Koppla el på släpkärra

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har köpt mig en släpkärra (biltransport) som jag tänkte göra i ordning för besiktning. Den hade varit avställd i några år men var i väldigt bra skick för det jag fick ge för den. MEN elen var lite sisådär :(
Jag har köpt allting nytt inom el och ska även dra helt ny stam hela vägen framifrån till lysena. Jag började förra veckan men gav upp efter att jag inte fick det att lysa som jag ville :mad: (efter det bestämde jag mig för att dra om all el)
Så om någon här kan fixa ett kopplingsschema över plinten som sitter på bilen som kan förklara för mig vad alla jävla siffror står för.

Det tackar jag för, enda som jag saknar är hur fan positionsljusen ska lysa.... Men de borde gå på samma som bakljusen väl?

Dee_cati skrev:
Jag har köpt mig en släpkärra (biltransport) som jag tänkte göra i ordning för besiktning. Den hade varit avställd i några år men var i väldigt bra skick för det jag fick ge för den. MEN elen var lite sisådär :(
Jag har köpt allting nytt inom el och ska även dra helt ny stam hela vägen framifrån till lysena. Jag började förra veckan men gav upp efter att jag inte fick det att lysa som jag ville :mad: (efter det bestämde jag mig för att dra om all el)
Så om någon här kan fixa ett kopplingsschema över plinten som sitter på bilen som kan förklara för mig vad alla jävla siffror står för.

Köper du kontakten på BILTMA följer en bild med på inkopplingen med sk Bosch-koppling som blivit standard.

Busafreak skrev:
Köper du kontakten på BILTMA följer en bild med på inkopplingen med sk Bosch-koppling som blivit standard.

Det måste de ha missat, fanns inget kopplingsschema med min kontakt iaf!

Behöver ytterligare hjälp!!

Nu har jag bytt ut ALLT inom elområdet, dvs hela kabelstammen samt alla lysen och kontakter. Men problemet är samma som innan, det lyser lite som det vill :(
Sen fick jag höra (precis efteråt) att det finns olika standarder :mad: på dessa kontakter mellan bil och kärra, stämmer det? Nåt om Bosch och Hella.
Jag kopplade efter schemat som jag fick av tysken, http://www.algonet.se/~axberg/holmax/anvisn/500-101.pdf , men fast allt är helt korrekt kopplat samt dubbelkollat så fungerar det ej.

Nån som vet vad jag bör göra härnäst, förutom att skrota kärran?
Funkar det inte så kommer det finnas en billig kärra till salu inom kort :)
(90'ans biltransport, tipp, totalvikt 1300kg, paj elsystem, pris endast 6 blås)

Dee_cati skrev:
Funkar det inte så kommer det finnas en billig kärra till salu inom kort :)
(90'ans biltransport, tipp, totalvikt 1300kg, paj elsystem, pris endast 6 blås)

6st Blåsjobb? Ett blåsjobb kostar ca 400:- på gatan dvs 6+400=2400:- för en kärra :)

Kan kika hur det är kopplat på husvagnen, det står i brux.

Jo men jag är kräsen och endast den bäste får ge mig 6 blås....
Ska skriva upp färgerna på kabeln sen när jag kollat dem, dock kommer kabeln från biltema :huvet

UrbanTiger skrev:
Och hur vet du att du har korrekt strömming i kontakten på bilen :va

Mät upp bilen..
Kärran kan du ju testa med ett 12v batteri.

För att jag har testat med 3 olika bilar och alla ger samma problem. Därför tycker jag att det är konstigt om det vore fel kontakt då bilarna borde ha samma koppling som biltemas släpvagns-kontakt....
Jag mätte även upp alla stift på en av bilarna för att göra ett eget kopplingsschema men det har jag tappat bort nu :(

Hittar inte bruxen till husvagnen. Är helt säker på att den ligger i den och som synd är så är den på service. Men jag bör ha den hemma igen i helgen. Återkommer då om du inte löst dina problem.

Jag ska köra hem kärran från verkstaden imorrn så jag kan koppla lite på garageuppfarten i helgen. Jag börjar med att mäta upp stiften på bilen och utgår därifrån, efter att jag har kollat jordpunkterna för 4:e gången :mad:
Fan, jag har aldrig varit med om något liknande och sannolikt så är det bara ett litet jävla skitfel!

*/ ?>
Back