt om, jag hade två kablar på det gamla reläet och det nya reläet hade tre anslutningar så jag fick koppla in en extra jord till det nya blinkreläet.

Vad är det för hoj, kan du få fram ett kopplingschema på den så är det ju enkelt att se hur det hela är kopplat. Annars så får du ta fram multimetern och mäta dig fram till vad som är vad på reläet, enklast är det nog att mäta på det gamla reläets stift med reläet inkopplat och blinkers påslagen.

Är nog mindre bra om man av misstag tex skulle koppla plusmatningen till reläet till jord via reläet, så mät eller kolla schema innan du byter relä.

Nu är jag ute på hal is det det gäller att tyda schemat, hur skall dessa scheman läsas vid kontakdon? Ritar dom bara in kablarna till kontakten lite hur som helst på schemat och sen skall man kolla i själva kontaktdonen på schemat hur kablarna är placerade och var det fortsätter? Jag är mer van att hålla på med gitarrförstärkare ;)

Det verkar ju sitta en enhet som skall så av blinkersen efter en stund om man glömt på den, förmodligen är det ju nån tidskrets. Dock blir jag lite förvirrad varför det finns en streckad linje som går i hop med B som är jord som också är ansluten till Y/B, får en känsla att den inte används på vissa modeller eller nåt sånt. Efter som att den streckade linjen går mot både jord och även är ritad till "cancelling unit" via Y/G så borde det vara så att "cancelling unit" på nåt vis styr jordningen av reläet och förmodligen gör att blinkers stängs av då reläet tappar jordningen.

Finns det nån som är duktig på detta och kan förklara hur "cancelling unit" funkar för det var jäkligt intressant? Jag är ju lite nördig och vill gärna veta på hur saker fungerar och inte nöja mig med att det fungerar.

I alla fall, brun kabel in till reläet kommer från säkringsboxen (vilket bör vara plusmatning) och brun/vit på reläet till blinkeromkopplaren. Om jag bara hade två stift på reläet skulle jag chansa att koppla in det nya reläet på dessa två på dessa två kablar och se om det funkade och koppla kablarna som dom sitter till polerna B och L på det gamla reläet till det nya reläets poler B och L sen skulle jag skippa den gul/röda kabeln som går till "cancelling unit". Detta bör nog funka men jag kan ju ha fel i tänket (har hänt förr ;) ) och du lär inte ha kvar funktionen så att blinkersen stängs av efter ett tag om man glömt den på. Jag skulle i alla fall våga testa detta om det var min hoj men jag lämnar inga garantier på att det är rätt.

Nu är jag ute på hal is det det gäller att tyda schemat, hur skall dessa scheman läsas vid kontakdon? Ritar dom bara in kablarna till kontakten lite hur som helst på schemat och sen skall man kolla i själva kontaktdonen på schemat hur kablarna är placerade och var det fortsätter? Jag är mer van att hålla på med gitarrförstärkare ;)

Det verkar ju sitta en enhet som skall så av blinkersen efter en stund om man glömt på den, förmodligen är det ju nån tidskrets. Dock blir jag lite förvirrad varför det finns en streckad linje som går i hop med B som är jord som också är ansluten till Y/B, får en känsla att den inte används på vissa modeller eller nåt sånt. Efter som att den streckade linjen går mot både jord och även är ritad till "cancelling unit" via Y/G så borde det vara så att "cancelling unit" på nåt vis styr jordningen av reläet och förmodligen gör att blinkers stängs av då reläet tappar jordningen.

Finns det nån som är duktig på detta och kan förklara hur "cancelling unit" funkar för det var jäkligt intressant? Jag är ju lite nördig och vill gärna veta på hur saker fungerar och inte nöja mig med att det fungerar.

I alla fall, brun kabel in till reläet kommer från säkringsboxen (vilket bör vara plusmatning) och brun/vit på reläet till blinkeromkopplaren. Om jag bara hade två stift på reläet skulle jag chansa att koppla in det nya reläet på dessa två på dessa två kablar och se om det funkade och koppla kablarna som dom sitter till polerna B och L på det gamla reläet till det nya reläets poler B och L sen skulle jag skippa den gul/röda kabeln som går till "cancelling unit". Detta bör nog funka men jag kan ju ha fel i tänket (har hänt förr ;) ) och du lär inte ha kvar funktionen så att blinkersen stängs av efter ett tag om man glömt den på. Jag skulle i alla fall våga testa detta om det var min hoj men jag lämnar inga garantier på att det är rätt.
Stämmer, cancelling unit stänger av blinkers efter en viss körsträcka.
Pulssignal för det kommer från ett tungelement i hastighetsmätaren (kabel W/G).

Kontakterna ses från stiftsidan och är tänkt att om du drar isär kontaktstycket med höger o vänster hand och sedan vänder upp resp halva med stiften mot ansiktet.

Har man bara ett blinkrelä med två poler så stämmer inkopplingen med det du säger.

De lastoberoende blinkrelän som biltema sålde förut hade tre poler, varav ett var jord och ett liknande borde funka rakt av om man vill ha kvar autoavstängningen.

connect.jpgblinkauto.jpgreedsw.jpg

Okej, då gick man en förklaring på det hela :) ska studera schemat bättre då jag sitter vid datorn. Nåt har hänt med synen så det är jobbigt kolla scheman i telefon, vet inte vad det är och jag tycker inte själv att jag blivit äldre ;) ;)

Diodhuset säljer lastoberoende reläer med jordstift, dock lite dyrare köpte ett där till min Honda .

Oj,,, nu blev det mycket att ta in,,, men enklast blir väl att mäta sig fram vilken kabel som är kopplat till minus?
Är tacksam om någon vill läsa sig fram till EXAKT hur jag kopplar in det nya relät .
Lider av lätt dyslexi. :(

Oj,,, nu blev det mycket att ta in,,, men enklast blir väl att mäta sig fram vilken kabel som är kopplat till minus?
Är tacksam om någon vill läsa sig fram till EXAKT hur jag kopplar in det nya relät .
Lider av lätt dyslexi. :(
jo fast egentligen behöver du bara bry dej om två saker...

1.Har du tidigare haft funktionen att blinkers stänger av sej själv efter 150-200m?
2. Om du haft det, vill du ha den kvar? :tummenupp

Tänkte att det nog inte är ett unikt problem.
I denna tråd diskuteras problemtiken och enligt dem är det inte så enkelt som jag påstod...
http://xjbikes.com/forums/threads/how-to-replace-flasher-relay-keep-auto-cancel-feature.13520/

Förutsatt att elschemat Baggen1970 hänvisade till stämmer med din hoj så borde det vara som jag tidigare skrev men då jag inte kan verifiera det så får du nog se det som teorier :)

Vill göra det enkelt så montera passande motstånd, då riskerar du inte något.

Vill du ändå köra med lastoberoende blinkrelä (2 pol) så koppla som bosse-I föreslog.
+ tändning (antagligen brun) mät med multimeter mot jord = in på nya reläet.

Kabel till blinkersväljaren (antagligen brun/vit) mät med multimeter mot jord medan blinkers är påslagen, kan iofs bli hoppigt, bäst är en gammal hederlig testlampa = ut från nya reläet.

E,v jordkbel behöver du inte längre om nya reläet är 2-pol
Måste dock fråga, är du säker på att det nya är 2-pol OCH lastoberoende?

Gamla typer av blinkrelä är 2-pol men då är det en bimetallbrytare i det och de är i högsta grad lastberoende.

Ett lastoberoend relä kräver någon form av elektronik för att funka och jag vet inte hur det kan funka utan jord som referens?
Fast vem tusan vet allt, inte jag iaf :hihi

Last edited:
Jodå, på 90-talet hade jag en XJ650 med detta system av blinkersavstängning. Inget jag använde , rörelsen att stänga av blinkers satt redan i vänster tumme :tummenupp
Så det är inget jag behöver ha tillgång till nu heller.

Jodå, på 90-talet hade jag en XJ650 med detta system av blinkersavstängning. Inget jag använde , rörelsen att stänga av blinkers satt redan i vänster tumme :tummenupp
Så det är inget jag behöver ha tillgång till nu heller.
hahaha, känner igen det där.
På 80-talet hade jag en yamma med autoavstängning, fast det visste jag inte.

Efter 2-timmars felsökning kom jag på det.
Blev aldrig kompis med funktionen då jag oftast började blinka "för tidigt"... (enl hojen) så när jag kom fram till svängen hade blinkers redan slagit av... :D

Har kollat och det finns visst lastoberoende relän med 2-poler så då är det rätt enkelt om kabelfärg stämmer med scemat.

Stift 42 (relä) = in = brun kabel (+ tändning)
Stift 42b (relä) = ut = brun/vit kabel

OM det är ett trepoligt relä så ska stift 31 dras till jord.

Nu är väl själva problemet utklarat efter som trådskapren klara sig utan autoavstängning.

Jag funderar dock vidare, vad har man i den gulvita kabeln som går från avstängningsenheten till blinkersreläet, en 12V plus matning eller en jordning? Om man kollar schemat som det länkas till där man kopplar in ett extrarelä för att få till avstängningsfunktionen så verkar man använda den kabeln som en plusmatning till det extra reläet. Hur kan man då få det att funka i original kopplingen? Jordas original blinkrelä då det skruvas fast på hojen? Hade varit logiskt om den gulvita var en jordning då man hela tiden har plusspänning fram till blinkreläet. Är det nåt som inte rätt i det schemat?

Nu är väl själva problemet utklarat efter som trådskapren klara sig utan autoavstängning.

Jag funderar dock vidare, vad har man i den gulvita kabeln som går från avstängningsenheten till blinkersreläet, en 12V plus matning eller en jordning? Om man kollar schemat som det länkas till där man kopplar in ett extrarelä för att få till avstängningsfunktionen så verkar man använda den kabeln som en plusmatning till det extra reläet. Hur kan man då få det att funka i original kopplingen? Jordas original blinkrelä då det skruvas fast på hojen? Hade varit logiskt om den gulvita var en jordning då man hela tiden har plusspänning fram till blinkreläet. Är det nåt som inte rätt i det schemat?
Ja jag förstår det inte heller...
Borde bara vara jord från avstängningsenheten, men så enkelt verkar det ju inte vara enl XJ forumet..
Skulle gärna vilja veta vad för typ av signal som finns på kabel Y/G i avstängt resp blinkläge :)

Ett förtydligande om själva funktionen..
I blinkersomkopplaren finns även en brytare som jordar Y/R kabel från avstängningsenheten när blinkers slås på.

Det blir då startsignalen så att avstängningsenheten kan signalera till blinkreläet att gå igång.
När X antal pulser räknats upp från givaren i hastighetsmätaren (kabel W/G) så slås blinket av.

Detta resettas när blinkreglaget förs till noll (avstängd) igen.

,,,,,,,,ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig,, :confused:
Egentligen vill/behöver jag byta de bakre blinkersen för att de är aningen för långa ; tar i packväskorna lite.
Om det blir för krångligt köper jag bara ett par "vanliga" kortare, och monterar dem bak.

MEN STORT TACK TILL ER ALLA SOM ENGAGERAR ER I DENNA FRÅGA !!! :)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti