Kopiera bilnyckel med startspärr (varning)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Var nyligen inne och gjorde kopia på min postfacks nyckel och passade på att fråga om vad som gällde bilnycklar. Vet nämligen en som gjorde en kopia på sin Volvo nyckel med startspärr från - 96 efter att reservnyckeln temporärt försvunnit för ett par år sedan.

Kände ni till att det bara är att gå ner till en lås/nyckelfirma som gör kopior på nycklar för att få en kopia på er bilnyckel med startspärr? Gäller flertalet bilar fram t om slutet på 90- talet åtminstone. Tydligen håller tillverkarna inte kvar vid patenten. När väl de är släppt är nyckelämnet är inga problem att få fram och startspärren kopierar de direkt från originalnyckeln. Däremot vet jag inte hur de kommer runt larmet, men de kanske har en lösning på det också.

Rätt chockerande att det ska vara så enkelt. Låsfirman frågar nämligen inte efter några ägarbevis eller dylikt. Innebär att vem som helst med tillgång till någons bilnyckel kan göra en kopia utan ägarens vetskap.

Håll hårt i era bilnycklar!

Inser att det kanske finns någon som har oärliga motiv som läser den här tråden. Antagligen har denne redan kunskap om den här typen av frågor. Krävs nämligen ingen raketforskare för att fundera på vart man vänder sig för att kopiera nycklar.

Jag trodde faktiskt att det skulle vara svårare att få tag i en kopia till moderna bilar med startspärr än vad det faktiskt är. På ett sätt är det bra. Biltillverkarna tar hutlöst betalt för att ta fram en ny kopia. Tyvärr kan det lätt missbrukas.

Å andra sidan så har ingen någonsin frågat efter hyreskontrakt eller liknande när jag har kopierat lägenhets/villanycklar heller :rolleyes:

Det är sant så länge hyresvärden inte har ett patentskyddat nyckelsystem. Då måste man gå via hyresvärden för att få en kopia.

Det som förvånade mig mest i det här var att man även "kopierade" startspärren till bilen. Ofta har man ju läst om att försäkringsbolag nekat ersättning för att man misstänkt att bilen stulits med nyckel eftersom startspärren anses omöjligt att komma förbi. Jag trodde att tillverkarna skyddade sina system bättre än att en simpel klackbar kan ha den utrustning som krävs.

När jag t ex köpte min ena bil programmerades startspärren och de två tillhörande nycklarna om av den säljande firman. Vissa försäkringsbolag kräver det. Fick ett intyg som visade detta. Med ovan nämnda vetskap skulle man utan vidare kunnat tillverka ytterligare en nyckel vid sidan om om man var oseriös. Ett par veckor senare skulle bilen kunna vara stulen. Det är ju inte särskilt svårt att kontrollera bostadsadressen. Själv hade man fått stora problem att redogöra hur stölden gått till. Bilfirman kan ju visa upp att man programmerat om startspärren och de två tillhörande nycklarna.

Vi sätter nog allt för hög tillit till startspärrarna. Lika gärna som man kan kopiera nyckelämnet för många år sedan, lika gärna gör man en kopia på själva nyckelämnet och startspärren idag.

Undra hur det kommer att se ut i framtiden när de kopierar nycklarna till dagens bilar som man i princip bara behöver ha i fickan för att starta bilen. Anses nog väldigt säkra ur stöldsynpunkt. Är de verkligen det?

Jag tror då inte att gubben i nyckelsmeds/skomakar affären har nån utrustning att programmera startspärrskoder i nycklar. Men att kopiera själva mekaniska delen i en nyckel har ju varit möjligt alltid. I filmer tar dom ju kopia med en tvål.

Ingen kod eller nyckel system är omöjliga att kopiera, och för att ta sig in i en bil behöver man ju inte mera än en sten, att starta är sen en annan femma.

Kanske jag misstförstod problematiken och därför inte är mera upprörd.

De kopierar även själva startspärren över till den nya nyckeln från originalnyckeln. Den nya nyckeln kommer att ha exakt samma funktion som originalnyckeln förutom att den inte har en knapp för centrallåset.

Jag tror då inte att gubben i nyckelsmeds/skomakar affären har nån utrustning att programmera startspärrskoder i nycklar.

Det är ju just det dom har idag. Du bara sätter ned din nuvarande nyckel i en låda så står det vilket nummer han skall lägga in på nästa nyckel för att det skall fungera. Min bil är ifrån 2000 och det fungerar att göra med min spärr i alla fall.

Det som förvånade mig mest i det här var att man även "kopierade" startspärren till bilen. Ofta har man ju läst om att försäkringsbolag nekat ersättning för att man misstänkt att bilen stulits med nyckel eftersom startspärren anses omöjligt att komma förbi. Jag trodde att tillverkarna skyddade sina system bättre än att en simpel klackbar kan ha den utrustning som krävs.
Det sitter väl ett RFID-chip eller så i nyckeln med ett id-nummer som den skickar ut, eller som kommer som svar vid en förfrågan rättare sagt. Skapas en ny nyckel med samma nummer tror bilen att allt är frid och fröjd. Om det hade varit en nyckel som fungerade som tex Swedbanks inloggningsdosa, där man matar in ett nummer i dosan å får ett annat som svar som man i sin tur skriver i på websidan så hade det varit betydligt mycket svårare att kopiera nycklarna.

de är dom gammla nycklarna vad jag förstått inte dom med chip. satt nå annat skit i dom äldre.
sa iaf våran lokala nyckelfixare. på min skoda från 01 fick jag ta genom berners.

"Den professionella verktyg, AD900 Pro, har utformats och byggts för att hålla jämna steg med utvecklingen av bilnycklar och transponder

Den AD900 Pro tillhör de mest innovativa elektroniska komponenter inom området för radiofrekvenser vilket gör det möjligt att enkelt upptäcka, läsa och klona (dubblering) av fasta kod transpondrar och identifiering av kryptografiska transponder koder.

Större fegenskaper sådana som möjligheten för kopiering av Crypto 42 typ transpondrar och Texas 4C och 4D transpondrar.

AD900 Pro har utvecklats för att tillgodose framtida utvecklingen och hålla sig uppdaterad med den ständigt expanderande teknik för transpondrar i fordonssystem.

AD900 Pro erbjuder fullständig flexibilitet sådan som om huvudenheten köps, kan funktionaliteten utökas genom att lägga till ytterligare programvara."

Källa: http://www.orebrobildiagnos.se/OBD2/index.php?main_page=product_info&cPath=1_6&products_id=175

Användarhandbok till ovan nämnda produkt nedan.

http://www.orebrobildiagnos.se/OBD2/AD900_Pro.pdf

http://www.prodib.se/pdf/keywaynews/keyway 4-05.pdf

Text kopierat från en annons i länken ovan:

"För att kunna klara ännu större antal
bilnycklar med startspärr har Alex
Skomakeri uppgraderat sin RW2 med
en TexCode-enhet.
Genom sin nya enhet klarar nu Alex av
att kopiera Texas-Fixed-Code med sin
RW2, vilket gör det möjligt för honom
att serva ännu fl er kunder med kopiera
av deras bilnycklar."

men om man nu knyckt en nyckel till bil med avsikt att sno bilen vad ska man då ha en kopia på nyckeln till?:confused:

precis, transponder hette det ja..
800 på firman här. 2500 för skodan då jag va tvungen o lämna in den på verkstaden för att den har chip.

men om man nu knyckt en nyckel till bil med avsikt att sno bilen vad ska man då ha en kopia på nyckeln till?:confused:
Säg att du lämnar in bilen på reparation eller lånar ut den av annan anledning så kan nyckeln kopieras och sedan hämtas bilen ett par veckor senare när stölden inte kan kopplas ihop med lånet/utlämnandet. Något liknande hände för något år sedan med lyxigare bilar importerade från bla tyskland. De hämtade helt sonika tillbaka bilarna efter en månad eller så.

Den AD900 Pro tillhör de mest innovativa elektroniska komponenter inom området
Snart kommer MC-varianten ut på marknaden. ADNAN900 Pro. :D

Försökte göra precis detta med min Cittra C4 från 07 för att få en extra reservnyckel, men det gick inte. Det visade sig att varje nyckel har ett eget unikt chip i nyckeln som inte går att programmera om. Man måste därmed associera nyckeln med bilen och det kan göras hos tex en cittra-verkstad. När man gör detta måste alla nycklar associeras samtidigt, så eventuella nycklar på vift kommer inte längre att fungera.

cittra-verkstaden bad dock inte heller om ägarbevis eller liknande..

Hur ofta har någon ni inte känner och litar på tillgång till era nycklar så att de kan gå och göra en kopia? Ifall de har era nycklar kan de väl bara använda de nycklarna för att stjäla bilen?

Det låter som ett väldans icke-problem tycker jag.

Hur ofta har någon ni inte känner och litar på tillgång till era nycklar så att de kan gå och göra en kopia? Ifall de har era nycklar kan de väl bara använda de nycklarna för att stjäla bilen?

Det låter som ett väldans icke-problem tycker jag.

Säg att du lämnar in bilen på reparation

Litar du på verkstadsfolket honkiie?

Last edited:
Just därför kör man en bil man inte skulle sakna :fakta

...eller var det för att ekonomin plötsligt blev sämre när man inte hittar jobb och inte får någon ersättning alls?

Försökte göra precis detta med min Cittra C4 från 07 för att få en extra reservnyckel, men det gick inte. Det visade sig att varje nyckel har ett eget unikt chip i nyckeln som inte går att programmera om.

Samma sak för Aprilias hojar. Unikt chip som behöver "giftas" in mot styrsystem. Dyrt att tappa bort :näsblod

Samma sak för Aprilias hojar. Unikt chip som behöver "giftas" in mot styrsystem. Dyrt att tappa bort :näsblod

Jo, tack. Märkte det. :gnissla Nyckel=1500kr. Programmering av styrsystem=500kr...
Slutade med att jag beställde programvara samt datakablar till bilen, så jag inte ska behöva gå till märkesverkstad för varenda liten justering i bilens system som jag vill ha gjord.

Gömd startspärr (egen konstruktion) är bra...

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti