Koppla in bilstereo

akerstrom

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Ingen
Halloj,

Har precis införskaffat en MP3-stereo till bilen, men har tyvärr fått lite problem med inkopplingen.
När jag köpte bilen satt det ingen stereo alls i, så kablarna hängde löst där.
Det fanns heller ingen ISO-kontakt som behövdes för att sätta in stereon.
Så jag köpte en adapter på Biltema och då gick det iallafall fint att koppla ihop alla sladdar.
Men nu till problemet, det kommer inget ljud! Alla kablar jag kunde hitta sitter där dem ska, men två gråa kablar med röda och vita ändar på blev över från stereon. Antar att det är där felet ligger, men finns ju inga såna i bilen!
Sen från adaptern jag köpte blev det över en rosa kabel som låg lös i förpackningen.

Bilen ifråga är en Volvo 740 -89

Så skriv gärna om ni vet vad som bör åtgärdas :)
Tack på förhand!

Den dagen då bilar/hojar använder exakt samma färgschema på sina tåtar så blir jag munk...eller HD-åkare :D
Du får ju ta reda på vilka tåtar som är till vad i bilen och vilka som är till vad på stereon.
//Tobbe

akerstrom skrev:
2062346 Halloj,

Har precis införskaffat en MP3-stereo till bilen, men har tyvärr fått lite problem med inkopplingen.
När jag köpte bilen satt det ingen stereo alls i, så kablarna hängde löst där.
Det fanns heller ingen ISO-kontakt som behövdes för att sätta in stereon.
Så jag köpte en adapter på Biltema och då gick det iallafall fint att koppla ihop alla sladdar.
Men nu till problemet, det kommer inget ljud! Alla kablar jag kunde hitta sitter där dem ska, men två gråa kablar med röda och vita ändar på blev över från stereon. Antar att det är där felet ligger, men finns ju inga såna i bilen!
Sen från adaptern jag köpte blev det över en rosa kabel som låg lös i förpackningen.

Bilen ifråga är en Volvo 740 -89

Så skriv gärna om ni vet vad som bör åtgärdas :)
Tack på förhand!
Går stereon?
Lyser displayen?
Funkar allt utom ljudet?
Kör du med förstärkare eller direkt på stereon?

Jag kan nästan sätta min hoj på att du inte kopplat in högtalarkablarna riktigt.

Ta ett litet 1,5v batteri och prova dig fram till vilka kablar som går till vilken högtalare i bilen genom att sätta kablarna i varsin ände på batteriet.
Du hör då var det "ploppar" någonstans, och får på så vis reda på vilka kablar som är högtalarkablarna i bilen.

Sedan kopplar du ihop dom med stereon enligt instruktionerna i stereons instruktionsbok.

Tack för svaren,

Om nån vänlig själ sitter på en Haynes reparationshandbok till en 740 -89, där det står vilken färg det är på sladdarna som går till högtalarna, så vore ruskigt vänligt om du ville skriva det här :)

Enklaste är väl å följa upp högtalar kablarna och kolla färgen, sen mäta på brun, svart, gul, röd och blå för att se vilken/vilka det är kräm ifrån :) Det ska va en konstant ström och en som går till nyckeln.

Det där kan va olika från bil till bil eller hur många som vart där innan och lekt.. JA brukar dra nya och fräscha kablar direkt från batteriet istället.

LazBoy skrev:
2062767 Har du högtalare i bilen? :D :rofl :D

hägtalare har jag iaf , å förstärkare, å baslåda.. nu är de bara stereon som fattas :rolleyes: gått ett år eller nått utan stereon.. satans pack å sno den .. 6 år gammal eller nått.. pundarpack

Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...