Konvertera från HDD till SSD i netbook?

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Jag leker med tanken på att ersätta hårddisken med en SSD i min netbook.
Orsaken är främst att jag reser mycket och min netbook får leva ett hårt liv och hårddiskar är ju som bekant sådär lagomt förtjusta i stötar och slag.

*Är det någon som har någon erfarenhet av SSD kontra HDD när det gäller strömförbrukning och alstrande av värme?

*Finns det några generella fallgropar man kan stöta på vid en eventuell konvertering?

*Hur klonar man enklast den befintliga hårddisken för att slippa göra en total ominstalation av operativsystem och programvaror?

SSD ska väl både dra avsevärt mindre ström och avge mindre värme än HDD.

I övrigt har jag absolut ingen koll, jag har 10 timmars batteritid med HDD så jag har inte kännt behovet av att byta.

Jag brukar använda Active True Image.

Testat Acronis Disc Clone också och inget fel på det heller. De erbjuder 30 dagars demo eller liknande.

* Energiförbrukning mindre än för HDD
* Värmealstring mindre än HDD
* 5-10 gånger snabbare än din nuvarande hårddisk

Top tip: klona inte operativsystemet, gör en total ominstallation och behåll filerna(bilder osv) på en extern usb hårddisk.

Fallgropar: en SSD har ett begränsat antal klockcykler(man kan inte lägga till och ta bort data i en oändlighet), den håller inte i en evighet, men skulle gissa på 2-3 år.

Det ända negativa med en SSD är att du kommer inse att du borde köpt en tidigare.

Det ända negativa med en SSD är att du kommer inse att du borde köpt en tidigare.

Priset är även en negativ faktor, speciellt på en bärbar där man oftast bara har en disk.

Men det har ju börjat komma en del hybriddiskar med både storlek och snabbhet.

Fallgropar: en SSD har ett begränsat antal klockcykler(man kan inte lägga till och ta bort data i en oändlighet), den håller inte i en evighet, men skulle gissa på 2-3 år.

Håller den mindre än så är det väl ett fall för konsumentköplagen, reklamationsrätten gäller väl i 3 år numera?

kör själv med ssd i min netbook. fördelarna på batteritiden är svår att säga, marginellt bättre troligtvis. den är sval och behaglig då ssdn inte alstrar någon värme. den stora fördelen är dock att även den begränsade hårdvaran känns responsiv vid normal användning.

kör själv med ssd i min netbook. fördelarna på batteritiden är svår att säga, marginellt bättre troligtvis. den är sval och behaglig då ssdn inte alstrar någon värme. den stora fördelen är dock att även den begränsade hårdvaran känns responsiv vid normal användning.

Då jag i första hand inte är ute efter bättre batteritid så är det bara en bonus om en SSD skulle innebära längre batteritid.

Främst vill jag slippa från en mekaniskt känslig HDD då jag reser mycket och min dator får stå ut med en hel del.
Om datorn dessutom blir svalare och även något piggare så blir jag ju inte direkt ledsen för det.

Vilket fabrikat bör man satsa på och finns det något fabrikat som man absolut bör undvika?

Då jag i första hand inte är ute efter bättre batteritid så är det bara en bonus om en SSD skulle innebära längre batteritid.

Främst vill jag slippa från en mekaniskt känslig HDD då jag reser mycket och min dator får stå ut med en hel del.
Om datorn dessutom blir svalare och även något piggare så blir jag ju inte direkt ledsen för det.

Vilket fabrikat bör man satsa på och finns det något fabrikat som man absolut bör undvika?

Piggare kommer den bli om du köper en bra SSD disk tex intel 320.
Allt som tog lång tid starta innan bör nu starta betydligt snabbare. Såsom uppstart av dator/webbläsare/office program osv. Cpu krävande program kommer ju dock behålla samma prestanda tex konvertera en film eller se på video blir inte snabbare.

+ Snabb start av program
+ Tyst/sval och drar mindre än HDD (dock inget som lär märkas direkt i batteri tid)

-Dyrt
-Begränsad livsläng men var inte rädd för det. Min första gen SSD disk som köptes för flera år sedan rullar än idag utan minsta problem.

acronis föredrar jag. Gamla Ghost som numera heter Norton Ghost har ju fullständigt tappat verkligehetsuppfattningen. Blir bara sämre o sämre.

Jag brukar använda Active True Image.

Testat Acronis Disc Clone också och inget fel på det heller. De erbjuder 30 dagars demo eller liknande.

...
Fallgropar: en SSD har ett begränsat antal klockcykler(man kan inte lägga till och ta bort data i en oändlighet), den håller inte i en evighet, men skulle gissa på 2-3 år. ...

Samsung säger:
"SS805 series" Min. 2million hours MTBF =~ 83333 dagar =~ 228 år !!
"SSD 470" Min. 1,5million hours MTBF =~ 62500 dagar =~ 171 år !!

Intel påstår ~1million hours MTBF =~41000 dagar =~ 112 år

"Samsung claims a total lifetime figure of 21.9TB written
They claim an average of 20GB written to the drive per day for three years to reach the 21.9TB figure."

Och det är för 64, 128 & 256GB diskar. Större diskar håller längre.

Last edited:
Crucial M4 är prisvärd och funkar bra. Själv undvek jag allt som hade med sandforce-kontroller att göra och skulle väl göra det fortfarande även om dom fått bukt på en del problem.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back