Koppla eller inte?

mass

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Fagersta
Hoj
Yamaha R6-05
Hejsan alla!

Växla som vanligt med koppling eller krossväxla vid maxad
acceleration? Dumförklara mig inte nu. Nytaget kort och
nybliven hojägare :tuttar Gärna en enklare förklaring
till varför jag ska eller inte ska koppla.
 
Tänk efter hur lång tid det tar att koppla, är inte många delar av en sekund.
Jämför det mot slitaget på växellådan, anser du att det är värt det så...
 
Blomquist #14 skrev:
Tänk efter hur lång tid det tar att koppla, är inte många delar av en sekund.
Jämför det mot slitaget på växellådan, anser du att det är värt det så...

Nja jag vet inte hur jag ska ställa mig till det. Har fått förklarat att
vid max acc. så är det i princip onödigt att koppla. Men som sagt
jag frågar för att få rätsida på det hela, vill inte slita i onödan
på grejerna.
 
mass skrev:
Nja jag vet inte hur jag ska ställa mig till det. Har fått förklarat att
vid max acc. så är det i princip onödigt att koppla. Men som sagt
jag frågar för att få rätsida på det hela, vill inte slita i onödan
på grejerna.
Nej man ska väl kunna släppa lite på gasen och peta i nästa men jag tror inte du kommer tjäna nånting på det. Så vida du inte jagar hundradelar på bana. Så jäkla häftigt är det inte, snabb vänsterkläm på kopplingen gör du säkert minst lika snabbt.
 
Blomquist #14 skrev:
Tänk efter hur lång tid det tar att koppla, är inte många delar av en sekund.
Jämför det mot slitaget på växellådan, anser du att det är värt det så...

Faktum är att det sliter väldigt lite på en MC-låda att göra så, det är en stor skillnad mot en billåda som har syncringar och snedskurna drev som dessutom har mycket sämre länkage.
 
GlennB skrev:
Faktum är att det sliter väldigt lite på en MC-låda att göra så, det är en stor skillnad mot en billåda som har syncringar och snedskurna drev som dessutom har mycket sämre länkage.
Sant, men det lär slita mer än att koppla, och jag tror inte jag skulle låta bli att koppla för att spara hundradelar. Eller jag vet att jag inte skulle...
 
mass skrev:
Hejsan alla!

Växla som vanligt med koppling eller krossväxla vid maxad
acceleration? Dumförklara mig inte nu. Nytaget kort och
nybliven hojägare :tuttar Gärna en enklare förklaring
till varför jag ska eller inte ska koppla.

Jag har testat att växla upp utan koppling på ZX9:an. Konstigt nog så känns det som om växlarna glider i lättare. Men det känns så fel att inte koppla. Sitter väl i ryggmärgen?

JB
 
GlennB skrev:
Faktum är att det sliter väldigt lite på en MC-låda att göra så, det är en stor skillnad mot en billåda som har syncringar och snedskurna drev som dessutom har mycket sämre länkage.


Vid max acceleration växla utan koppling och slå bara av på gasen en bråkdels sekund. En sak mindre att tänka på.
Vid full acceleration vill man kunna koncentrera sig på körningen och hålla framhjulet nere.

Som sagt inget beslut är varken bättre eller sämre. om du kopplar sliter dete på kopplingen omdu inte kopplar sliter det mer på lådan.
 
Väl metod efter ditt behov!

Om du skall ha maximal acc. och så snabba växlingar som möjligt då "crossväxlar" du annars använder du kopplingen!

Själv hopar jag bara över kopplingen ibland på bankörningar men det är ytterst sällan. Det funkar dock bra och slitaget är minimalt om man gör det så få gånger som jag (säg kanske 100-200 ggr/säsong)!

Mvh!
// Niklas
 
Hoztic skrev:
Humm, jag som fick dåligt samvete för att jag gjorde det två ggr... :rolleyes:

Jag körde min gamla VFR -89 i 22500 mil och hade aldrig några problem. Så om du växlar utan koppling några gånger och gör det rätt så är det nog inga problem!

Mvh!
// Niklas
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top